Verschil in condensatoren/elko's

Gestart door HAL9000, oktober 24, 2008, 14:18:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Citaat van: gerard op oktober 26, 2008, 11:50:18
Hopelijk blijft het hier nog lang een gezellig en informatief forum.

Dat is helemaal aan de leden !

maar wij als Moderators doen ons uiterste best !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

HAL9000

Dit forum is erg strikt wat moderatie betrefd, maar ook ontzettend gezellig.
Dat is het altijd al geweest, er worden bijeenkomsten georganiseerd dat doet haast geen ander forum.
Je word hier altijd netjes geholpen mochten er problemen zijn of vragen over een marantz product zonder dat er 10 niets betekende berichten staan.

Dat de moderate strikt is, is eigenlijk wel fijn. Neem even het audiofreaks forum.
Daar is de moderatie niet strikt, waarbij je gelijk honderden paginas aan nonsens en slap geneuzel krijgt.

Dat er hier flink word gediscussierd is alleen maar goed maar, het neemt niet weg dat je vreemde niets betekende uitspraken gaat doen!. laat staan op ander mans werk te trappen onderweg.  Op den duur zal dat het imago van iemand schaden!

laten we het netjes houden! en gewoon onze gang gaan.  :lol: :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

KT88

#92
Citaat van: HAL9000 op oktober 24, 2008, 16:19:03
Structureel! heb ik het over.

Nogmaals zie de gepubliceerde informatie.

KT heeft zo zijn eigen mening, en dat was dat hij BC 136 (lijn philips) en panasnonic FC eventueel ook FM erg hoog achtte voor audio toepassingen. Laat staan voedingen e.d. FC en FM worden erg vaak door panasnonic zelf in computer moederboarden verwerkt als SMD(types).
Ik heb liever dat KT even zelf hier spreek.

Aangezien mijn naam hier valt:

Ook ik heb mijn mening in de loop der tijd wat gewijzigd (en dat zal wellicht niet de laatste keer zijn).

Enige observaties:
Panasonic FC en FM is uitstekend als ontkoppelaar voor voedingsspanningen, waarbij men op moet letten dat de erg lage ESR waarde geen problemen kan veroorzaken mbt. piekspanningen (ringing) op de voedingslijnen.
Dat kan omdat voor erg hoge frequenties (in digitale circuits) printsporen en ook de gewikkelde elco zelf (spoel) samen met de capaciteit een trillingskring kan vormen die niet gedempt wordt door een hoge verliesweerstand.

In bepaalde gevallen kan dat dus zelfs een nadelige eigenschap zijn en kan een "slechtere" elco meettechnisch toch beter voldoen.

Als koppelaar ben ik er voorzichtig mee, subjectief heb ik ervaren dat een ver doorgevoerd gebruik van uitsluitend FC of FM een scherp randje kan geven in bepaalde situaties.
Dat kan ik verder niet met metingen onderbouwen dus het blijft bij mijn subjectieve waarneming.

Panasonic ECA (om maar even bij het merk te blijven) is IMO een goede allrounder, waarbij je wel moet opletten dat in (relatief) hoogohmige circuits (denk aan bepaalde tapedecks) de lekstroom een rol kan gaan spelen.
Panasonic TSHA is uitstekend voor de grote waardes, als voedingsbuffers dus.

Met Elna heb ik in 25+ jaar tijd slechte ervaringen opgedaan.
Lekkages, capaciteitsverlies, toename van ESR en verlieshoek. Ongeacht de series, dus dure jongens als Cerafine niet uitgezonderd.
RE3 lijkt een uitzondering te zijn op een hoop ellende, maar qua specs een middenmoter. Tijdzaltleern.

Nichicon: over het algemeen goed qua levensduur en specificaties.
Subjectief heb ik een voorkeur voor Muse als koppelaar. Ook leverbaar als bi-polaire typen.
Er zijn ook uitstekende series voor de grote waarden als voedingsafvlakking.

Nippon Chemicon: SMH series erg betrouwbaar, KMG daarentegen weer niet.

BC/Vishay/Philips 136 zeer goed als voedingsontkoppeling, mooi lage ESR waarden en een hoge toegestane rimpelstroom.
Mooi voor switch mode voedingen of in een UcD.
037 een goede allrounder, ook als koppelaar.

Van de legioenen andere merken en types zijn er ook prima series (maar ook slechte), ondoenlijk om daar overal op in te gaan.

Verder: in a-symmetrische schakelingen zoals die veel in vintage Marantz maar ook andere merken voorkomen, is mij gebleken dat het gebruik van uitsluitend 1 merk en type elco, soms kan leiden tot een subjectieve kleuring.

En tenslotte: wees erop beducht dat er van de "betere" elco's ook fakes op de markt zijn, voorzover ik die heb gezien is dat Elna RE3, Stargate, Cerafine, NC KMG en SMH.
Waarschijnlijk zijn er nog wel meer in omloop.
Dit spul kwam direct uit China in Chinese producten.
E.e.a. heeft waarschijnlijk als oorzaak dat er op producten uit het buitenland in China zeer hoge import heffingen worden geheven, zodat men andere, inheemse merken en types gaat omlabelen.
Dat hebben we eerder gezien met transistoren, opamps en logische chips.

Voor Marantz eigenaren is dit niet aan de orde, en voorzover mij bekend leveren de bekende groothandels voor onderdelen deze fake onderdelen ook niet uit.

SB_Marantz

#93
Strookt iig met mijn eigen ervaring.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

KT88

Ik wil nog wel even toevoegen dat ook ik niet de wijsheid in pacht heb en veel van mijn ervaringen "slechts" subjectief zijn.

Het is dus beslist niet zo dat mijn post als " het laatste woord" op dit gebied moet worden beschouwd........

Maurice

Citaat van: KT88 op november 03, 2008, 14:12:20
Ik wil nog wel even toevoegen dat ook ik niet de wijsheid in pacht heb en veel van mijn ervaringen "slechts" subjectief zijn.

Het is dus beslist niet zo dat mijn post als " het laatste woord" op dit gebied moet worden beschouwd........
Er klinkt in ieder geval veel ervaring in door, waarbij ik blij ben dat je zelf al aangeeft dat bepaalde verschillen subjectief bevonden zijn.
Onderbouwing zoals jij hem geeft, geeft weer voer voor experimenten en vergelijkingen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude