nr1711 achter surround alleen "klein" in dolby surround mode

Gestart door klungel, augustus 18, 2022, 13:24:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klungel

na het debakel met bt koptelefoon op nr1605 een nr1711 gekocht. kost een paar cent maar heb je ook wat.
Bij het instellen van de dolby surround speakers (7.1 zonder sub woofer) ontstaat het probleem dat de achter surround speakers niet op groot kunnen worden ingesteld. Volgens de handleiding kan klein groot of geen worden gekozen maar in werkelijkheid staat het  (default) op klein. mijn voor speakers (Kef reference 103.4) en achter speakers (Bose acoustimas 5 serie II) zijn allen voor volledig bereik zonder sub.
Iemand een idee, de helpdesk heeft tot nu toe geen oplossing,
je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.

Hoewie Loewie

Hoi. Heb je de sub-uitgang op "uit" gezet? Als ik het goed begrijp, heb je een 4.0 opstelling zonder center en sub.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

klungel

#2
Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 19, 2022, 00:00:43
Hoi. Heb je de sub-uitgang op "uit" gezet? Als ik het goed begrijp, heb je een 4.0 opstelling zonder center en sub.
Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt, ik heb een 7.1 opstelling met grote speakers voor en grote speakers achter en geen sub woofer. maar wel een center en twee hoge zij speakers.
je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.

Hoewie Loewie

Just trying to help. Ik zal je posts in het vervolg niet meer lezen..........

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

sonsan

#4
En als je nu aangeeft dat je wél een sub gebruikt en LFE+Main instelt, kan je dan de rears niet op groot zetten? Zo werkt het bij mijn SR7007 wel.
Ik neem aan dat je de fronts wel op groot hebt staan?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

#5
Citaat van: klungel op augustus 19, 2022, 08:43:28
Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt, ik heb een 7.1 opstelling met grote speakers voor en grote speakers achter en geen sub woofer. maar wel een center en twee hoge zij speakers.
Doe's lief!.....
Maar als ik het wel goed lees heb je geen 7.1 maar een 7.0! Die .1 staat voor een sub....
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Citaat van: klungel op augustus 19, 2022, 08:43:28
Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt, ik heb een 7.1 opstelling met grote speakers voor en grote speakers achter en geen sub woofer. maar wel een center en twee hoge zij speakers.
Het is wat ingewikkeld met al die cijfers met weer cijfers achter de punten.
Maar 7.1 zonder sub is 7.0 en je stelt in dat je geen subwoofer gebruikt.
Dus aan het lezen heeft het niet gelegen, nu weer over tot de orde van de dag zou ik zeggen.

klungel

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 19, 2022, 08:46:32
Just trying to help. Ik zal je posts in het vervolg niet meer lezen..........
Sorry voor mijn lompe antwoord, maar het was niet bedoeld om je te beledigen!
je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.

klungel

#8
Citaat van: sonsan op augustus 19, 2022, 12:56:19
En als je nu aangeeft dat je wél een sub gebruikt en LFE+Main instelt, kan je dan de rears niet op groot zetten? Zo werkt het bij mijn SR7007 wel.
Ik neem aan dat je de fronts wel op groot hebt staan?
Heb ik inderdaad geprobeerd maar met of zonder sub blijft de menu keuze voor surr back klein of geen
wel kan ik 1 of twee speakers kiezen
En LFE +main instelling heb ik niet. Blijkbaar is er verschil tussen een nr1711 en sr7007.

En inderdaad heb ik een 7.0 opstelling

En ik heb zeker wel al twee uur "gespeeld" met de speaker configuratie en alle ook onwaarschijnlijke combinaties geprobeerd. maar de surround back blijft klein of geen
je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.

Marvin

Het zal dan vast een keuze zijn geweest van Marantz.
Maar als ze als klein ingesteld worden dan zal het laag naar de fronts speakers gaan, of naar de eventueel aanwezige subwoofer.
Niet echt iets om je heel druk om te maken, bijna iedereen stelt de speakers in op klein formaat.
Veelal wel in combinatie met een subwoofer, maar nu gaat het laag naar de front speakers.

sonsan

#10
Het is me nog niet duidelijk hoe de fronts zijn ingesteld. Als groot of klein? Als deze als klein zijn ingesteld dan zijn de surrounds ook standaard klein.

