Extra versterker koppelen aan Marantz SR8012 tbv stereo muziek luisteren

Gestart door Marc_4, november 29, 2020, 15:10:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc_4

Beste mensen,

Wie kan mij informeren over het volgende?

Ben in bezit van Marantz SR8012 die draait in 5.1 surround + 2 dolby Atmos speakers.
Ik heb de front L+R via pre-out Marantz gekoppeld aan McIntosh Monoblocken.

Nu kan ik voor heel weinig geld van een kennis de McIntosh MX135 Controle Center overnemen.
Nadeel; ouder beestje wat geen HDMI poorten heeft.

Graag zou ik toch zowel surround als stereo kunnen luisteren en in het laatste is de MX135 een kei.

Mijn vraag;

Is het mogelijk om de Fronts L+R via de pre-put van de Marantz te koppelen aan de pre-in van de MX135 en dan via de pre-out van de MX135 naar de ingangen van de monoblocken??

Ik wil graag de MX135 in stereo, dus zonder Marantz, gebruiken en bij kijken van films de Marantz erbij schakelen voor volledig surround geluid.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Alvast dank,

Gr,
Marc
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

JohnWx

Geen idee maar zou persoonlijk die Marantz weg doen en met die pre en eind blokken al is het maar voor de looks en heb gehalte en dan maar geen atmos etc zou ik zeggen

Dus qua info kansloos mijnerzijds

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Schiet je op die manier niets mee op. Als je de pre-out van Marantz gebruikt gebruik je ook zijn voorversterker, vervolgens gaat het signaal nóg een keer door een vv en dan pas naar een eindversterker. Levert je allemaal problemen op met volume control en niet matchende gains. De McIntosh heeft geen HT passthrough dus gaat zo gewoon niet werken en het geluid ook niet verbeteren. Ik vraag me überhaupt af of er eigenlijk wel verbetering te behalen is, de SR8012 is al een aardige kei.

Enige haalbare mogelijkheid is om beide versterkers via een switch aan te sluiten op je eindversterker. Kan gewoon een passieve switch zijn. Je kunt dan alleen geen bronnen delen met je voorversterker. Ik heb deze en dat werkt prima.



Maar ik zou het idee laten schieten, voor de hobby wel leuk natuurlijk!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op november 29, 2020, 16:04:29
Schiet je op die manier niets mee op. Als je de pre-out van Marantz gebruikt gebruik je ook zijn voorversterker, vervolgens gaat het signaal nóg een keer door een vv en dan pas naar een eindversterker. Levert je allemaal problemen op met volume control en niet matchende gains. De McIntosh heeft geen HT passthrough dus gaat zo gewoon niet werken en het geluid ook niet verbeteren. Ik vraag me überhaupt af of er eigenlijk wel verbetering te behalen is, de SR8012 is al een aardige kei.

Enige haalbare mogelijkheid is om beide versterkers via een switch aan te sluiten op je eindversterker. Kan gewoon een passieve switch zijn. Je kunt dan alleen geen bronnen delen met je voorversterker. Ik heb deze en dat werkt prima.



Maar ik zou het idee laten schieten, voor de hobby wel leuk natuurlijk!

Ik zou voor de MC gaan  :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: John Wx op november 29, 2020, 16:11:16
Ik zou voor de MC gaan  :yes:
Ik niet, ben wat moderner denk ik  :-P . Maar van proberen kun je leren zeggen mijn kinderen vaak dus hup, dat ding kopen en aansluiten thuis. Lekker vergelijken met de SR8012, wel dubbelblind en er zelf achterkomen dat alle versterkers toch hetzelfde klinken  :evil:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Marc_4

Hallo,

Dank voor de reacties.

Ik begrijp hieruit dat wat ik geschetst heb dus qua aansluiting WEL kan.
Het probleem wat beschreven wordt door pameijer is toch alleen wanneer ik surround geluid gebruik en dus zowel de Marantz en de MX135 inschakel?

Ik wil muziek in stereo (CD - en platenspeler wordt dan aangesloten op MX135) gewoon via de MX135 spelen zonder Marantz...

Wat bedoel je met dat de MX135 geen passthrough heeft, zijn dat niet gewoon de pre-in en pre-out??

Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WilliamB

Citaat van: Stadium III op november 29, 2020, 16:57:29
Waarom ?
Ja waarom ?
De SR8012 is een dijk van een versterker die goed is in surround maar ook in stereo.
Volgens mij kan je ook in 7.2.4 draaien, dus geen extra versterker nodig voor je Atmos luidsprekers.
Dus waarom nog extra versterkers ?
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marc_4

Waarom, ikzelf wil graag af van dat surround.
Voor mij is het helemaal geen toegevoegde waarde meer, maar ben niet alleen want mijn vriendin heeft ook een stem in deze.
Zij is wel erg gecharmeerd van surround.

Ik wil graag de Marantz vervangen voor een pre-AMP van Macintosh...
Ik hoor vaker dat het weinig verschil maakt tussen de Marantz en de McInotosh, dus hoe mooi zou het zijn om het inderdaad gewoon te testen.
In mijn opstelling is het lastig om gewoon maar te switchen tussen de versterkers.
Mijn vriendin wordt daar gek van.
Dus ik dacht laat het eens gaan testen zoals ik boven beschreven heb.
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

WilliamB

Testen kan inderdaad geen kwaad,
Erg benieuwd naar je bevindingen  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

pameijer

Als je stereo geluisterd hebt staat de McIntosh op een bepaald volumeniveau, die niet past bij de volumeniveau's van je surroundskanalen. Dit gaat een keer mis, met keiharde knallende speakers... Geloof me, been there, done that. Voor stereo is er idd geen probleem.

En een HT-passthrough is een pre-in met een fixed volume, zodat je die goed kunt integreren met een andere voorversterker.

Wees verstandig, en koop zo'n switch om te schakelen tussen stereo en surround. Echt, het gaat een keer mis en sowieso zal het ontzettend irritant voor je vrouw zijn om steeds weer op de MacIntosh het volume exact goed te zetten als ze ff filmpje wil kijken.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Marc_4

Hoi pameijer,

Dank voor je bericht, tis me duidelijk.
Kun je me vertellen hoe het systeem werkt en hoe ik dat dan moet aansluiten?

Gr,
Marc
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

pameijer

Spreekt voor zich. Zo'n switch heeft 2 of 3 ingangen (cinch) en daar gaan dus de pre-outs van je Marantz en je McIntosh in. De uitgang van de switch gaat naar je eindversterker. Met een simpel draaiknopje schakel je tussen stereo en HT.

Ik gebruik die switch om mijn aciteve surroundspeakers op mijn HT of op mijn elektrische stagepiano aan te sluiten. Is gewoon een passieve switch, dus doet verder niks met de geluidskwaliteit.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op november 30, 2020, 01:28:09
Spreekt voor zich. Zo'n switch heeft 2 of 3 ingangen (cinch) en daar gaan dus de pre-outs van je Marantz en je McIntosh in. De uitgang van de switch gaat naar je eindversterker. Met een simpel draaiknopje schakel je tussen stereo en HT.

Ik gebruik die switch om mijn aciteve surroundspeakers op mijn HT of op mijn elektrische stagepiano aan te sluiten. Is gewoon een passieve switch, dus doet verder niks met de geluidskwaliteit.

Of een digitale versterker van SONY QS of zoiets  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marc_4

Citaat van: pameijer op november 30, 2020, 01:28:09
Spreekt voor zich. Zo'n switch heeft 2 of 3 ingangen (cinch) en daar gaan dus de pre-outs van je Marantz en je McIntosh in. De uitgang van de switch gaat naar je eindversterker. Met een simpel draaiknopje schakel je tussen stereo en HT.

Ik gebruik die switch om mijn aciteve surroundspeakers op mijn HT of op mijn elektrische stagepiano aan te sluiten. Is gewoon een passieve switch, dus doet verder niks met de geluidskwaliteit.

Hoi Paul,

Sorry dat ik je nog even bestook met wat vragen over de switch.
Voor mij is het niet zo vanzelf sprekend hoor...

Snap het toch niet helemaal, je schrijft 2-3 ingangen waarop ik de Marantz en andere Voorversterker op aansluit en de uitgang in de eind versterker.

Mijn set gaat bestaan uit:

-Marantz —> aansluiting van Center/surround Back L+R/Sub/Atmos
-McIntosh MX135 pre-in op Fronts L+R via pre-out  L+R van Marantz
-McIntosh MC501's via Fronts L+R pre-out MX135

Ik wil dus stereo kunnen draaien met alleen de MX135 en de Mc501's
En indien ik surround wil moet dus ook de Marantz aan voor aansturing surround speakers + MC135 en MC501's

Er is dus niet 1 eind versterker voor de hele boel...

Help, hoe sluit ik dit nu aan op een switch...

Hoop dat jij het antwoord hebt!

Dank!!

Gr,
Marc
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA