Sharp optonica sm4646

Gestart door HAL9000, juli 02, 2013, 16:42:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb voor het eerst een sharp  optonica  sm4646  op de  tafel gehad. Dit  exemplaar heeft een zwart  front.  De versterker had  de  klacht na  aankoop ± 2  weken dat  een kanaal  vervormde.   nopompom
Deze versterker  maakt  gebruik van speciale  sharp  hybride  ic's  die  de  eindtransistoren  moeten voorstellen.
Niet meer  aan te komen,  en je moet alles maar  zien te  repareren als die defect gaan. 

Na  enig  zoeken en meten,  zag ik zal snel dat  de voorversterker niet goed  was  en  de eindversterker wel.  De voorversterker zit vol met  oxide  beschadigde  transistoren. 

De  foto's:


Dual opgebouwd  en  de  voorversterker heeft zijn eigen voeding.


versterker  links  oud.  Wel werkend.


Rechts  ok alles  origineel.


phono  oud,  zitten 4  stuks  rotte  transistoren.


toon regeling oud.


Voeding,  de  transistoren waren wel op.


Filters oud,  een groepje  torren is  van een slechte  batch.


oude  generatie.   Je hebt nu veel  beter.


Nieuwe  transistoren elko's  en  relais  is  geplaatst.  Alle  schakelaars e.d  schoongemaakt


Verbrande  voeding torren.


Alles nieuw  en fris.  panasonic  NHG  105  graden 100v allemaal.


phono stage,  paar elko's  maar  en 4  tal aan transistoren.


Oude  componenten,  veel van de  10v's  waren er  slecht aan toe.



Ik vind het een hele  goede versterker.  Bouw  uiterlijk en geluid  zijn  subliem.  De  printen van de   optonica  zijn niet  kapot  te  krijgen.  Zeer goed  gesoldeerd,  Het  ontwerp  is  redelijk makkelijk  te  servicen. 

Is  klein beetje jammer  dat ze  die  vreemde  Hybrid  ic's hebben gebruikt.   Ik heb wel gezien dat het ene 6  tal  transistoren is alleen.  Dus  kan  eventueel  wel  gerepareerd  worden.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

#1
 stupid Ook voor deze klus een dik verdiende 10, HAL! Chapeau, you've done a great job again.  hello hello hello
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrm

Wederom een goed en helder beeld van je reparatie.
hello hello

i2Paq

Het front van die Sharp is best wel indrukwekkend  8-)
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

viny

#5
Hallo Hal
Ik heb hier nog een optonica sm3636,en vanaf zondag een sm4646,de sm3636 heeft ong hetzelfde probleem als jij beschrijft met de 4646 zou je deze ook willen servicen en waar moet ik dan op rekenen,en kun je ook zeggen of de klank verbeterd.
mvg
Vincent

ps
Er zijn vervangers voor de eindversterkers ik heb ergens een link naar een duits optonica forum,zal ik eens opzoeken.

viny


HAL9000

Kan wel  hoor Ik zal je  even een Pm sturen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

viny

graag Hal want ik heb nog wel een paar vraagjes.
groet
Vincent

bas focal marantz

is weer mooi erg geworden , ik wist niet Sharp zulke mooie apparaten hebben gebouwd in het verleden .

HAL9000

Ja   was ook weinig  mee  geadverteerd.  In de  HI-FIVE  boeken staat meer over  sony  tandberg  philips  akai  marantz  pioneer  revox.   NIKs  over  optonica, wel de  televisie  en portable  dingen. 

Zijn mooie  versterkers  maar  zitten vol met oxide  transistoren.   En die  custom build STK modules  zijn wel een risco.  Ik las  ergens  dat STK 0080  zou moeten passen.  Die  modules  zijn wel hele erg betrouwbaar. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Steinemens

Geachte HAL,

Ik heb van Viny de SM3636 overgenomen, wetende dat deze gereviseerd moest worden. Het was liefde op het eerste gezicht, maar helaas kwam het moment van revisie eerder dan gedacht. Ik hoop dat u tijd heeft om mijn versterker te servicen!

Met vriendelijke groet,

Stijn L.

lo

Je zou HAL9000 ook een berichtje (PM) kunnen sturen  :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

 :yes:  We  hebben  email  contact  gehad.  Zal  goed komen  denk ik.  :-)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!