"KayaRahnee" zelfbouw rack.

Gestart door KayaRahnee, mei 16, 2012, 13:20:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KayaRahnee

Ik ben van plan om een rack te laten maken, hout zal het hoofdmateriaal zijn.
Het maken van het rack is zeker geen probleem, een vriend houtbewerker, zeg maar houtkunstenaar, zal de klus voor mij klaren.
Het ontwerpen is echter een ander paar mouwen.........ik heb al wel wat voorbeelden gezien maar er blijven natuurlijk nog vragen.
Mijn bedoeling is een stevig, fatsoenlijk rack te bouwen, dit zie ik als volgt:
Sandwichpanelen uit berkenhout, gevuld met, schelpenzand, loodkorrels of beide?
Panelen verbinden d.m.v. draadeinden zodat de onderlinge afstand van de panelen instelbaar is?
Rond de draadeinde komen houten omhulsels?
Onderkant voorzien van rubber stoppen of spikes?
De vraagtekens staan niet zomaar ...... graag jullie inbreng dus.
Alvast Merci.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

still life

meestal werkt men met dikke draadstangen & uniforme planken die je kunt laten zagen/afwerken

deze breng je op hoogte met moeren & ringen, evt kun je sierbuisjes over de stangen aanbrengen
looks better & stelt eigenlijk ook meteen de hoogte in

dan de versterkers (zwaarste stukken) onderin & zo naar boven opbouwen..






onderaan geen spikes maar heavy duty rubberen voetjes (bvb wat ze onder wasmachines steken)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

KayaRahnee

Ik dacht draadeinden van 18 mm. te gebruiken.

Voor de panelen is het idee om 3 berkenplaten van 18 mm. op elkaar te verlijmen. Een bovenzijde en een onderzijde, daartussen een paneel waar een grote uitsparing in is voorzien om deze te vullen met dempings materiaal. Gebruik ik best schelpenzand, loodkorrel of combi van beide?

Is het nodig om tussen de schroeven en de panelen rubbers te voorzien?

Waarom rubberen voeten en geen spikes gebruiken?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

lo

Heb nog een rack met draadstangen M20 staan, misschien heb je interesse. Kijk maar eens bij mijn set.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

still life

Citaat van: KayaRahnee op mei 16, 2012, 18:44:20
daartussen een paneel waar een grote uitsparing in is voorzien om deze te vullen met dempings materiaal. Gebruik ik best schelpenzand, loodkorrel of combi van beide?



waarom denk je die panelen te moeten dempen of het rack in zijn geheel ?

dat gaat nl niet trillen & afh van wat je erin stapelt komt er al aardig wat gewicht in te staan..

CiteerIs het nodig om tussen de schroeven en de panelen rubbers te voorzien?


het kan maar hoeft niet,
dikke wasringen tss je moeren & panelen voorkomen beschadiging bij aandraaien..

CiteerWaarom rubberen voeten en geen spikes gebruiken?

zie eerste antwoord, het is geen speaker & zelfs daar is het gebruik ervan imho ook al overbodig  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

KayaRahnee

#5
Citaat van: still life op mei 17, 2012, 15:57:12
waarom denk je die panelen te moeten dempen of het rack in zijn geheel ?
dat gaat nl niet trillen & afh van wat je erin stapelt komt er al aardig wat gewicht in te staan..

Heb er zelf totaal geen ervaring mee maar weet wel dat de methode van het dempen van de panelen gebruikt word.
Het Rack zal een lang/laag model worden, 1m lang, 70cm hoog.
De houtbewerker stelde voor, om doorzakken te voorkomen, 3 panelen te verlijmen.
En terwijl we dan toch aan't klussen zijn is het geen probleem om eventueel demping te voorzien.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Citaat van: still life op mei 17, 2012, 15:57:12
dikke wasringen tss je moeren & panelen voorkomen beschadiging bij aandraaien..

Wasringen?????? Mij onbekend.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

lo

"revetten" ofwel sluitringen bedoelt hij.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

KayaRahnee

Citaat van: lo op mei 17, 2012, 22:14:47
"revetten" ofwel sluitringen bedoelt hij.

"Wasringen" had ik nog nooit van gehoord, "revetten" daarentegen kennen we dan weer wel.

Citaat van: lo op mei 16, 2012, 19:16:43
Heb nog een rack met draadstangen M20 staan, misschien heb je interesse. Kijk maar eens bij mijn set.

Lo, bedankt voor het aanbieden van je rack, maar ik wil graag eentje zelf ontwerpen/bouwen.
Een origineel "KayaRahnee" rack zeg maar.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

SMarcel

Ik zou deze link maar eens bekijken en dan bij "Tweaken" en daar kies je in de kop "DIY Audiorack" en daar vind je 4 pagina's How To voor de bouw van een rack zoals jij het bedoelt.


http://home.kpn.nl/renenieuwenhuis/index.htm


Groeten,

Marcel

KayaRahnee

Citaat van: SMarcel op juli 06, 2012, 20:21:00
Ik zou deze link maar eens bekijken en dan bij "Tweaken" en daar kies je in de kop "DIY Audiorack" en daar vind je 4 pagina's How To voor de bouw van een rack zoals jij het bedoelt.
http://home.kpn.nl/renenieuwenhuis/index.htm
Groeten,
Marcel
Bedankt voor de tip......intussen ben ik stilaan gestart bij de bouw van mijn "KayaRahnee" rack. Het lukt aardig maar ik wil rond de draadeinden ronde, houten omhulsels laten draaien en mits dit puur handwerk is, is dit een vrij moeilijke en tijdrovende taak........ ze moeten toch een beetje symmetrisch van mekaar zijn hé......
Moet ook nog uitdokteren hoe en of ik eventueel ook de TV in het rack kan integreren.
Mijn ervaring met het bouwen van het rack zal ik, wanneer het klaar is nog wel in het topic plaatsen.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

SMarcel

Ik zelf heb nog zo'n set op zolder staan, een driepoot audiorack en ik heb  daarbij een TV meubel ontworpen en gebouwd.





Misschien kun je wat inspiratie opdoen.

Groeten,

Marcel

KayaRahnee

Citaat van: SMarcel op juli 06, 2012, 21:28:36
Ik zelf heb nog zo'n set op zolder staan, een driepoot audiorack en ik heb  daarbij een TV meubel ontworpen en gebouwd.
Misschien kun je wat inspiratie opdoen.
Groeten,
Marcel
Dat vind ik nu net zo fijn aan zelfbouw, het bedenken van een zo universeel/uitbreidbaar mogelijk systeem en terwijl je aan 't knutselen bent ideeën opdoen om zo stap per stap tot het gewenste resultaat  komen.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#13
Hier een beschrijving van de eerste fase van het "KayaRahnee Rack".
De eerste klus was het berken fineer van 18mm. dik op maat zagen:
Twee stukken van 120 x 50 cm voor de onderkant.
Twee stukken van 100 x 50 cm voor de bovenkant.
Voor het tussenstuk (waar schelpenzand in komt) hebben we gekozen om een kadertje te maken i.p.v. een volledige plaat uit te zagen. Kostenbesparend en nauwelijks zichtbaar.
De eerlijkheid gebied me om te vertellen dat na het zagen en aanbrengen van de drie lagen op elkaar al snel bleek dat er wat fout was gelopen met mijn berekening (i.v.m. de hoek van 45° aan de kopse kanten).......dit werd echter snel rechtgezet zonder nadelig gevolg.
Dit was dan ook het eerste probleem waarmee we te maken kregen: de zaagmachine kon geen dikte van drie panelen zagen, een hoek van 35°(hoek die ik eerst prefereerde) kon ook niet.
Dus eerst onderste plaat gezaagd, netjes afgetekend op de twee andere en deze verzaagt.
Alles zorgvuldig aan elkaar gelijmd en na het drogen gaten geboord voor draadeinden en aan de achterzijde een gat voorzien voor het inbrengen van het zand.




Voor het dichten van de vul gaten klosjes gemaakt.




Daarna kwamen de houten omhulsels voor rond de draadeinden aan de beurt.
Liefst 14 stukken berken fineer van 11 x 11 cm op elkaar verlijmd (zodat men een horizontale streepjes structuur bekomt), deze gedraaid op 10 cm, beide uiteinde onder een hoek van ongeveer 45°




Idem voor de voeten maar dan  6 stukken fineer en slechts één uiteind onder een hoek.
Uitsparing voorzien voor rubberen voetjes.






Voor het verbinden van de draadeinden en de rubber voetjes verloopmoeren van M10 naar M6  laten draaien.




Dan kwam de afwerking: Schuren en in olie zetten.
Eerst schuren met zacht schuurpapier (103?) daarna (Faxe) olie smeren, laten intrekken en schuren, dit tot 3x toe herhalen, afwerken met schuursponsje.
De laatste stap zorgt ervoor dat de vezels die door de olie wat harder zijn geworden en vooral rechtop blijven staan helemaal fijn kunnen worden geschuurd.

Het Rack heeft een bevredigend resultaat, perfect is het lang niet maar laat me zeggen dat je de "charmes van handenarbeid" erin terug kan vinden. Dit eerste deel "bouwen van een KayaRahnee Rack" was voor mij een mooie aangename en leerzame ervaring.
Nu het rack er nog leeg bijstaat vind ik de kleur wat eentonig, hopelijk verandert dat wanneer de apparaten erop staan.
In eerste instantie had ik gekozen voor een kleur die het midden houd tussen zwart en blauw (geen verf maar soort kleurolie) maar mits er vooral zwarte apparaten in komen te staan vond ik dat wat te donker ....... misschien doe ik nog wel iets met de omhulsels wat betreft kleur ....... ideeën welkom natuurlijk.
Nu ga ik me focussen op deel twee ..... het integreren van de TV in het rack.
Hier had ik gedacht om hetzelfde systeem van de omhulsels, eerder beschreven, te gebruiken maar dan in vierkante vorm.
Daarop kan een "boord" glas  rusten van 15mm dikte.
Voor deze 3de etage wil  ik alleen aan de omtrek van het rack glas (zodat de buizenamp. voldoende koeling krijgt).
Aan de zijkanten 10 cm breed en achterzijde waar de TV centraal op komt te staan 13 cm.
Een u-vorm zeg maar, waarvan linker en rechterbeen ongeveer 38 cm lang zullen zijn.
Ter verduidelijking: Ik heb het rack opzettelijk zo laag mogelijk gemaakt, de reden hiervoor is dat ik tegen de voorschriften in mijn nogal zware versterker (30kg) toch op de 2de etage wil zetten.



Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

SmauG