NR1200 vervormt bij hoog volume

Gestart door theedge33, september 29, 2023, 15:56:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 29, 2023, 22:59:13Vreemd, je zou toch denken bij alleen pre-out gebruik dat eco juist gebruikt moet kunnen worden.
Je vraagt minder van het vermogen, rare toestand.
Die eco standen hebben te maken met de voeding en wat de ingebouwde eindversterkers voor stroom krijgen naar gelang je de volume open trekt.
Die van mij staat in voorversterker modus, dat is dus al de meest zuinige modus voor de receiver, er valt niets meer uit te schakelen.
Zuinig is de combinatie natuurlijk niet, want er staan 5 stereo versterkers aan gekoppeld.
Maar voor de receiver kan het niet nog ecologischer, het echte stroom vretende  werk is overgenomen door 5 externe voedingen. Dus is Eco niet meer in te schakelen, die receiver wordt ook niet echt warm, en heet al helemaal niet meer.


Marvin

Citaat van: theedge33 op september 29, 2023, 22:41:49Ok dus als ik de marantz op 8 ohm instel, heb ik dan bij bijv volumestand 40 hetzelfde of meer volume dan op stand 70 met de instelling op 4ohm?
Dat kan je zelf testen, maar doe dat dus met beleid, want je vraagt het uiterste van je Marantz als je luider luistert.
Je kan er daadwerkelijk veel schade mee toedoen, voor zowel de luidsprekers als de versterker zelf.
En bij oneigenlijk gebruik heb je nergens garantie op, dus pas op.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 30, 2023, 06:05:45Dat kan je zelf testen, maar doe dat dus met beleid, want je vraagt het uiterste van je Marantz als je luider luistert.
Je kan er daadwerkelijk veel schade mee toedoen, voor zowel de luidsprekers als de versterker zelf.
En bij oneigenlijk gebruik heb je nergens garantie op, dus pas op.

Ik denk dat het allemaal wel mee valt, alle versterkers en receivers staan standaard zo uit de doos op 8 ohm, de meest veilige en "idiot proof" instelling  :wink:

CBdicX

#33
Citaat van: marvin op september 30, 2023, 06:02:02Die eco standen hebben te maken met de voeding en wat de ingebouwde eindversterkers voor stroom krijgen naar gelang je de volume open trekt.
Die van mij staat in voorversterker modus, dat is dus al de meest zuinige modus voor de receiver, er valt niets meer uit te schakelen.
Zuinig is de combinatie natuurlijk niet, want er staan 5 stereo versterkers aan gekoppeld.
Maar voor de receiver kan het niet nog ecologischer, het echte stroom vretende  werk is overgenomen door 5 externe voedingen. Dus is Eco niet meer in te schakelen, die receiver wordt ook niet echt warm, en heet al helemaal niet meer.



Volgens mij krijg jij ieder jaar op je verjaardag een taart van de energie leverancier...... :-D 

Als je het zo uitlegt is het inderdaad te begrijpen dat Eco dan al werkt, en niet in te schakelen is.

CBdicX

#34
Citaat van: theedge33 op september 29, 2023, 22:41:49Ok dus als ik de marantz op 8 ohm instel, heb ik dan bij bijv volumestand 40 hetzelfde of meer volume dan op stand 70 met de instelling op 4ohm?

Nee, daar zal je qua volume niets van merken, het is alleen om te proberen of dit prettiger werkt voor de speaker versterker combi.
Die ohm instelling is bedoelt om de versterker goed te laten werken op die betreffende speakers, in jou geval zou dat 4 ohm zijn.
Gezien 4 ohm niet opgegeven wordt voor de NR1200 is dit niet getest door Marantz.

Het punt blijft dat als jij op normaal luister nivo (een praat programma) de amp volume op 3/4 moet zetten, is er iets niet in de haak.
Als ik aan het "knallen" ga, bijvoorbeeld de film Ready Player One, dan zal ik net de 60-65 halen, hoger echt niet, met 87 dB speakers op 8 Ohm, dus minder gevoelig dan jou set !
Trouwens een top film om Surround, Hight, en je Subwoofer(s) te testen, vooral het deel met Donkey Kong.


