PM8200 vs Stereo 70s

Gestart door BJPH13, oktober 12, 2023, 20:13:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Ik kom deze week  met een nieuw draadje, misschien kunnen wij weer over audio gaan praten.

Met mij mag je discussiëren en het geheel niet eens zijn, ik heb een zeer dikke audio huid :yes:

BJPH13

Betreft reviseren van in dit geval de PM8200, hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Slijten er zoveel delen dat dit een merkbare verbetering kan geven? of is dit een kwestie van schoonmaken?
Als een versterker volgens voorgaande theorieën alleen maar versterkt en niks meer doet dan de speakers hun geluid te tonen, wat kan er nu dan wel gebeuren, want versterken doet hij nog steeds...

CBdicX

Citaat van: BJPH13 op oktober 17, 2023, 08:35:45Betreft reviseren van in dit geval de PM8200, hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Slijten er zoveel delen dat dit een merkbare verbetering kan geven? of is dit een kwestie van schoonmaken?
Als een versterker volgens voorgaande theorieën alleen maar versterkt en niks meer doet dan de speakers hun geluid te tonen, wat kan er nu dan wel gebeuren, want versterken doet hij nog steeds...

Als er niets kapot is lekker zo laten, zeker als de versterker gewoon correct werkt.

Zonde van je geld om dit te laten reviseren als alles goed werkt.
Wat jij zelf kan doen is kap eraf en met een kwastje en stofzuiger de boel schoon maken.
Moet je dan eens horen hoe goed dat klinkt na deze schoonmaak beurt  :wink:

TurboMarco

Na verloop van tijd worden de soldeerverbindingen slechter, ook lopen elcos in waarde terug wat uiteindelijk je versterker kan slopen, vandaar dat een service op zijn tijd de levensduur van de versterker gaat verlengen.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

Heb ik destijds met mn PM8000 ook gedaan, knapt ie wel van op en het geluid ook. :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op oktober 17, 2023, 09:16:45Na verloop van tijd worden de soldeerverbindingen slechter, ook lopen elcos in waarde terug wat uiteindelijk je versterker kan slopen, vandaar dat een service op zijn tijd de levensduur van de versterker gaat verlengen.



Snap ik, als "tegen geluid" heb ik een Akai staan uit 1978 en daar is niets aan gedaan, niet eens een stofzuiger.
Gebruik ik regelmatig, geen piepje, geen kraakje.

Misschien toch een andere kwaliteit dan een moderne klassieker.

SB_Marantz

#66
"Ja. maar gisteren werkte mijn versterker nog."

Elk apparaat heeft onderhoud nodig.
De 8200 stamt uit een periode waar de kwaliteit al een stuk minder was.
Niet lullig bedoelt maar simpelweg een feit.
Geld voor zowat elk merk.
1:Print materiaal(Vaak goedkoop pertninax),soldeereilanden(Veel kleiner dan vroeger) en de hoeveelheid(Veel minder) tin waarmee de componenten aan vast zitten dus.(transistoren,weerstanden,diodes,elcos etc.
2:Componenten, zowel passief als actief slijten: relais(contacten oxideren),tin,elco's zijn de meest voorkomende kwalen.
3: Elk apparaat is een gesloten circuit dus als er ergens maar 1 component faalt of los staat (lees onderbroken verbinding) heb je al een probleem en dat kan van alles zijn: dc drift,kanaal uitval,een doffe weergave etc.
Het is geen auto met b.v. alleen een defect wiellager.
Teveel mensen hebben het vaak alleen over recappen maar dat is soms niet nodig en veel te weinig teneinde de versterker of welk apparaat dan ook weer betrouwbaarder te laten werken.

Elco's hebben een capacitivie waarde maar ook een inwendige weerstand (ESR)
Wanneer deze heel erg verlopen zijn en een hoge weerstand hebben is het tijd om deze te vervangen.
Het sluipt er erg langzaam in evenals soldeerverbindingen die langzaam broos worden en gaan scheuren. zodat de verbinding verbroken wordt.

Transistoren kunnen gain, lees versterkingsfactor verliezen.
Weerstanden kunnen verlopen en flink ook.

Vaak zegggen mensen dat de elco's lekken maar dat is behoorlijk vaak gewoon lijm wat je ziet.
Je kunt er geen pijl op trekken zonder een gedegen onderzoek.
En dan heb ik het niet alleen over elco'tjes.
Meet de dc offset nog ok zowel @idle als ook bij uitsturing?
Hoe is het met de bias? (ruststroom)
Hoe ziet de sinus en blokgolf er uit??


Het is simpelweg te omvattend dit allemaal te beschrijven.

Dit in het kort dus en trek je eigen conclusie(s) maar.

Kijk eens wat filmpjes van xraytonyb op youtube.

Interview met deze man: Luister goed!  8-)  No BS wat er verkondigd wordt door leken.



https://www.youtube.com/watch?v=Z-NB2gpleQQ

Laatste deel van de 2252: Er zijn meer delen en reparaties van andere merken dan Marantz.


https://www.youtube.com/watch?v=10bC3a3AFYA

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Doe ermee wat je wil, lijkt mij het beste advies......

BJPH13

Bedankt voor de info! zal hem in ieders geval ens openschroeven en optisch even checken hoe het er allemaal uit ziet.
En stel dat ik hem na wil laten kijken, weten jullie toevallig een goed adresje in de buurt van Oosterhout / Breda?

CBdicX

Citaat van: BJPH13 op oktober 17, 2023, 10:51:03Bedankt voor de info! zal hem in ieders geval ens openschroeven en optisch even checken hoe het er allemaal uit ziet.
En stel dat ik hem na wil laten kijken, weten jullie toevallig een goed adresje in de buurt van Oosterhout / Breda?


SB Marantz (Wilfred), stuur hem even een PM.

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op oktober 17, 2023, 10:20:08"Ja. maar gisteren werkte mijn versterker nog."




 :gp:


Loud en clear
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

BJPH13

Heel duidelijk verhaal Wilfred, ik zal er vanavond eens voor gaan zitten en de filmpjes kijken!

Henricus

Ik heb al vele jaren de PM8000 (voorloper van de 8200, maar een klasse A versterker en met meer vermogen) tot zeer grote tevredenheid. Ik heb er twee, en beiden hebben vrij recent een servicebeurt gehad. Tweedehands zijn er zeker nog goede exemplaren te koop voor ca. € 300. Dus dat zou je kunnen proberen om te achterhalen of dat een verbetering ten opzichte van de 8200 is.
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.

SB_Marantz

#73
Bij ALLE pseudo klasse A modellen (PM80,8000 etc) werkt het als volgt:

Wanneer je de switch omzet halveerd de voedingsspanning en dus ook je max uitgangsvermogen is nog een kwart van het normaal beschikbare. (logisch)
Het enige wat er gebeurt is dat je naar een veel hogere bias gaat.
Deze ontwerpen zijn dus geen echte klasse A.
Tevens staan de powertransistoren niet continu in geleiding wat bij een echt A ontwerp wel het geval is en het maakt dan ook niet hoe hard je speelt.
Het stroomverbruik blijft hetzelfde.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Henricus

Begrijp ik het goed: het is zinloos om een PM8000 in zijn stand klasse A te zetten?
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.