PM7000 recap, hoe weet ik waar er wel of geen lage ESR nodig is? (Welke elcos?)

Gestart door hansdej, februari 18, 2022, 00:45:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansdej

Hi, Mijn PM7000 geeft na 20 jaar de laatste tijd wat verstoring op hoge frequenties, dus ik denk dat de Elko' s die snelle transients misschien niet meer bij kunnen benen.

Dus leek me wel  eens interessant om een recap te doen. ik heb inmiddels de onderdelenlijst uit een Service Manual (PM7200, PM7000, PM8000) naar een odf omgewerkt en probeer nu een boodschappenlijstje te maken en daarbij ook wat informatie uit diverse posts in forum daarin te verwerken. Dacht eerst dat de lekstroom (ESR) sowieso een goede eigenschap is  (idealere capaciteit), en dat Panasonic-FC(F*) zoveel mogelijk de voorkeur heeft, maar lees nu ook weer af en toe dat dat niet overal zo is.
Hoe zit dat; kan ik toch gewoon op overal op zo laag mogelijke ESR (en 105C) mikken met die FC/FM/F*  of zijn er condensatoren waar dat juist niet zo handig is? (welke?)
Of heeft iemand al een kant en klaar lijstje dat 'ie wil delen? (Heb zelf die service manual en mijn libreoffice-odf voor belangstellenden)

Verder met belangstelling de relais-discussies gelezen, een paar nieuwe finder relais staan sowieso op het boodschappenlijstje.

vr gr. Hans
vr. gr.
Hans

pameijer

Hoi Hans, leuk projectje! Als het goede antwoord hier niet komt zou ik je door willen verwijzen naar ons buurforum HTforum.nl, waar lid Jossie alles weet wat jij nodig hebt om dit te fixen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

hansdej

Had ook een Bulgaarse recap-set leverancier gevonden, maar die is uiterst summier over de inhoud van zo'n pakket en voor dat bedrag op 85C blijven zitten lokt me ook niet echt.

https://www.audio-high-store.com/product/marantz-pm7000-upgrade-kit-audio-capacitors/

Gezien diverse discussies neig ik naar "overal Panasonic FC is goed, FM beter indien beschikbaar" of is dat te kort door de bocht?
Bijvoorbeeld na aanleiding van de algemene discussie op
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=15075.0

vr. gr. Hans
vr. gr.
Hans

HAL9000

LOW ESR elko's zijn eigenlijk niet nodig bij een PM7000.
deze zijn nodig in geschakelde voedingen. zoals bij LCD televisies of computer voedingen.

Echter zijn LOW ESR elko's wel goed voor de stabiliteit en geluid van een versterker.
Mijn advies is, Koop: Rubycon Yxx of panasonic FR FC FM EB.

Al deze elko's zijn superieur aan het gekozen shit ELNA. Dat in marantz origineel zit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

htsui2012

Citaat van: HAL9000 op februari 24, 2022, 01:59:00
LOW ESR elko's zijn eigenlijk niet nodig bij een PM7000.
deze zijn nodig in geschakelde voedingen. zoals bij LCD televisies of computer voedingen.

Echter zijn LOW ESR elko's wel goed voor de stabiliteit en geluid van een versterker.
Mijn advies is, Koop: Rubycon Yxx of panasonic FR FC FM EB.

Al deze elko's zijn superieur aan het gekozen shit ELNA. Dat in marantz origineel zit.
What do you think about Michicon muse to replace Elna?

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

lieven

Om samen te vatten: in een versterker maakt dit niet zoveel uit zolang je maar een goed merk gebruikt. Ik gebruik vaak nichion gold omdat ik ze gewoon heb liggen en de Marantz puristen niets anders willen. Vroeger waren ze 50 cent het stuk tegenwoordig vind je ze niet meer zoveel, zijn ze wat duurder en zal een Panasonic zeker even goed klinken. Een condensator heeft in mijn ogen bij versterkers alleen klankverbetering van een oude versleten naar nieuwe. Vaak gebruik ik voor mijn eigen, goedkopere versterkers die chinese die je vroeger voor 50 euro per 1000 kocht. Die verbeteren het geluid ook en een versterker die maar 50 euro kost tweedehands wil men vaak niet nog eens 50 euro extra insteken. Indien men echter over buizenversterkers begint kan men best de koppelcondensatoren van goede kwaliteit maken. (Geef ik persoonlijk soms 20 euro per condensator uit, maar deze staan rechtstreeks in contact met je geluid en op een laag niveau).

Nico M

Wat hal terecht opmerkt:

Bijna ieder a merk elco klinkt beter (in mijn beleving veel muzikaler), dan de standaard elna's. Wanneer je tenminste van natuurlijke harmonischen en hf dynamiek houdt.

Voor de recap moet wel duidelijk zijn wat je voorkeur heeft qua klanksignatuur.
Het maakt namelijk nogal wat uit welk merk en welke serie daarvan je plaatst in de signaalweg.

Nichicon muse: neutraal/analytisch.  Tikje lift in het mid/hoog. Bas loopt ver door, en klinkt niet warm. Mooie soundstage,  netjes 3d. Prima open midden.
Nichicon finegold: nogal warm, niet aan te raden om je hele versterker mee vol te stoppen. Baslijn ligt hoger,  loopt minder ver door vergeleken met muse serie. Accent ligt duidelijk wat in het midlaag. Kan ideaal zijn om te finetunen. Mooie natuurlijke harmonischen,  net als de muse, hoog is "smooth" en het midden vrij open.

Panasonic Fc: neutraal klinkend. Soundstage beetje 2d, komt minder makkelijk los van de speaker. Bas wat rommelig, echter niet warm. Loopt niet zo ver door. Klinkt wat emotieloos in totaliteit wat mij betreft. Geen vlees nog vis. Niet aan te raden wat mij betreft. Is een low esr elco, voor industriële toepassingen. Minder geschikt voor audio.

Fm: nog niet zoveel ervaring mee.

Persoonlijk vind ik het zowieso niet aan te raden om low esr te gebruiken in een normale versterker zonder geschakelde voeding. 85c elco's voldoen meer dan prima.

Succes met je project!

HAL9000

Citaat van: mountainbiker op februari 24, 2022, 11:55:26
Ik heb indertijd ook Yageo en BC Vishay gebruikt.

Ja dat zijn beide goede opties. Helaas heeft Yageo de naam niet, maar volgens de datasheets zijn het goede componenten.

BC-VISHAY is het oude Philips, en wordt zover ik weet ook 100% in de EU geproduceerd. Dat merk je ook in de prijzen.  Niet alle vishay's zijn goed. Bijna alle axiale modellen wel, maar de radialen moet je voor uitkijken. Niet alles is even goed, betaal je wel de hoofdprijs.

Beter kies je  Rubycon, Würth, panasonic en {nichicon (als dat beschikbaar is)

Nichicon Gold (audio caps) is fraude. Deze elkos's hebben in de datasheet maar max een levensduur van 1000u.
terwijl de goedkoopste Würth minimaal 2000u is bij 105 graden is!   nonono shutup
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Nico M

Nichicon gold fraude? Ho even Hal.
Baseer je die uitspraak puur op de levensduur bij 85c?
Dat is véél te kort door de bocht.

Het gaat ook om fasegedrag van dezelfde elco bij hogere frequenties, audiospec's, bijvoorbeeld 10khz. Daar scoort deze finegold juist prima. Stabiele fasenhoek. Hier vallen de industriële 105c broeders vaak schitterend door de mand.
Maar niet de vergissing om specs van industriële elco's  (welke vooral zijn bedoelt zijn voor lange levensduur), 1 op 1 af te zetten tegen spec's welke juist wel belangrijk zijn voor audio. Fasegedrag bij hoge frequenties bijvoorbeeld.

Er komt echt wat meer bij kijken.

SB_Marantz

De TS reageert niet meer maar voor zo'n versterker maakt het feitelijk niet veel uit wat je er in stopt.
Een panasonic,Yageo,Nichicon,Rubycon etc ...allemaal prima is mijn ervaring.
Zelfs de vaak afgezeken JD zijn zo slecht nog niet.
Gewoon 85C pakken en eventueel een hogere max toelaatbare werkspanning.
Zeker gezien het feit dat DIE Elna serie nu niet bepaald geweldig is.
Vind ik van het versterker ontwerp trouwens ook niet en dat is nu net even wat belangrijker dan een elco discussie.
Schijn gebalanceerd ontwerp.
Het duurt een eeuw eer het eindtrapje stabiel is en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben en blijf een vintage man.

En last but not least: Ik vraag me of de klacht welke de TS beschrijft wel aan een of meerdere elco's te wijten valt.
Heb hele vreemde dingen meegemaakt met die serie.

Gissen is missen zeg ik altijd.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nico M

Mee eens. Qua klacht, eerst maar eens alle slechte kontakten herstellen  en luidsprekerrelais vervangen.
Gewoon de basic's.
Daarna kijken hoe ze zich gedraagd.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM