KEF subwoofer op SR5013

Gestart door hilko.vandijk, november 25, 2023, 09:37:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hilko.vandijk

Hallo,

Ik ben Hilko en heb al enige tijd een Marantz sr5103.
Nu heb ik sinds een tijdje een KEF subwoofer omdat mijn andere de geest gaf. Het probleem wat ik ervaar is dat de sub pas laat wordt aangestuurd of soms helemaal niet. Ik moet ook de versterker redelijk hard zetten om hem te activeren. Ik wil de sub niet continue aan hebben staan. Maar wel wanneer de versterker aanstaat natuurijk. Heeft iemand er misschien tips om het inschakel moment eerder in te stellen of misschien heb ik het wel verkeerd aangesloten. Maar bij de oude  sub ervaarde ik dit niet.

Gr Hilko

Marvin

Goeie morgen, welkom.

Je zou kunnen proberen om in het menu de subwoofer meer volume te geven, DB hoger instellen.
En dan op je subwoofer het volunme/gain wat lager. 
De subwoofer moet worden gewekt, dat gebeurd door er signaal doorheen te sturen. Het signaal op laag volume is te zwak om de sub te wekken.
Ik heb dit in de slaapkamer ook met een Rel.
Daar neem ik er genoegen mee, ik weet waar het door komt.
Ik stel gewoon het hoofd volume wat hoger in zodat hij gewekt wordt en zet het geheel dan weer zachter. 
Dat zwakke signaal is wel sterk genoeg om hem wakker te houden. 
In het uiterste geval zou je de sub gewoon moeten laten aan staan, dan heb je geen gehannes.

CBdicX

#2
Klopt, blijft een irritant fenomeen met subs in auto stand.
Gaan vaak lastig aan, of gaan aan net na de explosie :evil:

Doen wat Marvin zegt, of aan en uit via een master/slave stekkerdoos, die schakelt de sub aan als de receiver aan gaat, en uit als de receiver uit gaat.
De receiver is de Master.....

De makkelijkste subs om dit op een correcte manier te omzeilen zijn de Pro subs van svs.
Die werken met een app die in stappen van 1 db werken, zo kan je eenvoudig het volume naar de sub met bijvoorbeeld 4 db verhogen in de SR, en via de app de svs met 4 db verlagen.
Zo blijft het volume van de sub exact gelijk maar krijgt meer signaal en zal eerder gewekt worden.

Ik vind dan de Master/slave makkelijker, want die werkt met iedere sub, of een sub met trigger, dat werkt ook feilloos.

RHK

Ik vind het makkelijkste om de sub gewoon aan te laten staan.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#4
Citaat van: RHK op november 26, 2023, 20:46:15Ik vind het makkelijkste om de sub gewoon aan te laten staan.  8-)


Geen idee wat zo'n ding gebruikt als ie gewoon aan staat, en niet op standby (hedendaagse standby rond de 0.5 watt dus dat valt wel mee)

Kan wel eens schrikken worden bij de jaarlijkse energie afrekening met een 500-2500 watt subje die lekker warm 24 uur staat te pruttelen .....
Maar dat zal die Kef waarschijnlijk niet naar buiten rammen :wink:

hilko.vandijk

Super bedankt voor alle antwoorden. Ik ga ermee aan de slag. Zal het wel even laten weten wat werkt. Anders maar aan laten staan idd. Vaak niet erg met het nieuws of een praatprogramma, maar een serie of film is het niet aan te horen.  :-)

CBdicX

#6
Citaat van: hilko.vandijk op december 01, 2023, 07:39:25Super bedankt voor alle antwoorden. Ik ga ermee aan de slag. Zal het wel even laten weten wat werkt. Anders maar aan laten staan idd. Vaak niet erg met het nieuws of een praatprogramma, maar een serie of film is het niet aan te horen.  :-)


Niet om aan te horen in series en films  :-o

Denk dat het dan tijd is om de handel goed af te stellen, als een sub ergens irritant kan zijn is het juist praatprogramma's en nieuws, en zeker niet in (x.1) films.
Vooral zenders als RTL en SBS hebben sowieso meer bass dan de andere zenders.

Of bedoel je dit ook en schrijf je wat anders, en over welke Kef sub praten wij eigenlijk ?