SR7000 probleem in 1 eindversterker kanaal

Gestart door mogwai, februari 22, 2022, 22:59:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mogwai

Hallo.

Na 20 jaar trouwe dienst heeft is 1 speakerkanaal van mijn Marantz SR7000 receiver er mee opgehouden :(. Nu vraag ik me af of iemand de symptomen herkend en weet of dit "simpel" te verhelpen is of dat het een dure reparatie gaat worden. Ik ben best handig met elektronica en kan solderen, maar heb geen ervaring met versterkers.

Dit is hoever ik ben gekomen met fout zoeken:
- De rechter front speaker geeft nauwelijks / geen geluid en kraakt licht.
- Als ik de speakers kabels omwissel verplaatst het probleem naar links --> Conclusie: het ligt aan de rechter front speakeruitgang
- Als ik de pre-out uitgang voor front L/R op de versterker check dan heb ik links en rechts prima signaal --> Conclusie (volgens de service handleiding): Het ligt aan de eindversterker of het speakerrelais.
- Als ik een koptelefoon aansluit dan hoor ik rechts wel geluid, maar het klinkt krakend / vervormd --> Conclusie: het ligt niet aan de speaker relais (want koptelefoon gaat over een ander relais)

Eindconclusie: Het probleem ligt in het rechter kanaal van de eindversterker. Met een 8ohm speakerload komt er alleen een licht krakend geluid uit, maar met de veel lagere belasting van een koptefoon komt er wel (vervormd) geluid uit.

Hebben jullie enig idee? Kan het een brakke soldering zijn, of is er vermoedelijk echt iets kapot? Alle tips zijn welkom.

HAL9000

ik denk dat een slecht soldeer contact het probleem is, Je meldt dat je best handig bent met electronica. Mij advies is, om de eindversterker unit er uit te halen en deze volledig door te solderen.

Mocht dat niet helpen, dan vrees is dan je dat defecte kanaal moet tracen met een scope.  :angel: frusty
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mogwai

Citaat van: HAL9000 op februari 24, 2022, 01:52:28
ik denk dat een slecht soldeer contact het probleem is, Je meldt dat je best handig bent met electronica. Mij advies is, om de eindversterker unit er uit te halen en deze volledig door te solderen.

Mocht dat niet helpen, dan vrees is dan je dat defecte kanaal moet tracen met een scope.  :angel: frusty

Je had helemaal gelijk. Ik heb de eindversterker eruit gehaald en volledig opnieuw gesoldeerd. Het was meer werk dan ik had gedacht, maar het resultaat is een werkende receiver. Me happy  :-D.