Marantz PM-17 MK II M

Gestart door Ronnie61, november 24, 2021, 23:07:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie61

Goedenavond Marantz kenners  :wink: ik heb een vraag voor de kenners want ik kan er via internet niet echt uitkomen...  :-o

Ik heb gekocht een Marantz PM-17 MK II M, ik krijg hem morgen of vrijdag binnen, ik heb deze dus alleen nog maar op foto's kunnen bekijken, ik was benieuwd wat nu eigenlijk die toevoeging M betekend en wat ik hier op het forum heb gelezen schijnt het enige verschil tussen de gewone versie en de M te zijn, de kleur van de ombouw, de M is in het leven geroepen zodat ze ook een zilveren ombouw konden leveren ?, op mijn aanschaf zit dus ook dat M logo links op het front, maar nu komt het, van alle M foto's die ik op het internet kan vinden is de ombouw inderdaad zilver, en geven een blauwe warmte meter en blauwe source verlichting, echter alle verlichting op mijn model is oranje, kan iemand dit verklaren ? overigens beweert de verkoper ook dat het een zilveren versie betreft.

Ronnie61

#1
Ik denk dat ik er toch zelf achter ben gekomen... ik kan iets ontcijferen op een foto van de achterkant van de Marantz die ik heb gekocht, het is slecht te zien, maar volgens mij staat daar PM17/N1G, het lijkt mij dus dat de G voor goud/champagne kleur staat ? dan zou het geen zilver model zijn dus, niet dat de kleur iets voor mij uitmaakt overigens  :-D is die kleur echt het enige verschil tussen een "standaard" en een "M" versie ? of zijn er nog andere verschillen ?

Ronnie61

De PM-17 MK II M is binnen, is inderdaad de Gold/Champagne versie  :-) open gemaakt en schoongemaakt, zat vol met stof want hij was nog nooit open geweest, en dat was te zien...helaas werkt de verlichting van de warmte meter niet, is er een kenner die mij kan vertellen of dit makkelijk zelf op te lossen is ? de meter zelf loopt wel snel op, en vrij hoog vind ik, tot zeg maar 90%, maar ik kan niet vergelijken want ik heb geen ervaring met soortgelijke meters, dus wellicht is dit normaal ?

Ronnie61

#3
Vandaag maar gewoon aan de slag gegaan met het open maken van de PM-17, de ombouw zat vast met hele kleine inbus schroefjes, het overige met wat grotere koperen schroefjes, daarna eerst overal foto's van gemaakt en de bekabeling los gemaakt, gelukkig allemaal met stekkers, verschillende kabel klemmen los geknipt om spelling te krijgen, en toen kantelde het gehele voorfront een flink stuk naar voren, twee kabeltjes en twee schroefjes van het warmtevenster losmaken en toen kon ik het gehele warmtevenster met print en al er tussenuit halen, maar daarmee was ik nog steeds niet bij het lampje, er zit nog een aluminium "bakje" omheen, en die zit niet geschroefd maar gesoldeerd, uiteindelijk bij het lampje kunnen komen, ook vast via soldeer, en die was inderdaad gebroken, het is een klein doorzichtig draadlampje van als het goed is 8v 100 mA, er staat helaas niets op, dus maar eens wat online zoeken wat beschikbaar is, al met al viel het dus nog wel mee, het is als leek alleen "eng" om alles los te maken... :wink:

Ronnie61

Ik vond tussen mijn lampjes verzameling nog een wit 8V 60mA draadlampje, wat minder zwaar dus dan het origineel van 100mA, maar na even testen op de Marantz leek het mij wel sterk genoeg, dus vast gesoldeerd, en het aluminium glimmende bakje ook weer er omheen gesoldeerd, het licht van het witte lampje weerkaatst dus blijkbaar via dat glimmende bakje op het wat oranje achtige frame rond het warmtevenster van de Marantz, waardoor het licht door het venster zijn kleur krijgt  :) daarna de zijkanten, onder- en bovenkant weer op zijn plaats vast zetten, en de overige apparatuur er weer op aansluiten, ik moet zeggen, het licht bevalt mij zo wel, dus voorlopig laat ik het zo, en ik heb weer wat geleerd op klus gebied...   ;)




Hoewie Loewie

Dat ziet er weer mooi uit. Good job. :-)

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Hoewie Loewie op november 30, 2021, 22:54:07
Dat ziet er weer mooi uit. Good job. :-)
+1
Dat linker embleem langs de selectknop hangt op half 7. Sorry: licht autistisch.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Ronnie61

Citaat van: Vinyl_Fuchs op december 01, 2021, 00:01:25
+1
Dat linker embleem langs de selectknop hangt op half 7. Sorry: licht autistisch.

Klopt, van fabriekswege af, geen idee of ik dat recht kan krijgen zonder te beschadigen, dus laat maar lekker zitten.  :-D

Ronnie61


Vinyl_Fuchs

Citaat van: Ronnie61 op december 01, 2021, 00:35:49
Klopt, van fabriekswege af, geen idee of ik dat recht kan krijgen zonder te beschadigen, dus laat maar lekker zitten.  :-D
Dan fijn laten zitten.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

Citaat van: Ronnie61 op december 01, 2021, 00:35:49
Klopt, van fabriekswege af, geen idee of ik dat recht kan krijgen zonder te beschadigen, dus laat maar lekker zitten.  :-D

Top eindcontrole, dat zoiets erdoor komt (kwam), ongelofelijk  :-o

Ohm Ivo

Citeere meter zelf loopt wel snel op, en vrij hoog vind ik, tot zeg maar 90%, maar ik kan niet vergelijken want ik heb geen ervaring met soortgelijke meters, dus wellicht is dit normaal ?

90% lijkt me erg veel. Zelf heb ik de PM-14 met dezelfde warmtemeter en die loopt niet verder dan ca. 50-55%. Als het erg warm is (zomer) kan het oplopen tot zo'n 70%. Maar misschien is het bij de 17 anders geregeld dan bij de 14.
Wordt de 17 erg warm?

Groet van Evert

Ronnie61

Citaat van: CBdicX op december 01, 2021, 09:48:49
Top eindcontrole, dat zoiets erdoor komt (kwam), ongelofelijk  :-o

Ik heb hem gekocht van de eerste eigenaar, hij heeft hem destijds eind 2001 gekocht in Duitsland, was een van de laatst gemaakte exemplaren van dit model, het bonnetje gaf een prijs aan van 2100DM, met korting omdat het M embleem scheef zat  :-D

Citaat van: Ohm Ivo op december 01, 2021, 12:06:50
90% lijkt me erg veel. Zelf heb ik de PM-14 met dezelfde warmtemeter en die loopt niet verder dan ca. 50-55%. Als het erg warm is (zomer) kan het oplopen tot zo'n 70%. Maar misschien is het bij de 17 anders geregeld dan bij de 14.
Wordt de 17 erg warm?

Groet van Evert

Ik heb wat filmpjes op YouTube bekeken, de ene meter geeft een hogere temperatuur aan dan de ander, ik zag ze ook met mijn stand, ook heb ik gelezen dat je deze meter met een korreltje zout moet nemen...  :-) overigens warm worden doet die zo goed als niet, je voelt bovenop maar een lichte verhoging, dus ik geloof het wel dat je deze meter niet zo nauw moet nemen  :wink:

Ronnie61

Citaat van: Vinyl_Fuchs op december 01, 2021, 00:39:25
Dan fijn laten zitten.

Ik heb er toch nog even naar gekeken, blijkt gewoon geplakt te zitten want ik kan het bewegen naar boven en beneden 😄 zit nu dus weer recht 😉