Marantz PM-68 versterker vervormd geluid rechter kanaal

Gestart door gmember, december 19, 2021, 13:46:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gmember

Beste mensen,

Ik heb een leuke Marantz versterker PM-68 staan, eind jaren 90.
Zodra ik deze aanzet en de relais komen in dan heb ik 10 seconden op beide kanalen prima geluid. Dan begint het rechterkanaal te vervormen (klinkt als enorm oversturen)

Zet ik het geluid op 0 dan blijft er een hoge piep uit het rechterkanaal komen die wat flutterd in pitch zodra ik willekeurig wat rond tik op de borden.

De standaard visuele zaken heb ik reeds bekeken zoals verdachte condensatoren, gedroogde solderingen etc.
Bij het loskoppelen van de audio kabel tussen amp board en control board (rechts onder) valt het geluid uiteraard weg, maar de piep blijft.
Bij het loskoppelen van het input board naar het control board idem.
Bij het indrukken van "source direct" waarmee je de tone en balans overbrugt heeft het geen invloed.

Gezien het ook op de koptelefoon te horen is lijkt het probleem zich voor het amp bord te te bevinden (correct me if i'm wrong)
Als ik de versterker uitzet en weer aan zonder input dan is het rechterkanaal heel even stil en hoor je die pieptoon in 3 seconden tijd opkomen.

Welk component(en) kan dit veroorzaken??

lieven

Reviseren je controle board maar eens :) nieuwe condensators en lage stroom transistors. Daarna opnieuw bias en ruststroom instellingen. Aangezien bij de verbinding tussen ampboard en controle board wel valt zal het denk ik hier wel in zitten.

gmember

Gevonden, transistor op amp-board defect.
Met koude vloeistof begon de boel weer zuiver te draaien.

Nieuwe zijn besteld, heb inmiddels het service manual voor de specs voor de bias en ruststroom.

SB_Marantz

Bias en ruststroom zijn hetzelfde. 8-)
10mV over een emitter meten en instellen is ruim voldoende.
Mooi dat je het gevonden hebt.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM