Bi-amp PM15S1 of PM11S1

Gestart door Gouden Kabeltjes, september 17, 2006, 20:56:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gouden Kabeltjes

Marantz mannen,

Sinds een half jaar ben ik de bijzonder gelukkige eigenaar van een PM15S1 (i.c.m. SA15S1, B&W703).

Het upgrade virus slaat echter regelmatig toe. Momenteel 'worstel' ik met de vraag: zou het meer opleveren om te biampen met een 2e PM15 OF inruilen en bijleggen voor een PM11...

Ik zou een dealer kunnen vragen het hele zooitje aan me mee te geven om uit te proberen, maar dat wordt een heel gesleep; en je moet een dealer vinden die dat toestaat...

Graag jullie mening in deze!  HLP

Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Maurice

Mooie set!

Maareh, mis je nu al wat? Wat zou er volgens jou beter moeten?
Kun je het geld dan niet beter besteden aan wat meer muziek?
Enne, een foto van je set wordt natuurlijk altijd gewaardeerd  clown1
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Ik zou eerder aan andere luidsprekers denken dan aan andere versterking :-)

Maar wat maurice al aangaf is een investering in meer muziek ook niet zo gek  HB,tja wat wens je te verbeteren.....je hebt al zon mooie versterker en bron notworthy
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Gouden Kabeltjes

Ok, 2e versterker is inmiddels besteld. Lang getwijfeld en vele verhalen en recenties over biamping gelezen:

- De een vindt het walhalla
- De ander zegt dat je er niet aan moet beginnen tenzij je de passieve filters uit je speaker sloopt en vervangt door low/hi pass filters in de signaalweg. Poe - gaat mij te ver.

Uiteindelijk ga ik het toch proberen met name met het oog op meer power en de specifieke voordelen van vertical biamping.

Nu nog de luidsprekerkabels (tips?) :?

Als het setje staat, laad ik een foto.
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Maurice

Citaat van: Gouden Kabeltjes op november 23, 2006, 21:18:01

Nu nog de luidsprekerkabels (tips?) :?

Als het setje staat, laad ik een foto.
Tip voor luidsprekerkabels: eerst naar je huidige set luisteren met de nieuwe versterker erin, en pas na een maand of zo kijken of er nog iets niet naar wens is. Kabels is pas van latere zorg, die eventueel de puntjes op de i kunnen zetten.
Maar als het met standaard kabels al niet klinkt, dan klinkt het met dure kabels ook niet. De basis moet dus eerst goed zijn!

Enne, foto's natuurlijk errug welkom  hello
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Gouden Kabeltjes

Helemaal mee eens; altijd 1 component in de keten vervangen, anders weet je nooit waar de verschillen door komen.

Enige puntje is dat mijn huidige QED kabels bi-wire zijn (factory terminated met banana's) die moet ik dand dus om laten katten tot bi-amp. Kan wel natuurlijk....
Maar ik wilde ze toch al gaan veranderen en ik denk dat ik de QEDs in biwire beter kwijt raak 2e hands dan als bi-amp
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Gouden Kabeltjes

Hoi,

Het is dan zover. De 2e PM15 is in de set opgenomen, tezamen met de nieuwe kabels (Townshend Isolda DCT); het resultaat is erg goed; kabels klinken fabuleus; mooie diepe strakke bas, gebalanceerd midden en helder hoog zonder scherp te zijn. Wat me met name opvalt tov. de Nordost Red Dawn die ik heb geprobeerd is dat het totale klankbeeld volledig in balans is. De Nordos kabel had mooi hoog, maar leek enigszins in zijn 'eigen dimensie' tov de rest.
Het bi-ampen met de PM-15 levert een duidelijke, zei het natuurlijk niet wereldschokkende verbetering: meer rust en een controle over het signaal dat zich het best laat omschrijven als 'effortless'

Zoals beloofd wat fototjes van de set:



[wegens disk ruimte verwijderd]
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Maurice

Ziet er erg fraai uit  notworthy

Maar hoe heb je het nu aangesloten? Want je hebt nu 2 volwaardige versterkers staan, elk met een bronkeuze en met een volumeknop. :?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Logi

Erg mooi spul  :-D

kan niks anders zeggen aangezien ik dezelfde setup als jou zal hebben op de 2? amp na en de tv.

Gouden Kabeltjes

Citaat van: Maurice op december 17, 2006, 21:32:58
Ziet er erg fraai uit  notworthy

Maar hoe heb je het nu aangesloten? Want je hebt nu 2 volwaardige versterkers staan, elk met een bronkeuze en met een volumeknop. :?

Op de manier zoals in de handleiding staat beschreven voor bi-amping van de SA-15:
- eerst sluit je beide versterkers met een minijack kabeltje op elkaar aan via de 'FBS' bus. Dit is om de versterkers elkaar te laten herkennen en te laten praten
- Op de achterkant van beide versterkers zet je ook nog een knopje op bi-amp.
- Dan geef je 1 versterker ID 1 en de 2e ID 2. Nu wordt ID 2 (slave) volledig aangestuurd via de eerste versterker qua instructies, met name belangrijk voor volume en bronkeuze.
- Het audio signaal gaat van de CD speler naar de linker ingang voor CD van beide versterkers. In bi-amp mode wordt alleen de linkeringang voor alle bronnen gebruikt. Per versterker wordt dit signaal intern aan beide kanalen gevoed, waarvan er dus 1 kanaal voor het hoog-midden en 1 kanaal voor het laag gebruikt wordt.
Klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar in de praktijk in 5 minuten geregeld.

Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Stadium III

ziet er wel wat moelijker uit maar als het zo werkt !!!
perfect

stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Logi

#11
Mooi setje zo  :-)

Ik moet zelf nog op de mijne wachten (B&W)

Alleen vroeg ik mij af of je nou op de pm15s1 ook een subwoofer kan aansluiten ?

Ik heb dus binnenkort de 703 van b&W zoals op bovenste plaatje (alleen zwart) en ben nogal een bas liefhebber.

Stel ik neem een B&W subwoofer uit de 700 reeks is dat dan aan te sluiten ? Bi- ampen oid ?
Of kan het gewoon niet omdat het een echt stereo versterker is.
Kan het niet ?, welke kan het dan wel, of moet ik dan al gaan zoeken naar een AV versterker.

Nog de beste wensen naar iedereen.

joep

Is het vermogen nu dubbel zo groot per versterker?
Dus heb je nu 180w per stereo kanaal?
Ik zou deze set ook graag willen vergelijken met ??n PM 11 versterker.

Logi

Citaat van: Logi op januari 03, 2007, 17:10:24
Mooi setje zo  :-)

Ik moet zelf nog op de mijne wachten (B&W)

Alleen vroeg ik mij af of je nou op de pm15s1 ook een subwoofer kan aansluiten ?

Ik heb dus binnenkort de 703 van b&W zoals op bovenste plaatje (alleen zwart) en ben nogal een bas liefhebber.

Stel ik neem een B&W subwoofer uit de 700 reeks is dat dan aan te sluiten ? Bi- ampen oid ?
Of kan het gewoon niet omdat het een echt stereo versterker is.
Kan het niet ?, welke kan het dan wel, of moet ik dan al gaan zoeken naar een AV versterker.

Nog de beste wensen naar iedereen.

GOh niemand ie het boeit ofzo ?

Moet ik dan maar een ander merk kopen ofzo... Prima  :-D

Dan word het lekker een Denon...

Ik sta op het punt iets te kopen... en niemand geeft advies... Prima toch  :-)

Ga ik lekker voor iets anders.

laturs... ohhh en vooral erg boeiende foto's plaatsen van oude troep.

Maurice

Citaat van: Logi op januari 04, 2007, 23:04:14
Citaat van: Logi op januari 03, 2007, 17:10:24
Mooi setje zo  :-)

Ik moet zelf nog op de mijne wachten (B&W)

Alleen vroeg ik mij af of je nou op de pm15s1 ook een subwoofer kan aansluiten ?

Ik heb dus binnenkort de 703 van b&W zoals op bovenste plaatje (alleen zwart) en ben nogal een bas liefhebber.

Stel ik neem een B&W subwoofer uit de 700 reeks is dat dan aan te sluiten ? Bi- ampen oid ?
Of kan het gewoon niet omdat het een echt stereo versterker is.
Kan het niet ?, welke kan het dan wel, of moet ik dan al gaan zoeken naar een AV versterker.

Nog de beste wensen naar iedereen.

GOh niemand ie het boeit ofzo ?
Ehhh, misschien niemand die een goed antwoord heeft?

Citeer
Moet ik dan maar een ander merk kopen ofzo... Prima  :-D
Weet niet of dat jouw probleem oplost

Citeer
Dan word het lekker een Denon...
Dan adviseer ik eens een luister sessie  :mrgreen:

Citeer
Ik sta op het punt iets te kopen... en niemand geeft advies... Prima toch  :-)
Tja, dit is nu niet een heel erg druk forum, dus het kan soms een tijdje duren eer iemand een zinnig advies kan geven.
Maar ik adviseer een actieve sub, eentje die een amp ingebouwd heeft. Bijvoorbeeld Rel, MJAcoustics of natuurlijk een DIY!
Citeer
Ga ik lekker voor iets anders.

laturs... ohhh en vooral erg boeiende foto's plaatsen van oude troep.
Ieder zijn meug, al heb ik het liever wat nieuwer  clown1
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude