PM11-S2. Gold €1575,-

Gestart door xander32, januari 16, 2014, 18:46:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Citaat van: xander32 op februari 21, 2014, 08:26:41
Dat laatste is de essentie, dat vind ik ook, maar helaas niet voor een ieder. Er zijn veel lieden veel meer bezig met hetgeen er eventueel nog te verbeteren valt, dan dat zij genieten van de muziek.

De hardware zou in dienst van de software moeten staan, in andere woorden; de apparatuur betreft het middel om te kunnen genieten van de muziek.

Tsja, is ook een beetje een dooddoener vind ik. Zo kun je ook zeggen dat liefde nog belangrijker is dus waar hebben we het over. Dit forum gaat over hardware, zelfs specifiek Marantz-hardware (nou ja.... clown1). Van een goed liedje geniet ik op alle apparatuur, in de auto, op de mobiel of op de speakers van m'n laptop. Maar daar gaat het hier niet om.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Citaat van: pameijer op februari 21, 2014, 09:06:49
Tsja, is ook een beetje een dooddoener vind ik. Zo kun je ook zeggen dat liefde nog belangrijker is dus waar hebben we het over. Dit forum gaat over hardware, zelfs specifiek Marantz-hardware (nou ja.... clown1). Van een goed liedje geniet ik op alle apparatuur, in de auto, op de mobiel of op de speakers van m'n laptop. Maar daar gaat het hier niet om.
Wij verschillen dan voor een deel van mening inzake hardware versus software. Ietwat gemakkelijk en jammer dat jij dat als een dooddoener af wil doen.

Natuurlijk kom ook ik hier niet slechts voor de klets, maar heb ook daadwerkelijk interesse in de apparatuur, in de hardware. Doch, ik weeg al mijn aankopen in deze zorgvuldig af, opdat ik daarmee voor langere duur kan genieten van de muziek, hetgeen mij zoveel brengt. Goed is dan ook goed, ik geniet van de muziek en ik probeer niet te blijven hangen of te vluchten in alweer een volgende mogelijke upgrade en/of tweak (hetgeen soms lastig is als je veel op fora komt)... En dat is bij velen toch anders, daar blijkt de apparatuur en/of de tweaks veel meer de hobby. Niets mis mee, maar m.i. wel een andere benadering en uiteindelijk deels een andere hobby.

erik62

Dag,

Neen Joep, liegen zou ik hierover nooit want door mijn bewering stel ik mezelf nogal zwak op. Overdrijven zou men doen als men " mindere" apparatuur zou bezitten en dit gaat vergelijken met Accuphase. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb van alles reeds in mijn bezit gehad en werd op een gegeven moment ook besmet met het accuphase virus. Ik heb hier geen spijt van. Integendeel. Zoals ik reeds schreef is dit uiterst mooi geproduceerde apparatuur. Ik heb meerdere avonden gespendeerd om te vergelijken en ik hoorde geen verschil. Het verschil tussen een marantz sa11 en de accuphase dp67 was wel te horen. Ook geen werelden van verschil maar wel ( in mijn optiek) een licht voordeel voor de accu. Zou e.e.a. Te doen hebben gehad met akoestiek zou dit verschil ook niet te horen zijn geweest. Misschien hebben andere mensen betere oren dan mijzelf maar ik betwijfel dit toch sterk.
Erik

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op februari 21, 2014, 07:06:47
Ik verwacht dat indien een versterker een speaker goed onder controle heeft, men weinig verschil tussen diverse versterkers zal waarnemen, zeker wanneer men blind test. En dan maakt het niet uit of het er eentje van €1200,- is of van €12.000,- Maar het valt of staat denk ik met dat "goed onder controle". Dan zijn er ook weer mensen die beweren dat iedere versterker die een paar watt kan ophoesten praktisch iedere speaker al kan aansturen, dat meer niet nodig is ... Dat kan ik mij niet voorstellen.
Ik vraag me altijd af wat onder controle houden van een speaker inhoud en wat de relatie met versterker vermogen inhoud .

Een mfb speaker heeft een sensor in de bewegende laagunit , die staat weer in verbinding met de versterker , het uitgestuurde signaal wordt vergeleken met de konus beweging , een gewone speaker heeft dat niet .

Waarom zou een 5 watt versterker geen controle over een speaker kunnen uitoefenen .
Stuurt 1 watt uit maar heeft vermogen te weinig om controle uit te oefenen op een speaker .
Hoe wordt die controle nu uitgevoerd ?
Door wie , de versterker ?
De konus beweegt en de versterker wat doet ie dan ?
Voelt/merkt ie dat de konus niet goed beweegt en corrigeert dat ?
En daarvoor heeft ie veel vermogen nodig , heeft ie dat niet is er geen controle over de speaker .
Contoleerd die alleen de laagetoon unit of ook de middentoon en tweeter ?


