Dolby Atmos test via de streaming platforms.....

Gestart door CBdicX, januari 02, 2024, 10:29:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Zou een mede forum gebruiker met een receiver die zowel de speaker INPUT als speaker OUTPUT mogelijkheid in het display heeft, eens testen of mijn conclusie correct is dat de "Atmos" streaming diensten gewoon een 5.1 INPUT versturen, en toch Atmos in het display laten zien.

Ik kom bij Disney, Netfilx en HBO, met een Atmos film, niet verder dat 5.1 (en ik heb uiteraard de premium abbonnementen).
Dit zou dus betekenen dat de streamers alleen het Atmos "vlaggetje" mee sturen, maar gewoon DD+ 5.1 zonder Surround Back en Hight kanalen aanbieden.

Ik kom in iedergeval niet verder dan een 5.1 input van alle streamers voor Atmos content, en dat zou toch een zeer terleurstellende conclusie zijn  violent1

Stadium III

Ik heb alleen maar 5.1 met atmos en hier geeft hij ook netjes atmos aan,al twijfel ik idd ook wel eens aan het echtte atmos
Een UHD geeft in mijn set naar mijn gevoel wat meer beleving
Heb je de app van marantz waarmee je kunt zien welke kanalen actief zijn ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Stadium III op januari 02, 2024, 12:13:48Ik heb alleen maar 5.1 met atmos en hier geeft hij ook netjes atmos aan,al twijfel ik idd ook wel eens aan het echtte atmos
Een UHD geeft in mijn set naar mijn gevoel wat meer beleving
Heb je de app van marantz waarmee je kunt zien welke kanalen actief zijn ?

Helaas is via de app alleen de uitvoer zichtbaar, niet de invoer.

Ik heb Atmos test bestanden (downloads), echter laat de C40 dan ook alleen als invoer 7.1 zien,dus geen apparte hoogte kanalen.
Bij alle streamers is dit 5.1 als Atmos bestand, dus dan moet DSU dit weer aanvullen  :no:

Ik ga een BD kopen met Atmos en meld mij dan weer wat de C40 dan laat zien, en hoe dat klinkt.

CBdicX

#3
Hier een "Dolby Atmos" set die bestaat uit een 5.1 setup  :-o

Zeer vreemd dat ook Dolby dit kennelijk prima vind, ik vermoed, er is weer een Atmos licentie verkocht....... violent1

https://www.ultimea.com/nl-eu/products/dolby-atmos-home-theater

Til uw tv naar Dolby Atmos 5.1
Omarm de boeiende Dolby Atmos-ervaring



Emiel77

#4
Soms is het zo heerlijk om gewoon van muziek in stereo te genieten :-D

Mijn gedachten over Atmos: Dolby accepteert blijkbaar ook weerkaatsing van geluid via het plafond zonder direct luidsprekers in dat vlak (zonder rekening te houden met de nodige eigenschappen van diverse opprvlakten en materialen met het oog op weerkaatsing).

Pure Atmos: ja speakers in plafond nodig, aantal kanalen is dan weer afhankelijk van de ruimte lijkt me.

Atmos accepteren door weerkaatsing: hmm tja marketing, als het maar verkoopt?

Heb persoonlijk helemaal niets met surround, mijn voorkeur blijft bij muziek in stereo, al dan niet met sub.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op januari 02, 2024, 19:49:47Hier een "Dolby Atmos" set die bestaat uit een 5.1 setup  :-o

Zeer vreemd dat ook Dolby dit kennelijk prima vind, ik vermoed, er is weer een Atmos licentie verkocht....... violent1

https://www.ultimea.com/nl-eu/products/dolby-atmos-home-theater

Til uw tv naar Dolby Atmos 5.1
Omarm de boeiende Dolby Atmos-ervaring




Ik kijk er niet eens van op aangezien mobile telefoons ook met atmos in de omloop zijn :-D

Ik heb al wel besloten wanneer de Primare end of life is dat er dan toch wel atmos gaat komen, al verwacht ik nog een hoop gekunstel met streaming services, maar gelukkig heb ik inmiddels wel een verzameling atmos track op disc.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

CBdicX: Ik heb Atmos test bestanden (downloads), echter laat de C40 dan ook alleen als invoer 7.1 zien,dus geen apparte hoogte kanalen.
Bij alle streamers is dit 5.1 als Atmos bestand, dus dan moet DSU dit weer aanvullen  :no:

Ik ga een BD kopen met Atmos en meld mij dan weer wat de C40 dan laat zien, en hoe dat klinkt.

[/quote]

In het topic wat ik gestart heb voor audio codecs, tipte ik voor een goede Atmos opname/mix, bijv. blu-ray Gemini Man of No time to Die. Die films zijn de moeite waard om de audio te testen.
Even nog een dingetje omtrent de streaming met Atmos;ik had netwerkproblemen met mn AV7706 en moest helaas een fabrieksreset doen. Dan is ook de Atmos firmware update dus verdwenen. Met Netflix daarna getest met Atmos codering, wat liet de AV in het schermpje zien?  Dolby++    :schater:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: Emiel77 op januari 02, 2024, 21:50:30Soms is het zo heerlijk om gewoon van muziek in stereo te genieten :-D

Mijn gedachten over Atmos: Dolby accepteert blijkbaar ook weerkaatsing van geluid via het plafond zonder direct luidsprekers in dat vlak (zonder rekening te houden met de nodige eigenschappen van diverse opprvlakten en materialen met het oog op weerkaatsing).

Pure Atmos: ja speakers in plafond nodig, aantal kanalen is dan weer afhankelijk van de ruimte lijkt me.

Atmos accepteren door weerkaatsing: hmm tja marketing, als het maar verkoopt?

Heb persoonlijk helemaal niets met surround, mijn voorkeur blijft bij muziek in stereo, al dan niet met sub.

Klopt, Dolby "accepteert" ook Atmos via weerkaatsing wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn.
Ik heb setups gehad met (goede) losse Atmos speakers op de front speakers, en achter, en zelfs achter de TV.
Effecten zijn niet het zelfde maar best te pruimen via een gemiddeld laag plafond (+/- 2.50 meter) en gald of met popcorn.

Via een soundbar is het dan weer een stap minder, die Atmos speakers zitten vaak te dicht bij elkaar en zijn te klein om serieus genomen te worden.
Er zijn op dit moment 2 soundbars op de markt die dit probleem niet hebben, en dat is de Sennheiser Ambio, en de waanzinnige Nakamichi Dragon (11.4.6  :-o  :-o )

Maar goed, dit zijn ook prijzen daar kan je ook een bescheiden Atmos setup van neer hangen met losse speakers.

(quote) Rekening te houden met de nodige eigenschappen van diverse oppervlakten en materialen met het oog op weerkaatsing hoef je je niet druk te maken met de goede ruimte correcties die er nu beschikbaar zijn zoals Audyssey en Dirac.

CBdicX

#8
Correctie.....

Na in eerste instantie niet meer dan 5.1 en via mijn NAS 7.1 binnen te krijgen voor Atmos, krijg ik nu na een reset van mijn Sony Oled, wel volledig Atmos binnen, ook via de streamers.
Ik heb dit eerst getest via de NAS waar dus 100% Atmos bestanden op staan en dan laat mijn display op INPUT bij Atmos en DTSX niets in beeld zien qua speaker setup, alleen de namen.
De speaker setup blijft dus geheel leeg, zie voorbeelden.

Ik heb dit nog even op het AVS forum gemeld en ben benieuwd of dit zo hoort, dus bij alle input de speaker setup, bij Atmos en DTSX niets.

Maar voor de streamers is het dus ook geheel blank bij Atmos content, bij Stereo of 5.1 DD en DD+ krijg ik weer de speaker setup te zien. 
Hier is ook te zien dat DTS HD ook de Surround Back speakers gebruikt (foto 2) en DD of DD+ dit niet hebben.
Het groter blokje links boven de front center setup, wat bij Stereo ontbreekt foto 1, is LFE input.
Toch apart dat het blanco blijft bij Atmos en DTSX, ben benieuwd wat het display laat zien bij een UHD Atmos BD die ik vandaag ga kopen, puur voor deze test :-)

CBdicX

#9
Citaat van: RHK op januari 02, 2024, 23:05:00CBdicX: Ik heb Atmos test bestanden (downloads), echter laat de C40 dan ook alleen als invoer 7.1 zien,dus geen apparte hoogte kanalen.
Bij alle streamers is dit 5.1 als Atmos bestand, dus dan moet DSU dit weer aanvullen  :no:

Ik ga een BD kopen met Atmos en meld mij dan weer wat de C40 dan laat zien, en hoe dat klinkt.



In het topic wat ik gestart heb voor audio codecs, tipte ik voor een goede Atmos opname/mix, bijv. blu-ray Gemini Man of No time to Die. Die films zijn de moeite waard om de audio te testen.
Even nog een dingetje omtrent de streaming met Atmos;ik had netwerkproblemen met mn AV7706 en moest helaas een fabrieksreset doen. Dan is ook de Atmos firmware update dus verdwenen. Met Netflix daarna getest met Atmos codering, wat liet de AV in het schermpje zien?  Dolby++    :schater:

Bedankt, ik heb ook een reset uitgevoerd, maar dan voor de TV, en inderdaad veranderde de 5.1 en 7.1 Atmos invoer naar een volledige (DD+ Atmos) invoer  :-D  :-D

Vreemde toestand met dat resetten, en is dus ergens toch "iets" veranderd.

mountainbiker

Wat ben ik blij dat ik hier nooit aan begonnen ben. Gewoon old skool stereo.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#11
Citaat van: mountainbiker op januari 03, 2024, 12:34:50Wat ben ik blij dat ik hier nooit aan begonnen ben. Gewoon old skool stereo.

Daar kan ik mij zeer zeker wat bij voorstellen  :yes:
Echter een goede surround mix is toch een fijne ervaring.
Stereo is ook prima, echter zit ik nooit in het midden en dan is minimaal 3.x toch een vereiste.

Stadium III

Hier 5.1 met atmos is ook 5.2.4 hier iig
Ik heb verschillende atmos disc hier liggen en de mixen zijn meestal zeer stevig laag
Tarzan de laaste versie met de regen in de jungle is wel 1 van de mooiste kwa atmos hoogte ervaring
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

AlexH

Citaat van: mountainbiker op januari 03, 2024, 12:34:50Wat ben ik blij dat ik hier nooit aan begonnen ben. Gewoon old skool stereo.

Plus 1! :yes:
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

Emiel77

Citaat van: CBdicX op januari 03, 2024, 15:42:23Stereo is ook prima, echter zit ik nooit in het midden en dan is minimaal 3.x toch een vereiste.

Is ook een oplossing voor: de koptelefoon, mocht dat nodig zijn :-D

En dan nog... als je toch nooit in het midden zit... hoe kan je dan perfecte surround ervaren??
Allemaal leuk en aardig met softwarematige optimalisaties na metingen met wat dan ook, de mic's staan ook op 1 positie tijdens de meting, just my thoughts :-D

Blijf bij mn overtuiging, 2.1 of koptelefoon.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K