'Clipping'

Gestart door Cornelis1921, augustus 11, 2011, 10:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Whisper.nl

Citaat van: Maurice op augustus 12, 2011, 11:59:52
@audiotic: je link werkt niet!

Ik heb zelf niet echt makkelijke speakers, in de zin van dat ze veel en stabiel vermogen nodig hebben om echt te gaan zingen. Helaas lijkt mijn eindversterker naar zijn grootje en was ik bang een gelijkstroom op mijn speakers te hebben ontvangen.
Zojuist mijn 2215B erop aangesloten, en ook die krijgt er muziek uit, al zal ik het volume daarvan niet hoger draaien (namelijk 2x15W). Mijn speakers zijn gelukkig nog goed  pompom

De amp is wat minder maar pfff dat was ff schrikken !
Dat geloof ik graag, kreeg je het echt even warm toen je dat hoorde.

Gelukkig zijn de speakers  nog heel.

Groet Whisper.

ps misschien even contacten met Hal9000 ?
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Dennis E36

Citaat van: Whisper.nl op augustus 12, 2011, 11:15:27
Citaat van: SB_Marantz op augustus 12, 2011, 10:49:17
Ok, let me refrase, jij zegt dat een 2 x 25 Watt versterker (transistor) van Anyo niet kan werken of althans geen goed huwelijk is op een paar luidsprekers die continu belastbaar mogen zijn met 100 Watt, correct?

Dan zou ik graag willen weten waarom dat niet kan of geen goed huwelijk is?

In de praktijk gebruik je op normaal luister volume misschien 1 Watt of draai je continu op vol vermogen?  :wink:

aha nu komt je vraag beter in beeld. Thanks.

Wat er dan bedoeld wordt als je op een stevig volume draait.
ik neem hier Van Halen op Deep Purple voor.
Staat ie bij mij op 10 voor twaalf en zo af en toe op twaalf uur.

Als ik dit doe met een "goedkope" versterker met weinig vermogen op een speaker die veel sap vraagt zal je amp gaan "clippen" .
Anders gezegt die kan dat niet aan, constant op dat niveau draaien wat ik vraag aan de amp.

Gaat de speaker stuk van en op den duur de amp ook.

Wat je wel leest is dat het clippen "hoorbaar" is en dat je uit je eigen je de amp wel lager zet.

Groet Whisper  byebye

Dit heb ik nu al meer gelezen hier op het forum. Met de volumepot op die stand moet het wel behoorlijk hard / te hard gaan, tenminste dit heeft de ervaring mij geleerd.

Ik zie op diverse audioshows dat tussen 9 en 10 uur het toch al wel ophoudt. Vind niemand dat verder een irritant iets of ligt dat puur aan mij :-D redface :?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Whisper.nl

Hoi Dennis E36

Een taiko drum of een stevig stukje muziek in de sfeer van DP of AC&DC moet je toch even wat hoger zetten.  Even 10 a 15 minuten dan is mijn adrealine  weer lekker op pijl.

Ik heb bij een aantal muziek mogen beleven waar ie nog harder stond.

Een stuk Celtic van Grey Joy of een een cd van Midori is op dat niveau vind ik (ook) niet leuk om naar te luisteren. Dan staat ie doorgaans op 10 over half.

Groet Whisper.

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

TurboMarco

Ho es even ....je kan niet meten aan de hand van de stand vd volumeknop ,bij de ene versterker gaat het knetterhard op standje kwart voor twaalf en bij de andere versterker geeft het dezelfde geluidsdruk op standje kwart over twaalf ,dat heeft te maken met de waardes vd stappenschakelaar oftewel de volumepot,die verschilt nog wel eens .
Bij de meeste recentelijke receivers kan je zelfs de volume begrenzen zodat je nimmer aan het punt van clippen toekomt ,dat is pas voorsprong van techniek  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Whisper.nl op augustus 12, 2011, 12:09:38
Citaat van: Maurice op augustus 12, 2011, 11:59:52
@audiotic: je link werkt niet!

Ik heb zelf niet echt makkelijke speakers, in de zin van dat ze veel en stabiel vermogen nodig hebben om echt te gaan zingen. Helaas lijkt mijn eindversterker naar zijn grootje en was ik bang een gelijkstroom op mijn speakers te hebben ontvangen.
Zojuist mijn 2215B erop aangesloten, en ook die krijgt er muziek uit, al zal ik het volume daarvan niet hoger draaien (namelijk 2x15W). Mijn speakers zijn gelukkig nog goed  pompom

De amp is wat minder maar pfff dat was ff schrikken !
Dat geloof ik graag, kreeg je het echt even warm toen je dat hoorde.

Gelukkig zijn de speakers  nog heel.

