Marantz 1090 - rechter kanaal valt weg en kraakt in stereomodus

Gestart door VincentM1983, juli 16, 2014, 15:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VincentM1983

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb vorige week een Marantz 1090 gekocht omdat ik iets wou dat langer meegaat dan moderne elektronica (en toegegeven, ook wel voor het merk  :-) ). Ik heb hem bij de verkoper getest, en alles klonk perfect.

Thuisgekomen heb ik luidsprekers aangesloten (goedkope Akai's, maar met correcte impedantie en wattage), en uit het rechterkanaal kwam niets dan gekraak. Af en toe een flard muziek, dan weer gekraak.
Luidsprekers vervangen, luidsprekerkabels vervangen, CD-speler vervangen, cinch-kabel vervangen, ... dus het probleem ligt bij de receiver.

Het is enkel het rechterkanaal dat kraakt (beide luidsprekerparen), en enkel als hij in stereo staat. In mono klinken beide kanalen perfect. De balansfader kraakt ook, zowel in mono als stereo, maar enkel in het rechterdeel van de fader. Gaat de fader naar links, dan gebeurt dat geruisloos.
Na een paar minuten gaat het iets beter en het gekraak maakt plaats voor muziek, maar van zodra ik de volumeknop of de balansfader aanraak, is het gekraak weer terug.

Heeft de receiver het transport niet al te goed overleefd?
Het regende die dag hevig, misschien is er een regendruppel in de fader of in de mono/stereo-switch terechtgekomen, en is die nu licht geoxideerd?
Wat denken jullie? Zou het voldoende zijn om de balansfader en de mono/stereo-switch eens te reinigen? Of zijn er bepaalde onderdelen die aan vervanging toe zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Vincent
Gent, BelgiĆ« (maar dat hadden jullie waarschijnlijk al gehoord aan mijn accent  :wink: )

thanatos

#1
Heeft de volume pot geen tik gehad tijden transport ?

Het kan ook zomaar zijn dat er een losse soleer verbinding door de beweging van het transport nu nog slechter verbinding maakt.

Een 1090 is naar mijn ervaring geheel aan service toe. Elco's zijn slecht in het algemeen enz. Kijk maar even in de sectie techniek. Daar staat wat revisie voorbeelden en wat men zoals kan verwachten zodra de kap er af gaat.

Als ze opgeknapt zijn het geen onverdienstelijke versterkers!

thanatos

Nog ter aanvulling : http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11759.0.html

Probeer ook de diverse knoppen eens een aantal maal heen en weer te halen. Soms wil dit ook wel wat tijdelijke verlichting geven.

VincentM1983

Bedankt voor je antwoord, Thanatos!

Als het de volume pot is, zou hij dan niet op beide kanalen kraken? En zou het dan iets uitmaken of hij in mono of stereo staat, zoals nu wel het geval is? De volume pot zelf kraakt enkel op het rechterkanaal.
Een volledige revisie, daar ga ik me niet aan wagen. Ik heb er de kennis niet voor, en behalve dat gekraak vind ik hem heel goed klinken (maar misschien ben ik niet veel gewoon  :-P )

Ondertussen de vorige eigenaar gehoord, hij heeft me aangeraden de balansfader en de volume pot eens te reinigen met Kontakt 60.

i2Paq

Ik zou even wachten met sprayen tot de experts hier, SB_Marantz & HAL9000, iets geroepen hebben.

Meen mij te herinneren dat ze geen fan zijn van spray.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

thanatos

Kijk ook even naar de tape monitor switch en de toon mode.

Neem geen contact 60 maar probeer het eerst even met een wat mildere variant bijvoorbeeld contact 390.

Het is vaak een lapmiddel en werkt tijdelijk. Met als gevolg een vettere potmeter als eindresultaat :-))

Even met isopropanol naspoelen. Zelf gebruik ik als het met spray moet kontact 60. Daarna doorspoelen met remmenreiniger of isopropanol. Omdat hierna de potmeter heel stroef loopt een heel klein beetje kontact 390 of DEOXIT smering.

Suc6  :-)

thanatos

Citaat van: i2Paq op juli 16, 2014, 19:06:13
Ik zou even wachten met sprayen tot de experts hier, SB_Marantz & HAL9000, iets geroepen hebben.

Meen mij te herinneren dat ze geen fan zijn van spray.

Spray wordt vaak verkeerd gebruikt en dan is het meer een vervettende tijdelijke oplossing.

Ik gebruik het liefst ook een ultrasoon reiniger. Maar soms is dat erg arbeidsintensief.


VincentM1983

Bedankt voor de tips!

Ik denk dat het met spray is zoals met veel zaken: verkeerd gebruik leidt tot schade. En daarom dat experts het gebruik van spray afraden, omdat leken het meestal verkeerd gebruiken  violent1

Alleszins vanavond eerst "de diverse knoppen eens een aantal maal heen en weer halen", zoals aangeraden door Thanatos.
Ik vermoed ook dat ik met perslucht minder riskeer dan met spray? Want dan probeer ik het eerst eens daarmee.

VincentM1983

En hij werkt weer!
Geen Kontakt 60 gebruikt, wel gewoon lucht :-)

De balansfader kraakt nog wat, maar ik wil het risico niet lopen om nog meer schade aan te richten door hem open te vijzen en er een bus contactreiniger in leeg te spuiten. Eens de balans goed staat, kraakt hij niet meer.

Maar het belangrijkste is dat beide kanalen nu perfect werken in stereo modus.
Op AudioKarma zei iemand dat het waarschijnlijk aan de pre out of de main in lag. Mijn technische kennis is beperkt, maar er eens wat lucht doorjagen heeft alleszins het probleem opgelost.

Bedankt voor jullie hulp!

Vincent