SR7008 versterker toewijzen probleempje

Gestart door Don Fonzarelli, januari 06, 2022, 22:13:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Don Fonzarelli

Beste mede liefhebbers,

Ik heb volledig volgens de gebruiksaanwijzing mijn Kef luidsprekers ge bi-ampd-wired.
Dus de lage tonen worden aangestuurd door de Front L/R en de mid en hoge tonen door de Fwide L/R.
Vervolgens in 'versterker toewijzen' de instelling naar 7.1 + bi-amp gezet. Helemaal goed, klinkt als een klok, ik blij. Standje 'pure direct' en genieten van HR opnames van diverse favorieten.
Maar waar ik nu tegenaan loop is dat mijn Ziggo signaal dat via mijn Marantz HD DAC1 naar de SR7008 loopt, in de stand 7.1 + bi-amp, lang niet zo wordt 'opgeleukt', als dat 'ie op 9.1 staat.
M.a.w. het 'pseudo dolby surround' effect is veel minder.
Wat doe ik verkeerd? Of wat moet ik doen om het voor elkaar te krijgen, dat ik zodra ik switch tussen mijn Node N130 en de HD DAC1, niet eerst die instelling van 7.1 naar 9.1 moet zetten?
Is het mogelijk dat dit per ingang aangepast wordt?
Dus mijn Node in 7.1+ bi-amp en de HD-DAC1 in 9.1?
Of vraag ik nu teveel van mijn SR7008?

Bij voorbaat dank.

Don Fonzarelli

Tussen het werken(in de drukke zorg)door, nog even wat uitgeprobeert.
Ze zeggen in de manual dat wanneer je dat bi-amp-wire wil gebruiken, je de boel op 7.1 biamp moet zetten.
Ik heb het uitgeprobeert met 9.1, vanwege dat Ziggo signaal uit de HD DAC1, en dan werkt dat bi-amp-wire dus ook.
Erg verwarrend.

Marvin

Ja, inderdaad.
Ingewikkeld verhaal. [emoji23]

Don Fonzarelli

Als het voor jou kennelijk gesneden koek is, leg het dan even uit.
Je schijnt er de lol van in te zien

Marvin


Don Fonzarelli

Ik ben heeeeeel relaxed.
Jij ook?
Ik ben heel benieuwd.

Marvin

Maak je niet zo druk man, het is daadwerkelijk een ingewikkeld verhaal.
En dat je dat zelf al aangaf vond ik wel grappig ja.
Dus relax en blijven ademen, ik zal het morgen nog eens aandachtig doorlezen.

Don Fonzarelli

Soms kan zo'n smiley ook anders worden uitgelegd hè 😉
Ik werk al erg lang in de zorg en de laatste jaren in de GGZ. Relaxed is my middle name.
Ik hoor graag je bevindingen.

Marvin

Citaat van: Don Fonzarelli op januari 08, 2022, 11:34:19
Soms kan zo'n smiley ook anders worden uitgelegd hè [emoji6]

Ja dat is zeker waar...!
Was zeker niet de bedoeling je te tergen, want het is best irritant als het niet lukt met de instellingen.
Wel is het zo dat we het hier allemaal met een knipoog kunnen en mogen benaderen.
Een oplossing komt er zeker wel.

Maar het probleem is inderdaad best verwarrend!
Als ik het mag zeggen. [emoji16]

Marvin

Zonder die HD dac ertussen, blijft het probleem dan?

Don Fonzarelli

#10
Het is niet zozeer een probleem, maar een enorm vraagteken naar de gebruiksaanwijzing geworden.
In die gebruiksaanwijzing staat dat wanneer je van bi-amp-wire gebruik wilt maken, je de versterkertoewijzing op 7.1 bi-amp moet zetten.
Wanneer je dat doet, verander je natuurlijk je hele set up, maar goed, ik heb dat dus volgens de gebruiksaanwijzing gedaan, met als resultaat een stereo signaal als van Ziggo, dat niet meer wordt 'opgeleukt' naar 9.1 Logisch.
Inmiddels heb ik de versterkertoewijzing teruggezet naar 9.1 en werkt de bi-amp-wire ook!
Huh?
En dus doet de 'opleuk' modus ook weer mee.
Dus eigenlijk is mijn vraag niet geheel correct gesteld.
Waarom zet Marantz, ik ben een groot fan sinds de afgelopen 42 jaar, dit op deze manier in de gebruiksaanwijzing.
Herken je dit?
Heb je er eerder van gehoord?

