Teufel T10 subwoofer review / 4 subs Directional vs Standaard setup

Gestart door CBdicX, september 08, 2023, 12:52:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Na diverse SVS subs van groot (Ultra 16) to klein (Micro) en andere exoten die subwoofers maken, heb ik nu 2x de Teufel T10 sub staan, met een 10 inch woofer.

Verwachte er eerlijk gezegd niet veel van, 10 inch, 200 watt, 299,00 euro.......
En dan het missen van de +500 en +1000 watts, dat kan toch niet ?


Maar, wat is dit ????

Op papier doet de T10 bij 3dB 33Hz, maar wat zie ik in mijn sub testen, hoorbaar op 25Hz en voelbaar op 30Hz !
Zal alles met de kamer te maken hebben, ik heb uiteraard geen "dode" kamer.
Dezelfde tests met de SVS SB1000 Pro, die 19 Hz zou moeten doen, hoorde ik op 20 Hz ietsje meer leven, maar niet schokkend, en die kwam ook pas echt tot leven waar de T10 dit ook doet.

Denk dat de conclusie getrokken kan worden dat de kamer eigenlijk met alles wat audio betreft de baas is, hoe groot de sub ook is, de kamer geeft de limiet aan, en vaak de buren :-)

Ik heb trouwens een kamer piek zitten op 40 Hz, en dat is te horen.
Alles beneden die 40 Hz verliest snel "energie", en rap zachter gaan klinken, en dat geld voor iedere sub, ook voor de Ultra 16.

Goed, een mooi afgewerkte sub, en er is goed over nagedacht door de Duitsers.
Variable bass boost (laat ik op Neurtaal), mogelijkheid tot Automatisch aan/uit, en altijd aan.
Sommige sub fabriekanten vergeten dit "altijd aan" nog wel eens  :no:
En het mooie, dat Automatisch is te regelen via een set schroef !!
Daar kunnen anderen wat van leren gezien Auto toch vaak problemen geeft.
Dan gaat de sub weer eens niet aan, dan blijft ie weer aan, ik heb het allemaal ervaren.
Of je moet zitten te klooien met de gain vanaf de AVR, omhoog of omlaag, en dan weer aan de volume knop zitten draaien om dat te compenseren.
Met de T10 is dat een fluitje van een cent, gevoeligheid gewoon omhoog of omlaag zetten, ik zeg geef die Duitser een standbeeld  :-D

Ik heb zelfs de Kef KC62 in gedachte gehad, en dan maar 1, maar ook die werkt puur en alleen met een Auto stand....  :no:

Even terug naar de T10, al met al een prima sub (in mijn kamer) en vliegt zonder haperen door mijn subwoofer test bestanden, zoals sub vele malen duurder ook deden.
Geen krimp, geen vervorming, gewoon goed.
Ook is de sub "stil", dus geen brommetje, ruisvloer of rare tikken met aan/uit gaan, bij mij via een Master/Slave stekkerdoos.
Wel een nadeeltje, die vaste stekker van 1 meter, dat is wel een misser vind ik.

Ik heb zojuist een 3e besteld, want 4 subs in de kamer gaat gewoon lastig, 3 is geen probleem, maar wie weet ;-)
En dan Directional maar weer eens "testen", ben benieuwd........



CBdicX

 :-)

CBdicX

En wel heeeeeel bijzondere zijpanelen.
Met een speciale rubber laag wat de eventueel ontsnappende bas frequenties via de zijkanten tegen houd, en zo voor een strakkere bass zorgt.
Ook wordt dit rubber alleen s'nachts op 30 Februari gewonnen uit de Boa Boa boom, dan is de samenstelling precies goed zoals Teufel het wil hebben..... 

Ondanks deze zorg kosten ze maar 99,00 euro per subwoofer, koopje  :-D

CBdicX

#3
En toch een 4e besteld.......  :-o  :-o  :-o  :-o

Het bleef knagen, de mogelijkheid van 4 subs, en na wat koevoet werk en verschuiven van kastjes en tafels, kan ik er toch 4 in krijgen.

