PM7003 of Yamaha RX-A820

Gestart door Jan Kees van der Hart, december 14, 2021, 11:12:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan Kees van der Hart

Beste mensen,

Graag even meedenken. Ik heb een PM7003, die stuurt 4 Magnat speakers aan van 120-150watt (vintage). Ik mis echter wat vermogen. Ik kan nu een Yamaha RX-A820 overnemen. Ga ik hier op vooruit?

Jan Kees

Marvin

Wat voor vermogen mis je en hoe merk je dat?

lieven

De yamaha zou harder kunnen gaan. Met de nadruk op kunnen want volgens de fabriek kan die 7 X 110 Watt leveren terwijl deze maar 300 Watt verbruikt. Iets wat natuurlijk niet kan, anders zou men deze systemen wel gebruiken om stroom op te wekken i.p.v. muziek te maken. Toch verbruikt je marantz 200 Watt en kan deze dus zijn 2 X 70 watt wel eens kunnen leveren. Iets wat normaal gezien meer dan genoeg is om de normale en grote luisterkamer op een niveau te krikken dat het pijnlijk wordt aan de oren. Langs de andere kant ik heb zelf een 500 van 2 X 250 Watt. Maar daar vind ik het geluid het mooiste van en dat heeft niet te maken met wattage maar amet andere specs.

Zoals bovenstaande vraag wat mis je? Een diepere bas of iets dergelijks gaat niet door enkel wat meer wattage. 

tbanis55

Tja, 
die 7 x 100W  klopt natuurlijk niet.   Er zal ongetwijfeld opgegeven zijn dat dit alleen voor 2 kanalen geldt.
Yamaha claimt zelfs 160W  ,  maar met slechts 1 kanaal actief.

De dempingsfactor van de Yamaha en de Marantz zijn hetzelfde: 100
Mocht je kunstjes willen uihalen v.w.b. surround geluid e.d., dan is de Yamaha een leuk apparaat.
Binnen het stereo gebeuren zal je niet of nauwelijks voordeel halen v.w.b. volume en/of klank.

We gaan er wel vanuit dat beid 100% OK zijn.

Blijft over de luidsprekers zelf of datgene wat er mee te maken kan hebben. Denk hierbij aan akoestiek of (veel) te dunne luidspreker bedrading.  1,5mm2 moet m.i. voldoende zijn.
Ander punt kan zijn dat het aan de bron ligt; denk aan CD of platenspeler/element of DAC.

Ik denk dat zo'n beetje alles wel langs is gekomen.

veel succes met de keuze.

Ton

Marvin

Ik zou er een subwoofer tussen knopen, 4 luidsprekers betekend niet per direct een dikker geluid.

CBdicX


Aantal watt's van een versterker heeft weinig te maken of een speaker hard, of harder zal spelen......

lieven

Citaat van: CBdicX op december 19, 2021, 22:02:13
Aantal watt's van een versterker heeft weinig te maken of een speaker hard, of harder zal spelen......

Eenzelfde luidspreker gaat wel harder kunnen aangestuurd worden door meer wat, al is decibel natuurlijk logaritmische dus je moet inderdaad veel meer watt hebben voor een beetje meer decibel

Marvin

Een verdubbeling van wattage voor 3db luider, staat me bij.

CBdicX

Citaat van: lieven op december 19, 2021, 22:35:55
Eenzelfde luidspreker gaat wel harder kunnen aangestuurd worden door meer wat, al is decibel natuurlijk logaritmische dus je moet inderdaad veel meer watt hebben voor een beetje meer decibel

Het is meer watts voor een minder vervormd geluid op hoger volume.

Als je harder wil spelen is een hoger gevoelige speaker (85 dB vs 90 dB bijvoorbeeld) of 4 Ohm vs 8 Ohm meer van belang dan een versterker van 100 watt vs 200 watt.

CBdicX

Citaat van: marvin op december 19, 2021, 22:40:59
Een verdubbeling van wattage voor 3db luider, staat me bij.

En van die +3dB gaan je tenen niet krom staan..........  :-D

Marvin

Nee dat komt vaak door te kleine schoenen.... [emoji16]

lieven

Citaat van: CBdicX op december 19, 2021, 22:44:29
Het is meer watts voor een minder vervormd geluid op hoger volume.

Als je harder wil spelen is een hoger gevoelige speaker (85 dB vs 90 dB bijvoorbeeld) of 4 Ohm vs 8 Ohm meer van belang dan een versterker van 100 watt vs 200 watt.

Daar geef ik je geen ongelijk in. Wattage is te fel begeerd. Zolang je maar geen 5 watt versterker hebt want dan heb je echt hoog rendement luidsprekers nodig maar bon we zijn aan het afwijken.

Marvin

Ja en de starter van dit topic laat het ook afweten. 

CBdicX

#13
Citaat van: lieven op december 19, 2021, 22:51:43
Daar geef ik je geen ongelijk in. Wattage is te fel begeerd. Zolang je maar geen 5 watt versterker hebt want dan heb je echt hoog rendement luidsprekers nodig maar bon we zijn aan het afwijken.

Nee hoor, wij zijn niet aan het afwijken.
Die PM7003 is meer dan voldoende om 4 speakers aan te sturen, die heeft zat vermogen, dus Jan Kees gaat er niet op vooruit met die Yamaha, qua "vermogen" dan.
Maar ik vind het wel wat, zo'n RX-A820  :yes:

Maar jammer dat hij de vraag niet beantwoord waarom hij "vermogen" mist met de Marantz...........

CBdicX

Citaat van: marvin op december 19, 2021, 22:51:06
Nee dat komt vaak door te kleine schoenen.... [emoji16]

:-D LOL