Dit staat in de handleiding:

"- Wanneer "Front" is ingesteld op "Klein", kunt u geen andere set luidsprekers
dan "Front" instellen op "Groot"

En ook jouw NR1711 heeft LFE+Main.....

Blz. 206 van de handleiding:

Subwoofermodus:
Selecteer het lage-tonenbereik dat moet worden weergegeven door de subwoofer.
LFE (Standaard) :
Het lage bereiksignaal van het kanaal ingesteld op "Klein" luidsprekergrootte is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer.

LFE+Main:
Het lage bereiksignaal van alle kanalen is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer


Maar je moet wel eerst in de Toewijsmodus-instelling aangeven dat je back-surround gebruikt:

"Wanneer de "Toewijsmodus"-instelling "Surround Back" is, kunt u deze
instelling (groot, klein, geen, 2 speakers, 1 speaker) opgeven. (zie blz. 197 handleiding)"
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Zonder sub kan dat enkel op large zijn ingesteld, anders zou er nergens laag/bass te horen zijn onder het x-over punt.
Zonder subwoofer zal het laag door de fronts komen, als de overige surround speakers niet op large kunnen worden ingesteld, dan zal het laag onder de x-over van alle aangesloten speakers naar de front speakers gaan.

Hoewie Loewie

Citaat van: klungel op augustus 21, 2022, 09:41:44Sorry voor mijn lompe antwoord, maar het was niet bedoeld om je te beledigen!
Okay. Vergeven en vergeten. :lol:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

klungel

Citaat van: sonsan op augustus 21, 2022, 10:49:50
Het is me nog niet duidelijk hoe de fronts zijn ingesteld. Als groot of klein? Als deze als klein zijn ingesteld dan zijn de surrounds ook standaard klein.

Dit staat in de handleiding:

"- Wanneer "Front" is ingesteld op "Klein", kunt u geen andere set luidsprekers
dan "Front" instellen op "Groot"

En ook jouw NR1711 heeft LFE+Main.....

Blz. 206 van de handleiding:

Subwoofermodus:
Selecteer het lage-tonenbereik dat moet worden weergegeven door de subwoofer.
LFE (Standaard) :
Het lage bereiksignaal van het kanaal ingesteld op "Klein" luidsprekergrootte is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer.

LFE+Main:
Het lage bereiksignaal van alle kanalen is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer


Maar je moet wel eerst in de Toewijsmodus-instelling aangeven dat je back-surround gebruikt:

"Wanneer de "Toewijsmodus"-instelling "Surround Back" is, kunt u deze
instelling (groot, klein, geen, 2 speakers, 1 speaker) opgeven. (zie blz. 197 handleiding)"

Klopt allemaal, maar omdat ik geen sub woofer heb staat die op nee, en dientengevolge kan ik ook de instelling LFE+main niet selecteren.

Maar de handleiding zegt "Wanneer de "Toewijsmodus"-instelling "Surround Back" is, kunt u deze
instelling (groot, klein, geen, 2 speakers, 1 speaker) opgeven. (zie blz. 197 handleiding)"
Ik heb al een vraag bij Marantz neergelegd, maar daar verwijzen ze ook naar deze regel. En ja zo heb ik het ingesteld alleen de mogelijk groot komt niet te voorschijn in het menu.
Ik weet niet wat er verder ingesteld zou moeten worden.
In mijn vorige versterker, SR7500 was dit geen probleem. En als de Bose acoustimass woofer in de surround back meedoet dan klinkt dat uitstekend. Nu staat hij daar voor joker te niksen.
je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.

sonsan

Blijft vreemd.
Rest nog een mogelijkheid om de Sub eens op 'ja' in te stellen en kijken wat er dan mogelijk is.

Anders zou ik de receiver terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Ergens moet er iets niet goed staan want je moet gewoon de mogelijkheid hebben om alle speakers op Large te zetten. Ook bij het gebruik van een sub (LFE+Main)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50