Groet Whisper.

ps misschien even contacten met Hal9000 ?
Was zeker schrikken  :eerie:
Heb zojuist de versterker even naar Audioservice gebracht, is slechts 10 min rijden van mij vandaan.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Dennis E36

Citaat van: Marco op augustus 12, 2011, 13:33:54
Ho es even ....je kan niet meten aan de hand van de stand vd volumeknop ,bij de ene versterker gaat het knetterhard op standje kwart voor twaalf en bij de andere versterker geeft het dezelfde geluidsdruk op standje kwart over twaalf ,dat heeft te maken met de waardes vd stappenschakelaar oftewel de volumepot,die verschilt nog wel eens .
Bij de meeste recentelijke receivers kan je zelfs de volume begrenzen zodat je nimmer aan het punt van clippen toekomt ,dat is pas voorsprong van techniek  :lol:

Dat klopt inderdaad, maar bij alle versterkers die ik tot nog toe gehad heb was kwart voor 12 al een behoorlijk luisterniveau. Ik heb tot dusver een PM7001, PM16 gehad en nu een PM14. Bij allemaal was 10 voor 12 al behoorlijk luid, dus boven normaal luisterniveau.

Dit is ook de reden geweest waarom ik mijn PM14 heb laten aanpassen. Nu is het verloop veel vriendelijker geworden, de potmeter is met 10dB gedempt in mijn geval.
Als ik nu hard wil spelen is het niet een kwestie van een paar tikjes op de ab, maar kan ik de knop even vasthouden en makkelijker het gewenst niveau kiezen :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

lo

Mooie avatar trouwens  :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Dennis E36

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Audiotic

Citaat van: Maurice op augustus 12, 2011, 11:59:52
@audiotic: je link werkt niet!

Ik heb zelf niet echt makkelijke speakers, in de zin van dat ze veel en stabiel vermogen nodig hebben om echt te gaan zingen. Helaas lijkt mijn eindversterker naar zijn grootje en was ik bang een gelijkstroom op mijn speakers te hebben ontvangen.
Zojuist mijn 2215B erop aangesloten, en ook die krijgt er muziek uit, al zal ik het volume daarvan niet hoger draaien (namelijk 2x15W). Mijn speakers zijn gelukkig nog goed  pompom
Deze dan, met meer info:
http://www.elektor.com/news/it-s-alive-jim!-2-x-1000-watts-tube-amplifier.1736606.lynkx
(je moet de hele link hebben, ook het deel achter de "!")

Indrukwekkend!! Moet je die blauwe gloed zien!

Jammer van je amp. Er staan nog wel wat mooie op hifi.nl, tweedehands, zoals deze: http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/110909/De-leukste-versterker-ter-wereld.html
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

voor de stadion mmmmmmmmmmm


tis wel klasse B  :angel:


zeer stoer ding weet niet of de Nuon het trekt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Citaat van: Dennis E36 op augustus 12, 2011, 14:51:30
Citaat van: lo op augustus 12, 2011, 14:45:56
Mooie avatar trouwens  :-D

Mis ik iets? redface  :-)

Plaatje onder je blauwe donateur blokjes. Helemaal up-to-date
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Dennis E36

Citaat van: lo op augustus 12, 2011, 15:39:09
Citaat van: Dennis E36 op augustus 12, 2011, 14:51:30
Citaat van: lo op augustus 12, 2011, 14:45:56
Mooie avatar trouwens  :-D

Mis ik iets? redface  :-)

Plaatje onder je blauwe donateur blokjes. Helemaal up-to-date

Thnx!

Haha ok, even off-topic :-D. Snapte de reactie niet helemaal op mijn eerdere post redface
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

gerard

Klopt idd wel met de volume potmeter, hangt heel erg af van je versterker.
Bij mij is normaal luisteren standje tussen 9  en half 12 , plank gas is tegen 3 uur :-)

Met mijn vorige marantz receiver SR4600 kon ik trouwens ook bijna max uitsturen op m'n RS6, tot zo'n +10 op de volume knop :-o
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Dennis E36

Citaat van: gerard op augustus 12, 2011, 23:10:42
Klopt idd wel met de volume potmeter, hangt heel erg af van je versterker.
Bij mij is normaal luisteren standje tussen 9  en half 12 , plank gas is tegen 3 uur :-)

Met mijn vorige marantz receiver SR4600 kon ik trouwens ook bijna max uitsturen op m'n RS6, tot zo'n +10 op de volume knop :-o

Dan zal jouw versterker meer een lineaire volumeregeling hebben. Veel versterkers hebben een logaritmische pot.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

jowa

Citaat van: WimPeu op augustus 11, 2011, 23:14:57
De versterker ging clippen (schoot bijna in de beveiliging) Er begonnen een paar blauwe leds te knipperen die ik nog nooit had gezien. Er stond 'clip' bij.. :-D  De Ushers gaven (natuurlijk  HB) verder geen krimp. Heb die CD niet weer hard gedraaid.  nonono

  :-o Huh, had je daarna niet last van je oren? Dat moet dan wel allej*z*s hard hebben gestaan.