"KayaRahnee" zelfbouw rack.

Gestart door KayaRahnee, mei 16, 2012, 13:20:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

WilliamB

Erg mooi, ben benieuwd als het klaar is notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

cz79


jowa

Wow, heftig  notworthy
Las dat je niet voor een donkere kleur gaat vwb het rack.
Al een idee wat de kleur gaat worden?

Mijn meubel is een combinatie van bijna zwart gekleurd rozenhout en wit glas.
Hierbij een plaatje ter inspiratie:



Cornelis1921

#19
 :-D Ik wil niks zeggen hoor maar... Tweaks are (toch typisch iets) for freaks!? :-D clown1 (Hij kwam "zomaar èn spontaan" bij mij op. :-))
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm

 hello

Mooi stukje houtbewerking  :yes:

Cornelis1921

Citaat van: jowa op juli 24, 2012, 11:30:22
Wow, heftig  notworthy
Las dat je niet voor een donkere kleur gaat vwb het rack.
Al een idee wat de kleur gaat worden?

Mijn meubel is een combinatie van bijna zwart gekleurd rozenhout en wit glas.
Hierbij een plaatje ter inspiratie:


P.S. Fraai staaltje ambachtelijkheid! :yes: notworthy
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

KayaRahnee

Citaat van: jowa op juli 24, 2012, 11:30:22
Las dat je niet voor een donkere kleur gaat vwb het rack.
Al een idee wat de kleur gaat worden?
Het eventueel kleuren heeft ook nadelen, de mooie structuur van het berken zal dan minder zichtbaar zijn idem de streepjesstructuur die ik zo graag wou.
Voorlopig blijft het zoals het nu is, als de apparaten erin staan, inclusief het glazen kader waarop de TV  komt, zal ik beslissen of er al dan niet een kleurtje opkomt.........ik zie het dan wel.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Cornelis1921

#23
Citaat van: KayaRahnee op juli 23, 2012, 21:06:16
Hier een beschrijving van de eerste fase van het "KayaRahnee Rack".
De eerste klus was het berken fineer van 18mm. dik op maat zagen:
Twee stukken van 120 x 50 cm voor de onderkant.
Twee stukken van 100 x 50 cm voor de bovenkant.
Voor het tussenstuk (waar schelpenzand in komt) hebben we gekozen om een kadertje te maken i.p.v. een volledige plaat uit te zagen. Kostenbesparend en nauwelijks zichtbaar.
De eerlijkheid gebied me om te vertellen dat na het zagen en aanbrengen van de drie lagen op elkaar al snel bleek dat er wat fout was gelopen met mijn berekening (i.v.m. de hoek van 45° aan de kopse kanten).......dit werd echter snel rechtgezet zonder nadelig gevolg.
Dit was dan ook het eerste probleem waarmee we te maken kregen: de zaagmachine kon geen dikte van drie panelen zagen, een hoek van 35°(hoek die ik eerst prefereerde) kon ook niet.
Dus eerst onderste plaat gezaagd, netjes afgetekend op de twee andere en deze verzaagt.
Alles zorgvuldig aan elkaar gelijmd en na het drogen gaten geboord voor draadeinden en aan de achterzijde een gat voorzien voor het inbrengen van het zand.




Voor het dichten van de vul gaten klosjes gemaakt.




Daarna kwamen de houten omhulsels voor rond de draadeinden aan de beurt.
Liefst 14 stukken berken fineer van 11 x 11 cm op elkaar verlijmd (zodat men een horizontale streepjes structuur bekomt), deze gedraaid op 10 cm, beide uiteinde onder een hoek van ongeveer 45°




Idem voor de voeten maar dan  6 stukken fineer en slechts één uiteind onder een hoek.
Uitsparing voorzien voor rubberen voetjes.






Voor het verbinden van de draadeinden en de rubber voetjes verloopmoeren van M10 naar M6  laten draaien.




Dan kwam de afwerking: Schuren en in olie zetten.
Eerst schuren met zacht schuurpapier (103?) daarna (Faxe) olie smeren, laten intrekken en schuren, dit tot 3x toe herhalen, afwerken met schuursponsje.
De laatste stap zorgt ervoor dat de vezels die door de olie wat harder zijn geworden en vooral rechtop blijven staan helemaal fijn kunnen worden geschuurd.

Het Rack heeft een bevredigend resultaat, perfect is het lang niet maar laat me zeggen dat je de "charmes van handenarbeid" erin terug kan vinden. Dit eerste deel "bouwen van een KayaRahnee Rack" was voor mij een mooie aangename en leerzame ervaring.
Nu het rack er nog leeg bijstaat vind ik de kleur wat eentonig, hopelijk verandert dat wanneer de apparaten erop staan.
In eerste instantie had ik gekozen voor een kleur die het midden houd tussen zwart en blauw (geen verf maar soort kleurolie) maar mits er vooral zwarte apparaten in komen te staan vond ik dat wat te donker ....... misschien doe ik nog wel iets met de omhulsels wat betreft kleur ....... ideeën welkom natuurlijk.
Nu ga ik me focussen op deel twee ..... het integreren van de TV in het rack.
Hier had ik gedacht om hetzelfde systeem van de omhulsels, eerder beschreven, te gebruiken maar dan in vierkante vorm.
Daarop kan een "boord" glas  rusten van 15mm dikte.
Voor deze 3de etage wil  ik alleen aan de omtrek van het rack glas (zodat de buizenamp. voldoende koeling krijgt).
Aan de zijkanten 10 cm breed en achterzijde waar de TV centraal op komt te staan 13 cm.
Een u-vorm zeg maar, waarvan linker en rechterbeen ongeveer 38 cm lang zullen zijn.
Ter verduidelijking: Ik heb het rack opzettelijk zo laag mogelijk gemaakt, de reden hiervoor is dat ik tegen de voorschriften in mijn nogal zware versterker (30kg) toch op de 2de etage wil zetten.



Nogmaals: (...). Zeer fraai allemaal! :yes: :yes: :yes:

Mijn excuses voor het ruimtebeslag van deze post:  redactionele noodzaak was mijn drijfveer. :angel:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: KayaRahnee op juli 24, 2012, 19:35:32
Het eventueel kleuren heeft ook nadelen, de mooie structuur van het berken zal dan minder zichtbaar zijn idem de streepjesstructuur die ik zo graag wou.
Voorlopig blijft het zoals het nu is, als de apparaten erin staan, inclusief het glazen kader waarop de TV  komt, zal ik beslissen of er al dan niet een kleurtje opkomt.........ik zie het dan wel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

gerard

Mooi stukje handenarbeid én een uniek meubel  notworthy
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Janver

Hier kan uw reclame staan!

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op juli 24, 2012, 19:35:32
Het eventueel kleuren heeft ook nadelen, de mooie structuur van het berken zal dan minder zichtbaar zijn idem de streepjesstructuur die ik zo graag wou.
Voorlopig blijft het zoals het nu is, als de apparaten erin staan, inclusief het glazen kader waarop de TV  komt, zal ik beslissen of er al dan niet een kleurtje opkomt.........ik zie het dan wel.

In plaats van eventueel met kleur te gaan werken had ik gedacht om wat "sfeer" te creëren ledstrips te plakken aan de achterzijde van elke legger.
Iemand ervaring met bvb. deze:  http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00191735/
of andere?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

lo

Wij hebben een "ledstrip" achter onze "hoedenplank" in de hal. Deze plaat is van glas dus verlichting d'r achter geeft een heel mooi effect. Die ledstrip bestaatu uit, zoals in jou voorbeeld, allemaal losse ledjes maar de leds bij ons zitten achter een opaal U-profiel waardoor het licht difuus en gelijkmatig wordt en je dus niet talloze "licht puntjes" hebt. Persoonlijk zou ik dus voor een "led strip" gaan die ook difuus en gelijkmatig licht geeft.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

KayaRahnee

Citaat van: lo op juli 27, 2012, 18:52:32
Wij hebben een "ledstrip" achter onze "hoedenplank" in de hal. Deze plaat is van glas dus verlichting d'r achter geeft een heel mooi effect. Die ledstrip bestaatu uit, zoals in jou voorbeeld, allemaal losse ledjes maar de leds bij ons zitten achter een opaal U-profiel waardoor het licht difuus en gelijkmatig wordt en je dus niet talloze "licht puntjes" hebt. Persoonlijk zou ik dus voor een "led strip" gaan die ook difuus en gelijkmatig licht geeft.

Bedankt voor de info.........kan je wat voorbeelden/merken geven?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.