Probleem Marantz PM80 MKII

Gestart door Jeroen PM-80 MKII, maart 26, 2022, 15:00:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen PM-80 MKII

Goedemiddag,
Met mijn Marantz PM-80 MKII heb het probleem dat af en toe de rechter speaker begint te kraken en het geluid bij die speaker wegvalt. Het probleem kan zo ineens ook weer verdwenen zijn en soms doet hij het dagen achter elkaar prima. Ik heb hier gelezen dat er vaak problemen zijn met de STK unit, die dit soort problemen veroorzaakt. Is er misschien iets anders wat het er zou kunnen zijn wat ik zelf zou kunnen proberen op te lossen?
Weet iemand anders misschien een goed adres in de buurt van Leiden waar ik de STK unit kan laten vervangen?
En wat zijn ongeveer de kosten waar ik aan moet denken voor die reparatie?

Met vriendelijke groet,
Jeroen

jeromach

De MK2 heeft geen STK unit.

Jouw versterker heeft een goede servicebeurt nodig waarbij (vooral) de soldeerverbindingen in de eindversterkerunit geserviced/hersteld moeten worden samen met service van de schakelaars en potmeters en vernieuwing van de speaker relais met een algehele controle van overige onderdelen.

Als je dat laat doen, zoek een betrouwbaar adres.


Jeroen PM-80 MKII

Bedankt voor je reactie!
Weet je ook aan hoeveel ik ongeveer moet denken voor een dergelijke servicebeurt?
Ik twijfel een beetje om deze te verkopen aan een hobbyist en dan een nieuwe te kopen.
9 van de 10 keer doet deze het ook prima en ben ik nog zeer tevreden met het geluid.
Dat maakt het een beetje een lastig dilemma om deze weg te doen.
 

Nico M

Met een dergelijke vraag kun je alle kanten op.

Naar een prijs informeren, zonder dat het apparaat eerst serieus door iemand met echt kennis van zaken is bekeken, is vrij zinloos.
Een servicebeurt heb je namelijk in alle soorten en maten:
Er zijn monteurs die in een kwartier met een soldeerbout door de versterker razen, een bus kontaktspray achterlaten in alle regelaars, en dan met droge ogen beweren dat je apparaat een grote "servicebeurt" heeft ondergaan. Kosten: sla er maar een slag naar.

Een goede servicebeurt ziet er totaal anders uit:

Je overlegt allereerst met de eigenaar wat het doel is,.Wat zijn/haar verwachtingen zijn, én waarvoor de versterker weer gebruikt gaat worden. Ook vraag je naar de omstandigheden, en de kwaliteit van de randapparatuur én de speakers.

1: Liefhebber, moet het liefst volledig gerestaureerd worden, en beter dan nieuw. Met bijvoorbeeld wat kleine upgrades en dus ook audiofiele componenten gebruiken. Geeft ook de mogelijkheid om de signatuur van de versterker aan te passen.
2: Functionele gebruiker: verlangt probleemloze werking, maar hoeft geen upgrades of audiofiele componenten.
3: Als ie 't maar weer doet. Lees: zo goedkoop mogelijk herstellen.

Aan deze drie mogelijkheden hangen totaal andere prijskaartjes.




Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.