Display ST 400 tuner

Gestart door Bé, juli 11, 2011, 12:45:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag of er een lid is die wel eens heeft gehoord van een vreemd functionerend display.
Op de FM-band staat bij iedere gevonden zender 189.30, de AM-band geeft hij wel precies goed aan.
Is dit te repareren en welke onderdelen heb je daarvoor nodig?

JohnWx

Citaat van: Bé op juli 11, 2011, 12:45:19
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag of er een lid is die wel eens heeft gehoord van een vreemd functionerend display.
Op de FM-band staat bij iedere gevonden zender 189.30, de AM-band geeft hij wel precies goed aan.
Is dit te repareren en welke onderdelen heb je daarvoor nodig?

Hoi welkom hier

Je zou even contact op kunnen nemen met een zeer deskundig iemand hier op het forum HAL9000

succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

 hello Bé, ook namens mij, welkom op dit forum! Gr. Cor. P.S. Bedoel je misschien niet de st4000 ipv de st400?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Citaat van: Cornelis1921 op juli 11, 2011, 18:19:39
hello Bé, ook namens mij, welkom op dit forum! Gr. Cor. P.S. Bedoel je misschien niet de st4000 ipv de st400?
Mogelijk niet ;)

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Cornelis1921

 :yes: :-) Maurice, bedankt! Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

Het  display geeft dus iedere keer 189.30, aan?
Ik ga ervan uit een slecht contact, anders  is de stuur ic voor het display  defect.
kleine kans dat nog  bestaan.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

klaas1965

beste topicstarter,
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn ST400, ben jij al achter de oorzaak?
mvg,

Klaas.

HAL9000

Klaas,

Ik weil er best naar kijken,  ik denk dat het  iets  simpels is.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

klaas1965

Hallo Jon,

Ik vermoed het ook want op de AM doet hij het wel.
Heb van binnen een en ander nagekeken, zit niets los of zo.
Wat ook vreemd is dat de stereo led een eigen leven leid, maar dat is al langer.
Deze brand vaak niet terwijl de ontvangst goed is en brand wel "out of tune" maar soms ook weer helemaal niet
Als je eens wil kijken zou dat fijn zijn, we wonen volgens mij in dezelfde stad.

Carlo.


HAL9000

Citaat van: klaas1965 op oktober 20, 2011, 22:39:06
Hallo Jon,

Ik vermoed het ook want op de AM doet hij het wel.
Heb van binnen een en ander nagekeken, zit niets los of zo.
Wat ook vreemd is dat de stereo led een eigen leven leid, maar dat is al langer.
Deze brand vaak niet terwijl de ontvangst goed is en brand wel "out of tune" maar soms ook weer helemaal niet
Als je eens wil kijken zou dat fijn zijn, we wonen volgens mij in dezelfde stad.

Carlo.

Cario, 
Denk  dat het toch minder makkelijk word. Als  stereo led knippert of  willekeurig aangaat i  de  stereo decoder(ic) niet helemaal goed.

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

klaas1965

Hallo Jon,

Inderdaad, dit zijn 2 aparte problemen. Heb net de Owners manual met schema gekregen en denk te zien waar het probleem zit. Met het omschakelen van AM naar FM moet ook de pre-scaler omschakelen (1/100)
Als dit niet gebeurt is de frequentie veel te hoog en zal de maximale waarde op het display verschijnen.
Je hebt dus inderdaad gelijk, het zal een slecht contact zijn maar dat ga ik dit weekend bekijken.
Heb ondertussen ook het datasheet van de AN7000 gedownload voor het stereo led probleem, heeft ook de aandacht......
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Klaas


klaas1965

Belofte maakt schuld.....

Ben er toch nog maar eens ingedoken want soms wat meer tijd tegenwoordig.
Probleem zit inderdaad bij de prescaler, op pin 8 van IC QQ01 (DS8629) moet 5VDC staan als FM ingedrukt is. Hier staat maar 1,2VDC en dat is raar. De spanning komt van print P800, op J807 moet ook 5VDC staan. Transistor Q812  blijkt dus defect. Deze vervangen en inderdaad juiste spanning op de prescaler en hij geeft weer keurig de FM frequentie aan op het display. Ben ook wel achter de oorzaak, de transformator is ooit vervangen en de secundaire spanning is nu 12VAC! Dit zou 6 a 7 VAC moeten zijn, dit vinden de lampjes ook niet leuk. Heb nog een ST400 waar de primaire 220V wikkeling van defect is, deze doet het nog wel op 110V. En het stereolampje? Dat was simpel, muting afstellen... Waar ik ook nog achter kwam is dat het IC QQ02 (Sanyo LC7252) dat het display voor de frequentie aanstuurt ook nog een 12/24h klok aan boord heeft. Zonde dat ze daar toen geen gebruik van gemaakt hebben. Met een paar knopjes/schakelaars meer is het simpel actief te maken en bijv. de tijd in stand-by mode te laten zien. Verder is het een unieke tuner gezien het feit dat het de enige Marantz is met een analoge en digitale frequentie aanwijzing.

Klaas.

Marvin