Volgende stap in Dolby DTS "immersive" surround geluid

Gestart door CBdicX, december 25, 2021, 08:41:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik denk / hoop niet dat de huidige 5.x.2 (als opstelling met de minste speakers), en zijn veelvouden tot aan 7.x.6, het "einde" is binnen surround. 
Volgens mij gaat het op korte termijn naar 5.x.2.2 wat met een 9 kanaal receivers al te doen is. 
Die extra .2 zal dan een set speakers zijn die op de grond staan of zeer laag op de muur.
Dit om geluiden weer te geven zoals:

wandelen op grindpaden, krakende vloeren
water effecten (zee / golven)
Rijgeluiden van auto's, vrachtwagens. vliegtuigen ect.
andere natuurlijke "grond" effecten zoals aardbevingen ect.

Denk zelfs dat deze mogelijkheden vele malen groter zullen zijn dan de huidige "Height Atmos" effecten die vaak nagenoeg ontbreken.
In iedere film wordt er wel gelopen op vloeren, gereden ect. wat dan via die extra .2 / .4  /.6  :-o weer gegeven kan worden.

Ik zeg, kom maar op Dolby en DTS, ik heb nog een setje Adiva SE liggen........ :yes:


Marvin

Ik heb van de week een doos eieren van Kef ingeslagen, 100 meter kabel op de rol erbij.
Dus kom maar op..!! [emoji16]

CBdicX

Citaat van: marvin op december 25, 2021, 12:20:53
Ik heb van de week een doos eieren van Kef ingeslagen, 100 meter kabel op de rol erbij.
Dus kom maar op..!! [emoji16]

:-D  :-D

Marvin

Vind het idee van eitjes op de plint handiger dan die krengen aan het plafond.

CBdicX

#4
Citaat van: marvin op december 25, 2021, 13:37:10
Vind het idee van eitjes op de plint handiger dan die krengen aan het plafond.

De grond effecten zullen vele malen nuttiger zijn dan lucht effecten.
Hoe vaak komt er een helikopter over vliegen of bliksem met gedonder ?
En die regen van boven hoor ik toch echt op de grond kletteren, niet boven mij zoals met Atmos !

Ik weet zeker dat deze grond speakers veel vaker aan zullen staan dan de vaak nutteloze Height speakers.
Misschien had Dolby eerst met "Ground" speakers moeten beginnen ipv Height.