Condensatoren bestellen, waar op letten?

Gestart door Kreidler, juli 10, 2017, 13:56:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kreidler

Ik ben een complete leek in het vervangen van condensatoren maar het lijkt mij leuk om dit eens zelf te gaan proberen. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn soldeerkwaliteiten, ik begrijp dat je ze goed moet plaatsen en uiteraard zal ik eerst oefenen op iets wat deze oefening niet perse hoeft te overleven.

Maar nu zou ik graag willen weten waar ik allemaal op moet letten bij het bestellen van nieuwe condensatoren?

In de service manuals van Marantz kan ik bijvoorbeeld heel mooi het type, de elektrische capaciteit en de nominale spanning van de origineel gebruikte condenstoren vinden. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

pdufrenne

Eerst antwoord op je vraag. Waar moet je op letten.
Hierbij ga ik ervan uit dat je het over Elektrolytische Condensatoren (ELCO's) hebt.
•   Waarde in uF
•   Polariteit
•   Maximale spanning (neem dit ruim, liever iets meer)
•   Tempartuur bereik (meestal 85 graden Celcius, niet minder)
•   Dimensies. Nieuwe zijn vaak kleiner
•   Dikte van de leads en de afstand tussen de leads

Kortom je ontkomt er niet aan om eerst de oude eruit te halen.

Dan mijn vraag/opmerking:
Waarom wil je condensatoren vervangen? Er moet een duidelijke aanleiding voor zijn.
Wat is je soldeer ervaring?
Printplaten zijn kwetsbaar. De-solderen is ook een kunst. De combinatie van temperatuur en druk/kracht kan er zomaar voor zorgen dat printplaatsporen losraken.
Het zou jammer zijn als je een mooie Vintage versterker onherstelbaar beschadigt.

Weet goed waar je aan begint!
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

HAL9000

 stupid

En neem altijd een merk. Kom niet aan met shangin,capcom, jamicon etc. Je vind er bijna geen datasheets van.
Ik vind würth, Panasonic,vishay,rubycon goed.  Voor de grotere capaciteit (bekertjes) Epcos,vishay,evox rifa.

Neem altijd 105 graden,  Als het een hele oude unit is die niks waard is kan je 85 graden nemen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Kreidler

Mijn soldeer ervaring is niet heel ruim maar ik heb wel vaker wat draadjes enz. in fijne elektrische apparaten los en vast gesoldeerd. Het lijkt me gewoon leuk om eens zelf te proberen wat elco's de vervangen, eerst in een apparaat zonder waarde (voor een paar euro staat er vast wel iets in de kringloop waar ik op kan oefenen).

Mijn Marantz werkt prima maar alle condensatoren zijn origineel en het lijkt mij ook handig om het zelf te kunnen.

Bovendien vind ik het prijsverschil tussen een setje condensatoren bestellen of zelf los bestellen echt schrikbarend.

Wel jammer dat er nergens een overzicht te vinden is waar de geschikte afmetingen voor de nieuwe condensatoren te vinden is. Dat zal dus openmaken en meten worden.

Op dit forum zie ik voornamelijk Panasonic elco's gebruikt worden maar mij lijkt wurth ook erg interessant. Vooral omdat ze een erg ruim assortiment hebben. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk?

thanatos

Ik zou op basis van de specs en functie afwegingen maken welk type condensator te plaatsen. Low-ESR typen zijn niet overal op zijn plek maar waar ze wel zitten wil je ze ook terugplaatsen.

Benader het origineel zo goed mogelijk. Kies ook voor de bekende merken als Panasonic, Nichicon, Vishay etc. Wurth zal niet zelf zijn caps produceren en ws koop je rebranded b merk.

Gebruik bij desolderen de juiste materialen als desoldeerlitze met flux of een goed pompje.

Na 20-25 jaar of ouder zijn de meeste elco's aan hun eind en is vervangen een must. Ook al lees je tegenstrijdige berichten van liefhebbers die geloven dat alles een eeuwig leven kent. Iedere technicus zal je verstellen dat met gebruik functie en betrouwbaarheid afnemen. Daarnaast is de huidige kwaliteit die te verkrijgen is vele malen beter dan in de '70.

Goed voorbereiden, alle componenten verzamelen en er een leuk en veilig project van maken.  :-)

Kreidler

Ik begrijp dat ESR heeft te maken met de weerstand van de Elco. Echter hoe kom ik er achter of een Elco bijvoorbeeld laag ESR is ( dus waarschijnlijk de lage weerstand heeft) en waar deze wel of niet toegepast moeten worden. In de service manuals van Marantz staat deze waarde niet vermeld en op Conrad bijvoorbeeld ook niet.

Nog een tweede vraag, bij veel elco's staat een tolerantie van +/- 20%, in de service manuals staan ook elco's met een tolerantie van +100 / -10%. Echter kan ik nergens elco's vinden met zo'n grote tolerantie, misschien zoek ik verkeerd maar hoe belangrijk is deze waarde?

thanatos

De types googlen kom je vaak een eind mee. Bv. de Oranje ELNA die je veel aantreft zijn low leakage typen. Nu zijn de meeste caps van nu beter als de beste van toen. Maar daar plaats ik graag Panasonic FC voor terug.

De tolerantie heb je juist. Die is vrij ruim. Maar ga gewoon van de waarde uit die je nodig hebt. Bv. 4.7uF 25V 20% gewoon een 4.7uF 25V nemen. Eventueel kun je een 50V kiezen.

Als je goede merken neemt en de mooie productie series zit je kwa specs gewoon goed. Nichicon PW voor voeding. Nichicon Muse, KW of Fine Gold voor direct in de signaalweg zijn mooie keuzes.

Ik weet niet om welk type Marantz het gaat. Maar soms loont het ook de moeite om bijvoorbeeld de klein signaal transistoren in de voortrap te vervangen voor mooie low noise audio grade typen. Sommige toegepaste staan bekend om te ruizen/uitval zoals de 2SC1000.

Kreidler

Het gaat om een 1040 met een 112 en misschien later nog een Superscope R330 en als het heel goed gaat staan er nog een 4230, 5220 en 6300 bij mijn ouders op zolder die al zo'n 25 jaar stof staan te verzamelen. Al begrijp ik dat een 4230 echt iets voor gevorderden is.