De set van Marcel

Gestart door Audiophylia Nervosa, augustus 12, 2017, 18:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

sjoek

De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Samro

Ik snap er ook niet veel van 😆 Maar ben wel nieuwsgierig er naar 😉
Citaat van: TurboMarco op december 04, 2017, 21:21:33
ok maar wat heeft het voor een nut ?

Audiophylia Nervosa

Hallo forummers,

Daar er toch een aantal mede audio liefhebbers zijn die of nog nooit gehoord hebben van de Vishay tweak, of niet weten wat deze doet, ga ik hier niet al teveel woorden aan vuil maken.

Tony Gee van Humble Homemade Hifi heeft ooit eens een capacitor test gedaan en daar kwam deze ook in voor en de passage m.b.t. de Vishay plaats ik hier even in deze reactie.

Voor diegene die hiermee nog niet voldoende geïnformeerd zijn, zou ik zeggen GOOGLE is een goede informatie bron waar toch veel over de Vishay te vinden is dus onderstaande is niet een incident maar er zijn meer reviews m.b.t. deze filter tweak.

Vishay MKP1837 / 0,01uF MKP 100VDC - 1% tolerance

Technical specifications (according to manufacturer): "Metallised polypropylene, radial capacitor, designed for LC/RC filter circuits, coupling and de-coupling at high frequencies."

Sound: Many years ago I was tipped by Klaus Witte of Germany to try this capacitor as a small parallel cap for the Mundorf MCap Supreme. I tried them as a parallel cap for the tweeter series caps in my Progress speaker and I must say I was very impressed! To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps I was using at the time totalled to 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more concert-hall acoustics that let you get into the recording more. Not as liquid as a Mundorf Silver Oil but they did take away the slightly grainy edge from the Mundorf Supreme's. A noticable gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra become a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush.

Verdict: 8


Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

En v.w.b. mijn gebruik in dit filter, baat het niet??? Schaadt het ook niet.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

xander32

Betreft componenten van een filter hang ik meer het geloof aan van less is more;
enkel het hoognodige en dan zo hoogwaardig mogelijk.

Audiophylia Nervosa

Citaat van: xander32 op december 05, 2017, 06:57:25
Betreft componenten van een filter hang ik meer het geloof aan van less is more;
enkel het hoognodige en dan zo hoogwaardig mogelijk.

Vind ik ook, behalve als een tweak werkt, dan ga ik ervoor.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Samro

Ok, snap het nu!  Het zou dus een verbetering kunnen zijn inderdaad. Ik ben benieuwd!  :angel:

Audiophylia Nervosa

Hier nog even een kleine update.







Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

sjoek

De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Audiophylia Nervosa

Hallo mede Audio Liefhebbers,

Tijdens het overdenken en uitwerken van de lay-out van het filter loop ik toch wel tegen enkele praktische "probleempjes" aan want al met al wordt het toch wel een groot geheel.

Zeker als je ook nog rekening wilt houden met de positie hoe de spoelen bij elkaar in de buurt geplaatst dienen te worden zodat deze geen invloed ondervinden van elkaar.

Om te beginnen ben ik al begonnen om de oplossing te zoeken in het feit dat ik deze filter opbouw nu ga maken welke geschikt is voor Bi-Wiring. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de woofer een eigen plank te geven en deze onder in de kast te monteren, los van de mid/hoog sectie.

Hierdoor ontstaat er ook meer ruimte om de mid/hoog sectie wat luchtiger op te bouwen.

Gevolg van deze wijziging is dat ik 2 paar extra aansluitklemmen heb moeten bestellen en extra verbindingsmateriaal bestaande uit Amerikaanse kroonsteen.

Maar ik denk wel dat het allemaal goed gaat komen, geduld is een schone zaak.

Groeten,
Marcel

Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

jowa

Succes met je filterproject.
Gewoon rustig maar gestaag doorbouwen tot wat je wilt hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pdufrenne

Ik heb zo, door deze opstelling, de overspraak tussen de spoelen geminimaliseerd:



Zie ook het volledige project:

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=27204.0
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Audiophylia Nervosa

Sinterklaas is hier ook nog even aan gekomen.







Groeten,
Marcel




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

pdufrenne

Die Sinterklaas toch. pompom
Mooi hoor :yes:
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Audiophylia Nervosa

#298
Citaat van: pdufrenne op december 06, 2017, 18:04:24
Die Sinterklaas toch. pompom
Mooi hoor :yes:

Ik heb de spoelen ook haaks op elkaar staan. Stond een schema op de Troels Gravesen zijn site. Komt overeen met wat jij ook al aangaf.

Komt goed.

Groeten,
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Audiophylia Nervosa

Zo, vanavond toch maar mijn minst favoriete werk gedaan en dat is de boel aan elkaar solderen.
Ik wil het altijd netjes doen maar dan wordt het iets wat meer lijkt op een prototype bomgordel dan een scheidingsfilter.

Maar ja, het resultaat geld en het zit toch in de kast.













Nog even wachten tot Quinte online de aansluit terminals bezorgd en dan kunnen de kasten weer open en het filter gemonteerd worden.

Tot zover deze update.

Groeten,
Marcel



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.