En mijn vrouw blij....  :evil:  violent1

Maar goed, ik moet die 2 bijbestelde nog ontvangen, nu staan er 2, hoop dit dan ergens volgende week in te passen en eens horen hoe dit klinkt met Directional subs.
Ik ga een setup doen met Directional, en een met Standaard, zodat ik kan wisselen en horen of dit nu verschil uit maakt of niet in mijn kamer, en wat het verschil dan is.

Tot horens.......




CBdicX

#4
Goed, sub 3 is vandaag binnen gekomen, nu nog even wachten op nummer 4.

Heb mij eens wat ingelezen wat Directional Subwoofers nu precies is, en betekent.

Direction(al) is "richting" vertaald, dus worden het subwoofers die traceerbaar zijn.
Eigenlijk het tegenover gestelde van wat je normaal gesproken wilt bereiken met een sub, niet traceerbaar !

Vandaar dat het werkbare LF gebied via Directional oploopt van 80Hz tot 200Hz !!
Normaal zet je het liefst alle speakers op 80Hz (de THX norm) omdat zo de sub(s) niet traceerbaar is en het opzich niet uitmaakt waar je deze neer zet.
Zet je er 2-3 of 4 neer worden deze na meting als 1 subwoofer in de setup geplaatst.

Zo niet met Directional.

Hier zijn het echt 4 individuele subwoofers die wel degelijk traceerbaar zijn door de hoge cross-over waar ze in gaan werken, dit loopt door maar liefst 200Hz.
(het zal dan ook prettig zijn om een sub te gebruiken die richting die 200Hz gaat, mijn vier T10 subs doen 33-190Hz)

Door dat zeer ruim boven 80Hz werken maakt dat je hoort waar ze staan, en dat is nu net de bedoeling !
Zo zal je een "explosie" rechts achter je, daadwerkelijk rechts achter je horen omdat dan sub 3, die in de rechter achterhoek staat, voornamelijk zal werken boven de 80Hz, dus traceerbaar wordt.
Ook zal die betreffende sub of subs de crossover van de dichtstbijzijnde surround/hoogte speaker spelen.
In mijn setup is dat 150Hz, dus dan wordt de sub goed traceerbaar.
Vind die explosie zich voor je plaats, dan werken sub 1 en 2 voorbij de 80Hz, sub 3 en 4 werken dan niet boven de 80Hz en doen alleen LFE.

En om LF richting te kunnen waarnemen moet je ruim boven de 80Hz gaan zitten, anders is er geen richting mogelijk.
Alle LFE signalen (80Hz en lager) worden wel gewoon door alle subs weergegeven, maar die zijn weer niet richting gevoelig of traceerbaar.

Al met al een technisch slimme oplossing om meer sturing in de LF signalen te geven, waar D&M de eerste betaalbare zijn die dit doen  :yes:
Het is al eens eerder mogelijk geweest met een Trinnov van rond de 30.000 euro......

Moet helaas nog wat geduld hebben maar hoop snel mijn bevindingen te laten weten.....

TurboMarco

Misschien is de THX norm gewoon ruk  :roll:  ,heb je daar weleens over nagedacht ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#6
Citaat van: TurboMarco op september 14, 2023, 22:03:46Misschien is de THX norm gewoon ruk  :roll:  ,heb je daar weleens over nagedacht ?

Het is een "ruk norm" 😁 die garandeert dat een speaker, versterker ect. voldoet aan de THX specs betreft frequenties, geluid normen, ect.

Een van die THX specs is dat speakers altijd een crossover mee krijgen, in welke ruimte dan ook, van maximaal 80hz.
Dit om subwoofers niet traceerbaar te krijgen.

Verder is THX binnen de HT een berg commercie.
Onkyo gebruikt het als verkoop argument.
In bioscopen waren de THX bioscopen zo ingericht dat je geen last had van de andere zalen.
Ik heb wel eens naar films zitten kijken en dan hoorde je het gedreun van een andere zaal en film.
Dat gebeurde niet in een THX bios.
(Nu anno 2023 is dat oa IMAX DTSX en Dolby Atmos Theatres.....)

THX werd in het leven geroepen door George Lucas vanwege klachten bioscoop bezoekers die last hadden van andere zalen.
THX is trouwens ook de naam van Lucas zijn eerste film, 6 jaar voor Star Wars, toeval ? 😉

Maar goed, voor speakers is het de "garantie" voor max 80hz.
Deze speakers zullen dan minder geschikt zijn voor Directional want dan merk je niets van Directional omdat de crossover op 80 blijft.

Emiel77

Waarschijnlijk olie op het vuur gooien, maar de conclusie is dat HT soort van bullshit is dan ook?? :-D
Geen dank voor de olie ook, doe het graag :-D

Er is een reden dat ik voor 2.0 of 2.1 ga....
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#8
Citaat van: Emiel77 op september 14, 2023, 23:05:06Waarschijnlijk olie op het vuur gooien, maar de conclusie is dat HT soort van bullshit is dan ook?? :-D
Geen dank voor de olie ook, doe het graag :-D

Er is een reden dat ik voor 2.0 of 2.1 ga....

Oh, breek me de bek niet open, ik kan voor 2.0 en 2.1 ook nog wel wat bs oprakelen, dat is echt niet exclusief voor HT  :yes:  :-D

Emiel77

Ken jouw keuzes niet HT of muziek...
Ken mijn keuzes wel en das muziek, dus 2.0 of 2.1, net wat mij het beste uitkomt :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

Citaat van: Emiel77 op september 14, 2023, 23:17:44Ken jouw keuzes niet HT of muziek...
Ken mijn keuzes wel en das muziek, dus 2.0 of 2.1, net wat mij het beste uitkomt :-D

50% HT, 5% muziek, 45% veranderen, testen, uitproberen en mijn vrouw gek maken 😁😁😁😁

TurboMarco

Het idee dat geluid van links tot rechts komt is natuurlijk helemaal stupide  :schater:

Om dan terug te komen op dat THX verhaal, sub-laag is wel degelijk te lokaliseren @ 80Hz en dat dan de overige luidsprekers va 80Hz spelen is net in het geval van luidsprekers die onder 80Hz niet veel meer presteren, heb je full-range speakers dan is het de kunst om een subwoofer(s)rond het afvalpunt te crossen.
Maar goed dat er THX op een apparaat staat, het staat stoer, maar heeft geen toegevoegde waarde.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#12
Citaat van: TurboMarco op september 15, 2023, 18:36:29Het idee dat geluid van links tot rechts komt is natuurlijk helemaal stupide  :schater:

Om dan terug te komen op dat THX verhaal, sub-laag is wel degelijk te lokaliseren @ 80Hz en dat dan de overige luidsprekers va 80Hz spelen is net in het geval van luidsprekers die onder 80Hz niet veel meer presteren, heb je full-range speakers dan is het de kunst om een subwoofer(s)rond het afvalpunt te crossen.
Maar goed dat er THX op een apparaat staat, het staat stoer, maar heeft geen toegevoegde waarde.

Inderdaad, stupide......

CBdicX

#13
Helaas een kleine tegenvaller, een van de woofers heeft een rammeltje in de downfire stand, vermoed dat er iets los ligt in de kast wat dan op de woofer aan het trillen is.
Gezien de garantie blijf ik er maar vanaf en gaat deze  retour, een nieuwe is reeds besteld, de andere 3 zijn goed.

CBdicX

#14
Ok, nummer 4 is binnen en Directional getest en het werkt.
Echter zit er 1 rottig dingetje in dat Directional, het werkt alleen met 4 subs als het binnen komend signaal minimaal 5.x is.
Bij lager wordt er terug geschakeld naar de 2 Front subs, achter blijft dan stil.

Wat ik er dan van hoor is gewoon goed bij 5.x en hoger, en dat is Standaard ook, maar bij lager dan 5.x zoals veel op Youtube, spelen alleen de voor subs en is het duidelijk een stap omlaag in Bass.
Met Stereo en dan opschalen naar Dolby Digital blijft het stil achter, er wordt dus echt gekeken naar het binnen komend signaal en niet naar de gewenste mode  :no:

Bij Standaard werken alle 4 subs altijd.
Ik heb er niet voor niets 4 neergeknalt, dan moeten ze werken ook  :yes:

Maar goed, ik ga nog even "spelen" en eens kijken wat het wordt.