Condensatoren bestellen, waar op letten?

Gestart door Kreidler, juli 10, 2017, 13:56:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kreidler

Ik ben een complete leek in het vervangen van condensatoren maar het lijkt mij leuk om dit eens zelf te gaan proberen. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn soldeerkwaliteiten, ik begrijp dat je ze goed moet plaatsen en uiteraard zal ik eerst oefenen op iets wat deze oefening niet perse hoeft te overleven.

Maar nu zou ik graag willen weten waar ik allemaal op moet letten bij het bestellen van nieuwe condensatoren?

In de service manuals van Marantz kan ik bijvoorbeeld heel mooi het type, de elektrische capaciteit en de nominale spanning van de origineel gebruikte condenstoren vinden. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

pdufrenne

Eerst antwoord op je vraag. Waar moet je op letten.
Hierbij ga ik ervan uit dat je het over Elektrolytische Condensatoren (ELCO's) hebt.
•   Waarde in uF
•   Polariteit
•   Maximale spanning (neem dit ruim, liever iets meer)
•   Tempartuur bereik (meestal 85 graden Celcius, niet minder)
•   Dimensies. Nieuwe zijn vaak kleiner
•   Dikte van de leads en de afstand tussen de leads

Kortom je ontkomt er niet aan om eerst de oude eruit te halen.

Dan mijn vraag/opmerking:
Waarom wil je condensatoren vervangen? Er moet een duidelijke aanleiding voor zijn.
Wat is je soldeer ervaring?
Printplaten zijn kwetsbaar. De-solderen is ook een kunst. De combinatie van temperatuur en druk/kracht kan er zomaar voor zorgen dat printplaatsporen losraken.
Het zou jammer zijn als je een mooie Vintage versterker onherstelbaar beschadigt.

Weet goed waar je aan begint!
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

HAL9000

 stupid

En neem altijd een merk. Kom niet aan met shangin,capcom, jamicon etc. Je vind er bijna geen datasheets van.