Marantz NR1711 auto sound?

Gestart door Tim1711, juni 24, 2022, 13:05:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tim1711

Hallo

Over onze Marantz NR1711 heb ik wat vragen.  Misschien moet ik eerst omschrijven wat er gebeurt.

Als we de platenspeler gebruiken dan gebeurt dat via Multi Channel Stereo. Uit alle speakers komt er geluid.  Prima voor de platenspeler.
Als we overschakelen naar bijvoorbeeld Live tv dan verspringt hij op (even uit het hoofd, ben op het werk) DD+ Sur. En dan valt het volume een heel stuk terug. Dus je zet het volume een stuk hoger.
Ga je daarna een plaatje draaien en zet je hem terug op Phono dan schrik je je te barste, zo hard dat het staat.

Dus ik had het idee, zit er niet een soort van auto stand in?

Of doe ik iets fout?


In de handleiding vind ik : Auto Sound mode.
(maar nergens vind ik hoe dat aan te zetten)


Auto sound mode
Sound mode type

De­scrip­tion

Auto

In this mode, the type of dig­i­tal sig­nal input, such as Dolby Dig­i­tal, Dolby TrueHD, Dolby Dig­i­tal Plus, Dolby Dig­i­tal EX, Dolby Atmos, DTS, DTS-HD, DTS:X, DTS-ES, PCM (multi-chan­nel) is de­tected, and the play­back mode switches au­to­mat­i­cally to the cor­re­spond­ing mode.
If the input sig­nal is ana­log or PCM (2-chan­nel), stereo play­back is used. For Dolby Dig­i­tal or DTS, the music is played back ac­cord­ing to the re­spec­tive chan­nel num­ber.

Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

Marvin

Je kan het ingangssignaal per bron aanpassen, zal eens zoeken hoe dat heet in die Marantz.

Marvin




Bladzijde 186 van de manual, bronniveau.

CBdicX

#3
Citaat van: Tim1711 op juni 24, 2022, 13:05:33
Hallo

Over onze Marantz NR1711 heb ik wat vragen.  Misschien moet ik eerst omschrijven wat er gebeurt.

Als we de platenspeler gebruiken dan gebeurt dat via Multi Channel Stereo. Uit alle speakers komt er geluid.  Prima voor de platenspeler.
Als we overschakelen naar bijvoorbeeld Live tv dan verspringt hij op (even uit het hoofd, ben op het werk) DD+ Sur. En dan valt het volume een heel stuk terug. Dus je zet het volume een stuk hoger.
Ga je daarna een plaatje draaien en zet je hem terug op Phono dan schrik je je te barste, zo hard dat het staat.

Dus ik had het idee, zit er niet een soort van auto stand in?

Of doe ik iets fout?


In de handleiding vind ik : Auto Sound mode.
(maar nergens vind ik hoe dat aan te zetten)


Auto sound mode
Sound mode type

De­scrip­tion

Auto

In this mode, the type of dig­i­tal sig­nal input, such as Dolby Dig­i­tal, Dolby TrueHD, Dolby Dig­i­tal Plus, Dolby Dig­i­tal EX, Dolby Atmos, DTS, DTS-HD, DTS:X, DTS-ES, PCM (multi-chan­nel) is de­tected, and the play­back mode switches au­to­mat­i­cally to the cor­re­spond­ing mode.
If the input sig­nal is ana­log or PCM (2-chan­nel), stereo play­back is used. For Dolby Dig­i­tal or DTS, the music is played back ac­cord­ing to the re­spec­tive chan­nel num­ber.

Wat Mavin zegt kan, wat ook mogelijk is per bron dit onder een Quick Select knop op te slaan.

Nummer 1 voor zeg TV met een volume van 18, nummer 2 voor Phono met een volume van 38.
Ook kan je onder deze knoppen wel of geen Audyssey, wel of geen subwoofer, en vele ander instellingen plaatsen, allen verschillend per bron.

Het geluid van TV is afhankelijk wat de provider door stuurt en kan behoorlijk afwijken tov andere bronnen.
Zelfs TV zenders onderling verschillen vaak behoorlijk, zeker tussen Stereo en Dolby uitzendingen !
Daarom heb ik al het geluid via mijn Ziggo Next op Stereo staan, zo is het volume nagenoeg het zelfde voor alle zender en upmixen via DSU.

En Phono heeft sowieso meer volume nodig dan andere bronnen......

Tim1711

Geweldig,  dank voor deze informatie. Ik ga die presets proberen.
Boekje erbij en met jullie hulp zal dat vast goedkomen.


Voor de dames hier moet ik het zo makkelijk mogelijk maken. 
Liefst nog met 1 afstandsbediening, dat is voor de toekomst.


Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

Marvin

En gewoon je vragen blijven stellen hoor, het zijn best complexe apparaten.

Tim1711

Zijn al een stukje verder. Nogmaals dank daarvoor.

Playstation is nog wat hardnekkig.
Echter gister avond met de playstation was het nog ff prutsen. Een blu-ray van Startrek, die bleef hardnekkig op Stereo terug komen. in het blu-ray menu selecteren we wel dolby truehd, ook de andere dolby sound probeert.
Maar hij blijft stug terug komen op Stereo.  We kunnen dan wel met het knopje Movie op de afstandsbediening de "surround" aanzetten.  Mooiste is natuurlijk dat hij zelf detelecteert wat er voor geluid in zit.

Over de Playstation:
De ps4 detecteerd wel dat er een 7.1 installatie is aangesloten.  Audio uit staat op pcm. 
Ergens maken we een fout, maar waar?
Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

CBdicX

#7
Citaat van: Tim1711 op juli 01, 2022, 08:05:24
Zijn al een stukje verder. Nogmaals dank daarvoor.

Playstation is nog wat hardnekkig.
Echter gister avond met de playstation was het nog ff prutsen. Een blu-ray van Startrek, die bleef hardnekkig op Stereo terug komen. in het blu-ray menu selecteren we wel dolby truehd, ook de andere dolby sound probeert.
Maar hij blijft stug terug komen op Stereo.  We kunnen dan wel met het knopje Movie op de afstandsbediening de "surround" aanzetten.  Mooiste is natuurlijk dat hij zelf detelecteert wat er voor geluid in zit.

Over de Playstation:
De ps4 detecteerd wel dat er een 7.1 installatie is aangesloten.  Audio uit staat op pcm. 
Ergens maken we een fout, maar waar?

Bluray speler dient op de volgende instellingen te staan, meerdere namen worden er gebruikt:

Bitstream (RAW)
Audio HDMI
Digital Audio Output

Als deze instelling verkeerd staat heeft het geen nut de audio instellling van de schijf zelf aan te passen !!

PS2:
Dient op Digital te staan, niet PCM.
Dan de optische kabel gebruiken, daar krijg je max 5.1 Doby Digital mee.

Tim1711

Het volgende staat bij mij :

Screenshot ter info.

Primary output port = HDMI 
Audio format  = Linear PCM.




Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

CBdicX

Citaat van: Tim1711 op juli 01, 2022, 09:03:50
Het volgende staat bij mij :

Screenshot ter info.

Primary output port = HDMI 
Audio format  = Linear PCM.



Nee, dat staat er niet.

Audio Format staat actief met bitstream (RAW)

Maar als dit zo staat en jij heb dit via Optical aangesloten, dan werkt het niet.

Tim1711

Dit is een foto ter illustratie van het internet. Om een indruk te geven van de opties die ik heb. Ik ben niet thuis, vandaar wellicht de verwarrende foto.


Bij ons op de ps4 staat ingesteld : HDMI & Linear PCM.

Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

CBdicX

Citaat van: Tim1711 op juli 01, 2022, 09:21:17
Dit is een foto ter illustratie van het internet. Om een indruk te geven van de opties die ik heb. Ik ben niet thuis, vandaar wellicht de verwarrende foto.


Bij ons op de ps4 staat ingesteld : HDMI & Linear PCM.

Tja, zo wordt het wel wat verwarrend  :-o  :-D

Maar is dit via Optical of HDMI naar de Marantz ?

Tim1711

van PS4 gaat er een HDMI kabel naar de Marantz. 

Optical heb ik niet in gebruik.
Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

CBdicX

#13
Citaat van: Tim1711 op juli 01, 2022, 10:08:01
van PS4 gaat er een HDMI kabel naar de Marantz. 

Optical heb ik niet in gebruik.

Goed, LPCM kiezen is opzich niet een probleem want LPCM haalt zelfs een hoger nivo als Dolby Digital.
LPCM is ongecomprimeerde audio, DD precies het omgekeerde, dat is bijna "dood" gecomprimeerd  :wink:
DD+ gaat de goede kant op, True HD en DTS Master zijn op dit moment het beste.

Echter is het zo door LPCM te kiezen, en de bron is Dolby of DTS, dat DD/DTS signaal omgezet gaat worden naar LPCM, door de kabel gaat, en weer terug naar een upmix (meer een downmix gezien DD/DTS gecomprimeerd is) krijgt naar DD of DTS, net wat de gebruiker kiest.

Best wel wat stappen om weer op het zelfde signaal uit te komen, dus met HDMI niet doen, gewoon Dolby Bitstream selecteren, eigenlijk doen wat in die foto van het Net staat !

Tim1711

Dank. Gaan we vanavond proberen.
Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set