   
75 W + 75 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)

100 W + 100 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 30, 2023, 07:56:38Ik denk dat het allemaal wel mee valt, alle versterkers en receivers staan standaard zo uit de doos op 8 ohm, de meest veilige en "idiot proof" instelling  :wink:
Ja prima, maar je zal mij niet horen zeggen dat het allemaal geen kwaad kan en dat je lekker door kunt rammelen.
Het gaat nu dus al ergens over de zeik, dus om aan te raden er een beetje verstandig mee om gaan kan geen kwaad lijkt me!

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 30, 2023, 07:58:31Volgens mij krijg jij ieder jaar op je verjaardag een taart van de energie leverancier...... :-D

Als je het zo uitlegt is het inderdaad te begrijpen dat Eco dan al werkt, en niet in te schakelen is.

Ach ja, een ander rookt of zuipt het allemaal op.
Ik breng een paar tientjes per maand extra naar Vattenfall.
We hebben geen kinderen en allebei werken we.  pompom

CBdicX

Citaat van: marvin op september 30, 2023, 08:21:21Ach ja, een ander rookt of zuipt het allemaal op.
Ik breng een paar tientjes per maand extra naar Vattenfall.
We hebben geen kinderen en allebei werken we.  pompom

Goed bezig...   :yes:

Marvin

In het uiterste geval breng ik de was gewoon naar m'n moeder.  clown1

Marvin

On topic.
In dit geval zou ik zelf voor de test eens iets in huis halen.
Bijvoorbeeld zoiets;
https://link.marktplaats.nl/m2019905900?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Dan ontlast je de receiver behoorlijk voor de fronts, en kan je gewoon verder met de nr1200.
Want de functionaliteit van de nr1200 is natuurlijk wel aardig op orde.

CBdicX

#40
Citaat van: marvin op september 30, 2023, 08:17:46Ja prima, maar je zal mij niet horen zeggen dat het allemaal geen kwaad kan en dat je lekker door kunt rammelen.
Het gaat nu dus al ergens over de zeik, dus om aan te raden er een beetje verstandig mee om gaan kan geen kwaad lijkt me!

Ik heb in het verleden, en ook nu na 63 jaar, de meest vreemde toestanden uitgehaalt.
Speakers aan elkaar geknoopt, geen idee hebben van parallel of serie schakelingen.
Het hebben van 4 speakers aan het plafond, en een bass bin speaker die het laag deed, in 1978 op mijn zonderkamer met een Stereo Akai AM-2250 die nog steeds prima werkt  :yes:

Nooit het "rookwolkje van dood" gezien, nooit iets kapot gehad, maar ok, op die zolderkamer kon ik niet eens een wip maken zonder dat de buren dat hoorde, dus speelde nooit hard......
Nu kan ik trouwens die wip ook niet maken zonder dat de buren het horen, want mijn vrouw wil altijd de ramen open hebben  :-D  :-D

CBdicX

#41
Citaat van: marvin op september 30, 2023, 08:32:47On topic.
In dit geval zou ik zelf voor de test eens iets in huis halen.
Bijvoorbeeld zoiets;
https://link.marktplaats.nl/m2019905900?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Dan ontlast je de receiver behoorlijk voor de fronts, en kan je gewoon verder met de nr1200.
Want de functionaliteit van de nr1200 is natuurlijk wel aardig op orde.

Hij gebruikt toch een subwoofer, die fronts doen dan nog maar 80Hz of zo.

Godver, de Godver, mijn handen beginnen te jeuken met dit soort dingen, en het is mijn probleem niet eens :-)
He, heerlijk die audio, met zijn probleempjes en toestanden  :yes:

Marvin

En toch gaat er iets behoorlijk fout op hoger volume.
Als de grafiek van de luidsprekers eens opgezocht wordt, dan is het misschien duidelijk waar ze naar dippen op welke frequenties.

Wellicht staat LFE+Main wel aan.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 30, 2023, 08:45:36En toch gaat er iets behoorlijk fout op hoger volume.
Als de grafiek van de luidsprekers eens opgezocht wordt, dan is het misschien duidelijk waar ze naar dippen op welke frequenties.

Wellicht staat LFE+Main wel aan.

Ja, daar moet de OP ook naar kijken, zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

CBdicX

Ik stap er even tussen uit, ik ga aan het werk voor de SVS PC4000 Pro die onderweg is  notworthy