Bi-wire of bi-amp?

Gestart door sonsan, november 15, 2020, 17:02:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik heb in mijn 7.1 opstelling de back-surrounds afgekoppeld omdat deze toch wel erg dicht bij de luisterpositie stonden. Deze aansluitingen op de SR7007 kunnen ook gebruikt worden voor bi-amp zoals Marantz het zelf noemt. Nu kon ik voor een relatief klein bedrag een setje Van Den Hul CS122 op de kop tikken, dezelfde type en lengte zoals de fronts al aangesloten zijn. Ik ga dit dus eens proberen.
Maar kan je in deze situatie nu spreken over bi-ampen, je gebruikt immers de twee back-surroundgeluid uitgangen voor de fronts, of blijft het bi-wire? Ik meen dat je bij bi-wire de twee speakerkabels verbind met de uitgang van de fronts. Nu heb ik dus één kabel op de front L/R en één kabel op de back-surround L/R. Marantz noemt het bi-amp omdat je de eindversterkers gebruikt van de back-surrounds.

Dit is wat in de manual staat over bovenstaande situatie:

"Een bi-Amp-aansluiting verbindt aparte eindversterkers met de tweeters en woofers van luidsprekers die compatibel zijn met de bi-Amp functie. Dit voorkomt dat de terugkerende elektromotorische kracht (terugkerende kracht zonder uitgang) van de woofer naar de tweeter gaat wat de geluidskwaliteit van de tweeter zou aantasten, en u krijgt hierdoor een hogere geluidskwaliteit"
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Ik vermoed dat je dan op de receiver in elk geval een instelling moet aanpassen, zodat het back-surround (achter) geluid niet meer weergegeven wordt, maar dat die uitgangen dan het frontsignaal krijgen van de receiver.

Dit zou dan hetzelfde signaal moeten zijn als de fronts al kregen.

Door op de speakers de brug tussen "low" en "high" eruit te halen kun je de originele front aansluitingen op bv "high" inputs aansluiten en het voormalige surround signaal op de "low" inputs van jouw speaker.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

In het menu heb je Toewijsmodus en daar geef je Bi-AMP aan. Uiteraard zijn de brugjes verwijderd op de speakers. Het maakt denk ik niet uit op welke ingang je de kabels aansluit (HF/LF), het signaal zou hetzelfde moeten zijn.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Klopt. Maar betekend dit nu dat je nu geen surround meer hebt?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

#4
Wel surround (5.1) maar geen back-surround meer (7.1). Omdat ik hoofdzakelijk muziek draai mis ik het (nog)niet. Maar is het nu bi-wire of, zoals Marantz het noemt bi-amp. Ik dacht dat je bij bi-amp altijd een tweede versterker moest gebruiken. Marantz gebruikt één van de interne versterkers en noemt het dan bi-amp. Of is het dat ook....?
Dit was de oude situatie:
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Geef het een naam, als jij tevreden bent is het toch goed?!

Frits Denon

Situatie helder. Je hebt nog wel surround. :wink:

Wat Marantz zegt klopt. Op deze wijze heb je 2 versterkers gebruikt van de surround voor het bi-ampen van je fronts.

Bi-wire is vanaf dezelfde (front) speaker uitgang van de versterker met dubbele bekabeling naar elke speaker, waarvan de brugjes eruit gehaald zijn. Over het voordeel ervan zijn de discussies eindeloos.

Bi-amp wat jij gaat doen kan een positief effect hebben, omdat je meer versterker vermogen beschikbaar hebt voor HF en LF gescheiden, terwijl in de oude situatie die ene versterker van de fronts het voor het geheel moest doen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Het moet alleen wel allemaal uit dezelfde voeding komen.
Zolang je maar tevreden bent.

sonsan

Ik ben snel tevreden hoor.....:-)
Nog niet echt goed uitgeprobeerd maar het geluid is zeker niet minder dan toen het nog 7.1 was.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

JohnWx

Citaat van: sonsan op november 15, 2020, 19:36:38
Ik ben snel tevreden hoor.....:-)
Nog niet echt goed uitgeprobeerd maar het geluid is zeker niet minder dan toen het nog 7.1 was.

Das vaak met je favoriete muziek  :-D

Geniet ze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.