Symmetrisch of Asymmetrisch?

Gestart door joep, juli 09, 2009, 21:03:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

Voor stereo interlinks kun je kiezen tussen Symmetrisch of Asymmetrisch. Wanneer kies je voor wat?

Sander

ik wist niet eens dat je kiezen kon.

symmetrisch lijkt me.

gelijke behandeling van elk signaal.
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

joep

Bij coaxiale (asymmetrische) kabels wordt de afscherming tevens benut als retourlijn.
Bij symmetrische kabels wordt voor de retourlijn een tweede, identieke signaalader
toegepast en functioneert de afscherming alleen als afscherming. E.e.a. maakt de
verbinding stabieler en vooral "stiller". Bij symmetrische verbindingen wordt de
afscherming aan de zendende kant met de massa verbonden. Aan de ontvangende kant
wordt de afscherming niet aangesloten (de afscherming is "zwevend"). Het is echter ook
mogelijk om met symmetrische kabels gebalanceerde verbindingen te realiseren. Hierbij
wordt de massa aan beide zijden verbonden en worden in plaats van de 2-polige RCA
connectoren, speciale 3-polige connectoren benut.


In de folder van v.d. Hul gevonden, maar wanneer kies je nu voor wat?

gerard

Ik heb zelf inmiddels div. interlinks gemaakt, zowel symetrisch (evt. met aan één kant de aarde= semi gebalanceerd) als asymetrisch.

Sym. oa. mbv tasker microfoonkabel (2 aders + afscherming) en asym. mbv. coax RG58 en RG59.

Volgens de "verhalen" zou de symetrische beter moeten zijn, maar gehoormatig gaat m'n voorkeur uit naar de coax RG58. Vond ik iets helderder en ruimtelijker.
Maar dat moet dan wel weer bij je eigen "beeld van je ideale geluid" passen.
Per kabelmerk zou dit ook zo maar kunnen verschillen....

Gebalanceerd komt vooral bij de duurdere types voor; dat zal dan wel beter zijn  :?

Citaat van: joep op juli 09, 2009, 21:03:38
Voor stereo interlinks kun je kiezen tussen Symmetrisch of Asymmetrisch. Wanneer kies je voor wat?

Tja Joep, gewoon maar weer uitproberen wat je voorkeur heeft; ze doen het allemaal wel  :-P



Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes