Home Cinema film (audio en codec) tips

Gestart door RHK, november 27, 2023, 21:57:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WilliamB

Tip, net gezien in Blu-ray de film " the Creator"
Mooi verhaal met zeer goed geluid in Atmos.
Muziek is van Hans Zimmer.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

RHK

Citaat van: WilliamB op januari 17, 2024, 22:45:11Tip, net gezien in Blu-ray de film " the Creator"
Mooi verhaal met zeer goed geluid in Atmos.
Muziek is van Hans Zimmer.

Ok, mooi, ga ik ook zien, wanneer mn AV terug is van Audioservice in Elst. Ga het dan proberen via streaming op Disney+.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#17
Ik heb The Creator gezien en gehoord DD+ Atmos via Disney+, kon er niet echt opgewonden van raken.
Wel aardige effecten, maar zoals zo vaak met Atmos (via streamers) is het meer dat er Atmos in het display staat dan dat er Atmos in de speakers zit... :no:

Maar zelfs met BD wil het vaak tegenvallend zijn.
Ik heb er nu 2 Atmos speakers hangen dus als ze gebruikt worden hoor ik ze echt wel, en ze staan 3db harder dan de rest !
Met 4 of meer is het nog meer verdeeld en wazig.
Ja, met Atmos test files, dan doen ze goed mee, maar dat is de praktijk niet.

Was het maar zo duidelijk aanwezig als Surround, maar helaas....

Wat een betere "Atmos" codec is, is Auro3D, wel met de midden VOG speaker.
Er is in te stellen hoe sterk de hoogte speakers gebruikt moeten worden ( het effect, niet het volume) en het formaat van de kamer.

Helaas is Auro nogal kieskeurig betreft speaker setup.
Surround en Height achter zitten op een andere plek als bij Atmos en DTSX, in Auro zitten beide naast de luisterplek.
De DSP van Auto3D is dan ook aangepast op die afwijkende opstelling.
VOG doet het niet in Atmos of DTSX, en de speaker setup van Auro wijkt behoorlijk af om gebruik van Dolby Atmos in die opstelling goed te krijgen.

Hoewie Loewie

Hoi. Gisteravond op Netflix de film Leave the World Behind gekeken. Een onheilspellende film ( :oops: ) en hele vette soundtrack (vond ik) die zeker aan de spanning bijdroeg.

Hier afgespeeld via Apple TV HD met HDMI aangesloten op een Denon AVR-X250BT.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

RHK

#19
Citaat van: Hoewie Loewie op januari 28, 2024, 11:39:28Hoi. Gisteravond op Netflix de film Leave the World Behind gekeken. Een onheilspellende film ( :oops: ) en hele vette soundtrack (vond ik) die zeker aan de spanning bijdroeg.

Hier afgespeeld via Apple TV HD met HDMI aangesloten op een Denon AVR-X250BT.

Moet mn topic  :-o eens vaker doorlezen. Mn verzameling 4K blu-rays eens doorgenomen. Bleek dat 8 titels ook Dolby Atmos codering hebben, totaal niet opgelet, had toen ook geen Atmos uitbreiding in speakers. Tja...  Bridge on the Riverkwai, Fury, Saving Private Ryan, Gemini Man, Mission Impossible Fall Out, Kong Skull Island, Jason Bourne en Black Hawk Down. Genoeg om te testen nog dus!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#20
Citaat van: Hoewie Loewie op januari 28, 2024, 11:39:28Hoi. Gisteravond op Netflix de film Leave the World Behind gekeken. Een onheilspellende film ( :oops: ) en hele vette soundtrack (vond ik) die zeker aan de spanning bijdroeg.

Hier afgespeeld via Apple TV HD met HDMI aangesloten op een Denon AVR-X250BT.

Vond het ook wel een goede film, helaas via Netflix anno 2024 in 5.1  :no:  wel Dolby Vision dus snap ik er geen reet van.....

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 01, 2024, 14:09:24Vond het ook wel een goede film, helaas via Netflix anno 2024 in 5.1  :no:  wel Dolby Vision dus snap ik er geen reet van.....

Ik wel een beetje, het heeft totaal geen prioriteit, zoals je zelf ook al schreef, c.c. commerciële compressie.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#22
Citaat van: RHK op februari 01, 2024, 14:50:19Ik wel een beetje, het heeft totaal geen prioriteit, zoals je zelf ook al schreef, c.c. commerciële compressie.

DD 5.1 streamen heeft totaal geen voordeel tov DD+ streamen.
DD+ kan met lagere bitrate verstuurd worden voor dezelfde kwaliteit als DD, en DD+ kan met variabele bitrate werken waar DD een vaste bitrate heeft.
En natuurlijk 7.1 en "Atmos"

Dus ik snap er geen reet van waarom ze voor DD 5.1 kiezen en niet DD+.......  :no:

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 01, 2024, 16:33:40DD 5.1 streamen heeft totaal geen voordeel tov DD+ streamen.
DD+ kan met lagere bitrate verstuurd worden voor dezelfde kwaliteit als DD, en DD+ kan met variabele bitrate werken waar DD een vaste bitrate heeft.
En natuurlijk 7.1 en "Atmos"

Dus ik snap er geen reet van .. :-D

Tegen de tijd dat we het snappen is er alweer een andere Dolby samenstelling
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Hoewie Loewie

Citaat van: CBdicX op februari 01, 2024, 16:33:40Dus ik snap er geen reet van .. :-D
Als jij het al niet meer snapt, dan ik al helemaal niet meer. :oops:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

CBdicX

#25
Ik snap het niet, maar begrijp het wel   :wink:

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 01, 2024, 17:20:26Tegen de tijd dat we het snappen is er alweer een andere Dolby samenstelling

Geheid dat ze aan de de opvolger werken voor DD+ Atmos, die ze via lage bitrate wel object gestuurd kunnen streamen.

dmeerpa

Zelf net aan het experimenteren geslagen met Atmos en de 7.1 omgezet naar 5.1.4 maar verre van ideale setup. De front heights zijn mijn boekenkast speakers uit de keuken die zo een 35cm boven de TV geplaatst zijn. mijn dipole rears heb ik geconfigureerd als rear heights.

Ik heb al wat film scenes gebruikt om ATMOS te testen "No time To Die", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", Top Gun Maverick" en "Midway (2019)". Ik zet dan de fronts, center en surrounds op pre-out zodat er geen geluid is uit die speakers. De film waar de heights veel en goed gebruikt worden is "Midway". Als ze je dit laten horen in de winkel kies je direct voor 4x height speakers  :-D
De andere films op basis van wat scenes vond ik maar triestig. Oké als je maar een paar 100€ geeft aan height speakers, maar ik denk aan 1500€ (al zou ik starten met enkel de fronts) en dat houdt ook in mijn Rotel terug gaan gebruiken voor de fronts, die toch maar even 120 Watt extra verbruikt, of op termijn de Cinema 30 maar die is dan weer een 5tal cm dieper wat weer niet ideaal is voor mijn TV kast.

Maar ik raad jullie Midway aan als je jullie Atmos eens aan de tand willen voelen. HB
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#28
Citaat van: dmeerpa op februari 02, 2024, 15:40:22Zelf net aan het experimenteren geslagen met Atmos en de 7.1 omgezet naar 5.1.4 maar verre van ideale setup. De front heights zijn mijn boekenkast speakers uit de keuken die zo een 35cm boven de TV geplaatst zijn. mijn dipole rears heb ik geconfigureerd als rear heights.

Ik heb al wat film scenes gebruikt om ATMOS te testen "No time To Die", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", Top Gun Maverick" en "Midway (2019)". Ik zet dan de fronts, center en surrounds op pre-out zodat er geen geluid is uit die speakers. De film waar de heights veel en goed gebruikt worden is "Midway". Als ze je dit laten horen in de winkel kies je direct voor 4x height speakers  :-D
De andere films op basis van wat scenes vond ik maar triestig. Oké als je maar een paar 100€ geeft aan height speakers, maar ik denk aan 1500€ (al zou ik starten met enkel de fronts) en dat houdt ook in mijn Rotel terug gaan gebruiken voor de fronts, die toch maar even 120 Watt extra verbruikt, of op termijn de Cinema 30 maar die is dan weer een 5tal cm dieper wat weer niet ideaal is voor mijn TV kast.

Maar ik raad jullie Midway aan als je jullie Atmos eens aan de tand willen voelen. HB

Klopt met Midway, maar dat is zo'n beetje de enige waar Atmos echt goed uit de verf komt.
Overlord is er ook zo een die de hoogte kanalen laat werken, en zeker de subwoofer in de openings scene !!

Ik stop met geld steken in Dolby Height of Enabled speakers, ik hou het op alleen Front Height met de Kef T101C, betaalbaar, plat en onopvallend.
Dus voor mij al een tijdje 5.1.2 en dan gebruik ik nu de Bi-amp optie om mij "Frankestein" Fronts aan te sturen.

Surround vind ik wel een redelijk toevoeging, alhoewel ik ook wel een aktie films in 3.1 heb gekeken, is ook niets mis mee.
De Center en Subwoofer zijn toch de 2 die een set maken of breken, niet wat er allemaal om heen of boven hangt.

RHK

Oorlogsfilm Fury met Brad Pitt gedraaid met Atmos codec. Dit is toch wel een behoorlijke goede audio met effecten en ook  v.w.b.t. Atmos. Hoorde nu meer effecten uit de Dolby speakers.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*