RHK

Heb een SR7008 gehad, alles wordt in de manual wel besproken, maar enig audiotechnisch inzicht is wel prettig. Voor een leek is het niet altijd begrijpelijk op te vatten bij bijv. geavanceerde instellingen. Door experimenteren kom je er uiteindelijk wel uit.  :-o
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#12
9.1 Bi-amp kan niet, dit komt niet voor in de setup, er is dus iets "verkeerd" aangesloten.......

Reset de receiver en doe een nieuwe Audyssey setup met 7.1 Bi-amp en selecteer de speaker opties die je wilt gebruiken voor Audyssey begint.
Daarna als alles klaar is de geluid mode kiezen die je wilt voor een bepaalde bron, en dan komt het goed, alles word in de upmix gedaan  :yes:

Hierna niet meer de speaker configuratie gebruiken, dat gebruik (na Audyssey) kan de handel behoorlijk in de war gooien en moet je exact weten wat de vorige config was om dit te herstellen !

Don Fonzarelli

Alles gerest.
Audyssey opnieuw laten lopen voor mijn front(bi amp) center, subwoofer,  rear en rear center in 7.1 bi amp.
Geen waarneembare verandering.
In standje 7.1 biamp klinkt het goed.
Wanneer ik hem dan weer naar 9.1 zet, klinkt het dolby effect op het Ziggo signaal veel beter én worden mijn fronts bi-amp aangestuurd.
Rara, hahaha

CBdicX

#14
Citaat van: Don Fonzarelli op januari 09, 2022, 21:10:47
Alles gerest.
Audyssey opnieuw laten lopen voor mijn front(bi amp) center, subwoofer,  rear en rear center in 7.1 bi amp.
Geen waarneembare verandering.
In standje 7.1 biamp klinkt het goed.
Wanneer ik hem dan weer naar 9.1 zet, klinkt het dolby effect op het Ziggo signaal veel beter én worden mijn fronts bi-amp aangestuurd.
Rara, hahaha

Bij 9.1 kunnen de front speakers niet bi-amp aangestuurd worden, daar heb je dan 11 active versterkers voor nodig.

Als jij een 7.1 bi-amp (9 active versterkers voor nodig) Audyssey setup doet, worden meestal de Height speakers gebruikt om full range naar de woofers te sturen, Front L/R gaan dan full range naar de tweeters, zo krijg je "Bi-amp".

Ik zet "Bi-amp" tussen haakjes omdat het geen echt Bi-amp is.
Het is pas Bi-Amp als de tweeters en woofers signaal krijgen van 2 versterkers en 2 voedingen, dus een voeding voor de tweeters, en een voeding voor de woofers.
Als je het heel erg "High End" wilt doen worden voor de tweeters buizenversterkers gebruikt, en voor de woofers krachtige solid state.
Via een receiver is het altijd met 1 voeding, die ook nog gedeeld wordt met de andere speakers, meer zit er nu eenmaal niet in, dus eigenlijk Bi-wire.

Beide, zowel Bi-amp als Bi-wire wordt gezien als iets wat weinig tot geen nut heeft en alleen marketing is, sorry.

Zet jij daarna de setup handmatig naar 9.1 dan wordt het signaal van Height niet naar de Height speakers gestuurd, want die zijn er niet, maar wederom naar de woofers, en dit is ook weer een full range signaal.
De receiver kan gewoon zijn signaal kwijt, en naar wat voor speaker is van geen belang, dat dient de gebruiker correct in te stellen.
Misschien lijkt het dan dat de front speakers als Bi-amp/Bi-wire werken, maar dat doen ze niet.

Als jij 9.1 beter vind klinken zou ik het zo houden ondanks dat het niet correct is........