4 ohm speaker wel of niet bi wire ?... Hoe zit het dan met ohm

Gestart door Deaddust, augustus 11, 2011, 20:11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deaddust

Sorry voor de wat lange titel maar zit met het volgende dillema / ? Teken.

Mijn dali speakers zijn 4 ohm. Mijn pm7004 is ook 4 ohm wanneer ik alleen kanaal 1 of 2 gebruik maar 8 ohm als ik ze tegelijk gebruik.

Wat ik me nou eigenlijk afvraag. Heb een tijd me 1 ls kabel geluisterd en een tijd via biwire. Maar klopt het dat je 4 ohm speaker biwired automatisch 8 ohm word omdat ik 2 kabels trek of hoe moet ik dat zien.?

Okk vraag ik me af wat nou eigenlijk beter is? Snap dat je niet echt van beter of goed of slecht kan spreken maar als ik biwire aansluit dan heb ik het idee dat het geluid wat rommeliger is maar ik er wel meer bas voor terug krijg.

Kunnene jullie adviseren/ eigen ervaring delen?

Alvast bedankt voor de reactie

Perfect_audio

Citaat van: Deaddust op augustus 11, 2011, 20:11:45
Sorry voor de wat lange titel maar zit met het volgende dillema / ? Teken.

Mijn dali speakers zijn 4 ohm. Mijn pm7004 is ook 4 ohm wanneer ik alleen kanaal 1 of 2 gebruik maar 8 ohm als ik ze tegelijk gebruik.

Wat ik me nou eigenlijk afvraag. Heb een tijd me 1 ls kabel geluisterd en een tijd via biwire. Maar klopt het dat je 4 ohm speaker biwired automatisch 8 ohm word omdat ik 2 kabels trek of hoe moet ik dat zien.?

Okk vraag ik me af wat nou eigenlijk beter is? Snap dat je niet echt van beter of goed of slecht kan spreken maar als ik biwire aansluit dan heb ik het idee dat het geluid wat rommeliger is maar ik er wel meer bas voor terug krijg.

Kunnene jullie adviseren/ eigen ervaring delen?

Alvast bedankt voor de reactie

Ik zie veel misverstanden.
Luidspreker: Dali heeft een gemiddelde impedantie van 4 Ohm.
Versterker: heeft een minimale aansluitwaarde van de luidspreker nodig van 4 Ohm.
Tot zover gaat alles goed.

Als je twee luidsprekers aansluit dan dienen ze ieder minimaal 8 Ohm te zijn omdat ze parallel worden aangesloten. Dat betekent dat de gezamenlijke aansluitwaarde van de luidsprekers 4 Ohm is.
Tot zover weer alles goed.

Bi-wire: verandert niets aan de aansluitwaarde van de luidspreker. Eén of twee draden van 2,5mm2 zal ook niet echt iets veranderen aan het geluid. Dat je toch verschil hoort is een kwestie van 'de wens is de vader van de gedachte'. Tenzij je hele dunne l.s.-draden gebruikt, dan bieden twee draden een voordeel.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marantz 81

ik heb destijd men pm7001 eens opgeschroeft om te kijken hoe het zit

je hebt zeg maar speaker A + B  ,zitten gewoon 2 relais in de versterker die schakelen en vanaf een hetzelfde singaal komen

het aantal Ohm is gewoon de gemiddelde impedantie van je dali,s een kabel heeft zo weinig weerstand dat dit amper van invloed is

lo

Ik heb twee sets 4 ohmige speakers d'r aan hangen, ook destijds met de PM14. Met die en mijn huidige versterker nog nooit geen problemen ondervonden. Als ik echt hard wil draaien schakel ik wel 1 paar uit.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Deaddust

Maar kan ik het niet zien als dat ik biwire dat ik meer "vermogen" naar me speakers stuur enze daadoor anders presteren. Je hebt zeg maar toch en apparte kabel naar je hoog en midden/laag liggen

Marantz 81

nee heeft geen enkel nut een kabel van 2,5 mm2 voldoet gewoon  daar kan al 10 keer zoveel vermogen doorheen als jou versterker kan leveren  :wink: , eventueel kun je nog 4mm2 proberen

bij 230volt kant er 4000 watt door een 2,5mm2 massief

Audiotic

#6
Citaat van: Marantz 81 op augustus 11, 2011, 22:33:44
nee heeft geen enkel nut een kabel van 2,5 mm2 voldoet gewoon  daar kan al 10 keer zoveel vermogen doorheen als jou versterker kan leveren  :wink: , eventueel kun je nog 4mm2 proberen

bij 230volt kant er 4000 watt door een 2,5mm2 massief
Helemaal gelijk. Maar toch.... Meer diameter op de een of andere manier helpt. Reden zal de NOG lagere weerstand zijn, en daarmee de controle over de speakers. De uitgangsimpedantie (weerstand) van je versterker is als het goed is heel laag*, daarmee wordt voorkomen dat de stroom opgewekt door de beweging van spreekspoelen van je speakers (!) je signaal beïnvloeden. Uiteraard geldt dit het sterkste voor de woofers. Elke extra weerstand in de signaalweg werkt deze controle tegen. Dus: dikke kabels hebben zin. Ikzelf heb de dikte verdubbeld door een biwire opstelling, maar de brug te laten zitten. Ik denk (denk) dat het beter klinkt.**
Overigens, vooral een goed laagsignaal helpt bij een breed geluidsbeeld. Degene met een goede sub weten dat.

*: daarom heb je bij buizenversterkers voor 4 en 8 ohm een aparte terminal, en zijn buizen versterkers ook minder goed in het aansturen van woofers, vooral bij speakers met een laag rendement.

**: ik heb veel geëxperimenteerd met bi-wire, en ben nu overtuigd dat het niet werkt. Eerder in tegendeel.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marvin

Begrijp niet waarom je zou bi-wiren om dan vervolgens wél de brugjes te laten zitten.
Daarbij is de weerstand van een stuk luidsprekerdraad in de gemiddelde en bovengemiddelde woonkamer te verwaarlozen en zal 4mm in vele gevallen al overkill zijn.
Dat gezegd hebbende gebruik ik 6mm....  :-D

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

still life

Citaat van: marvin op augustus 21, 2011, 22:43:54
Begrijp niet waarom je zou bi-wiren om dan vervolgens wél de brugjes te laten zitten.

stupid lijkt me ook een beetje  :-o
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marantz 81

ik gebruik ook 4 mm2   :yes:

maar de vraag was technisch inhoudelijk gesteld  :wink:

Audiotic

Citaat van: still life op augustus 22, 2011, 13:50:17
Citaat van: marvin op augustus 21, 2011, 22:43:54
Begrijp niet waarom je zou bi-wiren om dan vervolgens wél de brugjes te laten zitten.

stupid lijkt me ook een beetje  :-o

Niet zo dom als het lijkt: dubbele draaddiameter, en 4 aansluitpunten op de box ipv 2, dus ook daar een verdubbeling.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

TurboMarco

Zoals eerder opgemerkt is ,2x2.5mm is ruim voldoende .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Perfect_audio

Citaat van: Audiotic op augustus 22, 2011, 19:57:12
Citaat van: still life op augustus 22, 2011, 13:50:17
Citaat van: marvin op augustus 21, 2011, 22:43:54
Begrijp niet waarom je zou bi-wiren om dan vervolgens wél de brugjes te laten zitten.

stupid lijkt me ook een beetje  :-o

Niet zo dom als het lijkt: dubbele draaddiameter, en 4 aansluitpunten op de box ipv 2, dus ook daar een verdubbeling.

Pfff.....
Heb je al eens gekeken hoe dik het draadje is in je versterker? En het draadje in de luidsprekerkast?
Bedenk dat de zwakste schakel de sterkte van de keten bepaald.
Ik gun iedereen zijn eigen kicks, maar af en toe even berekenen wat je doet kan geen kwaad.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Cornelis1921

 :yes:
Citaat van: Perfect_audio op augustus 23, 2011, 01:02:26
Citaat van: Audiotic op augustus 22, 2011, 19:57:12
Citaat van: still life op augustus 22, 2011, 13:50:17
Citaat van: marvin op augustus 21, 2011, 22:43:54
Begrijp niet waarom je zou bi-wiren om dan vervolgens wél de brugjes te laten zitten.

stupid lijkt me ook een beetje  :-o

Niet zo dom als het lijkt: dubbele draaddiameter, en 4 aansluitpunten op de box ipv 2, dus ook daar een verdubbeling.

Pfff.....
Heb je al eens gekeken hoe dik het draadje is in je versterker? En het draadje in de luidsprekerkast?
Bedenk dat de zwakste schakel de sterkte van de keten bepaald.
Ik gun iedereen zijn eigen kicks, maar af en toe even berekenen wat je doet kan geen kwaad.

ron
Wederom, de spijker op zijn kop. Meer wil/kan ik er niet over kwijt.
Bedankt Ron, is er tenminste (nog) iemand die nuchter blijft.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *