Dolby Atmos over DD+

Gestart door CBdicX, november 22, 2021, 12:28:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik zie een opmerkelijke verschuiving in de upload/download wereld.
Waar voorheen zeer grote files werden neer gezet van 20-30 GB omdat die voorzien waren van Dolby Atmos over TrueHD met HDR (wat het origineel is) verschuift dit nu naar Atmos over DD+ met HDR.

Dit levert dan een gemiddelde file op van rond de 7-10 GB met HDR wat natuurlijk aanzienlijk sneller download, die grote bestanden duren soms wel meerdere uren als er weinig Seeders actief zijn.

Ik heb diverse films vergeleken met Atmos TrueHD en Atmos DD+, kan geen (kwaliteit) verschil ontdekken.
Het gebruik van de hoogte kanalen is het zelfde, ook de audio kwaliteit van DD+ is prima.
De intentie van de hoogte kanalen zouden de mixers eens wat meer gebruik van moeten maken, dat is in veel Actie / Sifi films zeer beperkt.

Dat is dan weer een sterk punt van Auromatic, daar kan je instellen wat het gebruik van de hoogte kanalen moet zijn, en de sterkte en hoeveelheid effecten.
Voor Auro is dit dan wel "Referb" maar veel gebruikers melden dat het wel goed werkt.
(ik heb op de X3700H helaas geen Auro, anders zou ik dit voor alles gebruiken)
Zou fijn zijn als Dolby en DTS dit ook zouden toepassen, dus niet alleen het volume maar ook de hoeveelheid effecten.



Marvin

Alles wat ik download speelt af als DD+, volgens mij.
Dacht dat het misschien aan de instellingen van de pc lag.
Heb me er nog niet echt druk om gemaakt, aangezien er vooralsnog toch enkel 5.1 in huis aanwezig is.
Auro 3D heeft die 4700 van mij wel, maar dat heb ik nog nooit in beeld zien staan.
Via Netflix speelt ie weleens in Atmos, dat staat dan ook daadwerkelijk in beeld.

CBdicX

Citaat van: marvin op november 22, 2021, 13:46:30
Alles wat ik download speelt af als DD+, volgens mij.
Dacht dat het misschien aan de instellingen van de pc lag.
Heb me er nog niet echt druk om gemaakt, aangezien er vooralsnog toch enkel 5.1 in huis aanwezig is.
Auro 3D heeft die 4700 van mij wel, maar dat heb ik nog nooit in beeld zien staan.
Via Netflix speelt ie weleens in Atmos, dat staat dan ook daadwerkelijk in beeld.

Als je goed kijkt in de bestanden kan je DD+ Atmos zien staan, meestal bij de 2160 files.
Auro wordt niet gebruikt in downloads, dat is alleen bij een zeer klein select deel van UHD BD schijven.
Jij kunt Auromatic wel gebruiken op alle Dolby en DTS bestanden, ook Atmos en DTSX.
Netflix en Disney gebruiken Atmos over DD+ vanwege de bandbreedte die dan wel goed te doen is.

Er is nu op dit moment wel een rottigheidje met de Disney app, die speelt op Sony Oled geen UHD/HDR Atmos meer af, dit is dan nu HD en 5.1, terug naar de Middeleeuwen .........  :-D
Is een app fout die er nu 3 weken in zit  :-(

Marvin

Ik begin duizelig te worden.... [emoji23]

Marvin



Ik heb nu 2D ingesteld voor het tv geluid. Ja, klinkt anders.
Maar je went er altijd wel snel aan, dus wat is nou beter.  [emoji16]

CBdicX

#5
Citaat van: marvin op november 22, 2021, 17:56:15


Ik heb nu 2D ingesteld voor het tv geluid. Ja, klinkt anders.
Maar je went er altijd wel snel aan, dus wat is nou beter.  [emoji16]

Er is niets beter, het is persoonlijke smaak !
Er zijn gebruikers die NeuralX prefereren over DSU, maar ik vind het NeuralX geluid te donker, teveel nadruk op de bass, maar wel meer hoogte kanaal gebruik dan DSU.

Het is inderdaad vaak even wennen en dan maakt het allemaal niet zo veel uit.
Ik gebruik nagenoeg dezelfde setup maar dan met 2 hoogte kanalen.
Ik had er 4 maar kon niet echt het verschil horen tussen 5.1.4 en 5.1.2
Gezien mijn partner (van het vrouwelijk geslacht) een pest hekel aan speakers heeft, en geluiden die van opzij en van achteren komen ook niet waardeert, heb ik alles nu aan de voorkant hangen !

En inderdaad, alles went, ook dit, en ik moet zeggen, geluid afkomstig van de plek waar naar je kijkt klinkt wel logisch en natuurlijk.
Ik stoorde mij er ook wel eens aan om weer een deur, of wat dan ook, opzij of van achter te horen.

De Atmos test files (en DTSX) zijn puur gemaakt om de hoogte kanalen optimaal te gebruiken.
Dat helaas niet het geval met 95% van de aangeboden Atmos films.
In de meeste films worden de hoogte kanalen helemaal niet gebruikt, en de "Atmos" films die het wel zouden moeten doen zijn vaak slecht gemixt.
Wel trekken de hoogte kanalen het gehele audio beeld hoger en is voor mij een toegevoegde waarde.

In jou geval met Auro(Matic) zal die meer doen met 5.1.2 (of 4) dan met alleen 5.1

RHK

Citeer
Gezien mijn partner (van het vrouwelijk geslacht) een pest hekel aan speakers heeft, en geluiden die van opzij en van achteren komen ook niet waardeert, heb ik alles nu aan de voorkant hangen !

Ik moet er niet denken dat alles aan de achterkant hangt!   :schater:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#7
:gp:.

Ik ben ook blij dat ik alles aan de voorkant heb hangen.
😁 😁 Lol

Marvin

#8
Ik heb een DJ in huis, dus de luidsprekers vind ze niet zo erg.

En ja, die heeft ze gelukkig ook gewoon aan de voorkant hangen.
Niet te missen. [emoji23]

Marvin

Toch maar wat met Kodi lopen spelen..






Nu dus ook Atmos via de PC...
Ben voorzichtig al op wat dingen aan het bieden.

Marvin

Nu wordt ie helemaal mooi...




Zie ik ook voor het eerst. 
Grappig hoor. [emoji16]

CBdicX

#11
Citaat van: marvin op november 26, 2021, 00:25:04
Nu wordt ie helemaal mooi...




Zie ik ook voor het eerst. 
Grappig hoor. [emoji16]

Er lopen wel diverse discussies op oa het AVS forum over Atmos via DD+ gezien "echt" Atmos uiteraard over TrueHD verstuurd dient te worden, en niet over DD+ wat (op papier) een behoorlijke stap naar beneden is qua audio resolutie.
Ik kan het verschil in hoge resoluties, zeker in een film, zelf niet horen.

Het zelfde geld voor DTS.
DTS HD + NeuralX is ook weer een stap naar beneden tov DTSX over HD Master, buiten de gecreƫerde kanalen van NeuralX tov aangewezen kanalen met DTSX, maar geld ook voor DSU tov Atmos.
Opvallend vind ik wel het verschil tussen HD Master en TrueHD waarbij HD Master 7 MBps hoger is dan Dolby, gewoon een volle DD+ beter/hoger.

Maar alles is beter dan standaard DD (redelijk laag met 448 KBps) en DTS (2 MBps).
MP3 staat hier op 128 KB maar veel stations doen 320 KBps wat wel een hoorbaar verschil is.

Ik kom zelfs stations tegen met MP3 64 kb, die sla ik over, en als een radio station denkt dat 64 kb genoeg is, heb je geen bestaansrecht als "muziekstation".........  :no:

Maar altijd lekker om te zien dat de hoogst mogelijke kwaliteit gehaald wordt, ook voor Bello de hond  :-D
(en excuus voor alle getalletjes)

Marvin

Ik vind het wel leuk dat ik nu in ieder geval al die formaten zie staan.
Moest de passtrough aanzetten, want dat stond uit.
Kon ook gelijk alle nieuwe formaten aanvinken.
Heb me vorige winter meer druk gemaakt om de basis weergave, dat is wel op orde.
Nu is het weer veel te vies en koud buiten, dus nu weer lekker wat aan het tweaken.

CBdicX

Citaat van: marvin op november 26, 2021, 12:12:03
Ik vind het wel leuk dat ik nu in ieder geval al die formaten zie staan.
Moest de passtrough aanzetten, want dat stond uit.
Kon ook gelijk alle nieuwe formaten aanvinken.
Heb me vorige winter meer druk gemaakt om de basis weergave, dat is wel op orde.
Nu is het weer veel te vies en koud buiten, dus nu weer lekker wat aan het tweaken.

Klopt, of Passtrough moet aan staan, of de melding RAW wordt ook gebruikt.
Staat een van de 2 niet aan dan wordt er downmix toegepast.

Marvin

Ja leuk, want dit was toch ook een van de redenen om voor een nieuwe te gaan.
Ik ben ook echt super tevreden met die Denon, een zwaardere is echt niet nodig.