Er zijn geen mensen die ik ooit heb horen klagen dat hun single ended buizen versterker met enkele watts dat die geen controle over de speakers heeft.
Bouwen voor 10.000 euro een versterker en seen peaker systeem wetende dat er geen controle over de speaker zou kunnen zijn  ?

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op februari 21, 2014, 07:06:47
Ik verwacht dat indien een versterker een speaker goed onder controle heeft, men weinig verschil tussen diverse versterkers zal waarnemen, zeker wanneer men blind test. En dan maakt het niet uit of het er eentje van €1200,- is of van €12.000,- Maar het valt of staat denk ik met dat "goed onder controle". Dan zijn er ook weer mensen die beweren dat iedere versterker die een paar watt kan ophoesten praktisch iedere speaker al kan aansturen, dat meer niet nodig is ...

En toch, toch hoorde ik recent een flink verschil tussen een transsistor en vervolgens een buizen amp. op de Glenair.
Echter de switch destijds van een MF A5 naar een Marantz PM15 op de Usher monitoren, bracht geen klankmatige verschillen. De switch daarvoor, van een SR8002 naar die MF  duidelijk wel, door toename controle en/of allicht toch ook de voorversterking? Zeg het maar ...
De meest recente switch van bron, van Lyngdorf CD-1 naar SA15 duidelijk wel, maar dan veel meer een verschil betreft de resolutie dan een klankmatig verschil.
Na het opnieuw lezen van het gehele stuk begrijp ik meer wat je mischien bedoelt .

Een versterker is in meer of mindere maten afhankelijk of de speaker een onstabiele last weerstand aankan .
Inplaats van ''controle'' over een speaker kan je het beter verwoorden als stabiel .
Vermogen van een versterker staat er bijna los van , wel of de versterker het vermogen met halveering  weerstand eventueel kan verdubelen , van 8 naar 4 ohm of van 4 naar 2 ohm .
Kan een versterker dat niet krijgt die het moeilijk als de speaker wel een lage weerstand of dip  heeft .
Een grote zware minder stabiele versterker kan het nog verdoezelen omdat ie vermogen genoeg heeft/over houd om dat te compenseren  .
Een versterker met weinig vermogen maar heel stabiel zal niet door zijn knieen gaan en ondanks het geringe vermogen wel goed blijfen klinken .


Een stransistor versterker heeft minder moeite met lastige impedanties , een speaker heeft immers geen stabiele weerstand ''OHM ''.
Gemiddelt mischien +-6 ohm 2wegje , maar er zijn pieken van 20-30 ohm , ook kan er een dip plaats vinden van 3ohm .
Daardoor verdraait ook de electische fase , een transistor versterker kan hier makkelijker mee omgaan .
Met name dippen onder de 4ohm worden voor een reciever in het laag snel te veel van het goede .
Een versterker kan hier nog wel mee omgaan , een buizen versterker krijgt het moeilijker .
Een buizen versterker ziet voor een goede werking graag een stabiele gelijk blijfende weerstand  .


Wat jij omschrijft de verschillen die je hebt gehoord .
Buizenversterker vs  transistor versterker .
reciever vs versterker .
Versterker vs versterker .

Citaat van: xander32 op februari 21, 2014, 07:06:47
Echter laat ik mij graag van het tegendeel overtuigen en dat is alleen te bereiken door het mij te laten ervaren. Met ervaringen van derden en/of technisch geneuzel (cijfertjes) kan ik vaak weinig.

Als je zelf technisch geneuzel gebruikt om iets te onderbouwen krijg je eventueel technisch geneuzel als antwoord, begrijp me niet verkeerd het is goed bedoelt .

Als je controle door stabiel vervangt of bedoelde gaat een groot deel van je verhaal wel op .
Zoals je het omschrijft in je vergelijkingen vermoed ik dat .

Over smaak valt uiteraard niet te twisten , en soms moet je idd zelf zien/horen om het te kunnen geloven .
Maar ik zou me ogen en oren toch niet sluiten voor meningen/ervaringen en wijsheden/feiten van anderen .

Cornelis1921

stupid Also sprach bas focal marantz... :-D ;-) byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Citaat van: bas focal marantz op februari 26, 2014, 00:45:33
Na het opnieuw lezen van het gehele stuk begrijp ik meer wat je mischien bedoelt .

Een versterker is in meer of mindere maten afhankelijk of de speaker een onstabiele last weerstand aankan .
Inplaats van ''controle'' over een speaker kan je het beter verwoorden als stabiel .

:yes:


Met controle bedoel ik idd. de stabiliteit van een versterker, niet diens vermogen. Al kan je "vermogen" ook weer uitleggen als de capaciteit van een versterker om stabiel te blijven onder wisselende omstandigheden, toch :-).


"Technisch geneuzel" klinkt denigrerend en dat is niet geheel mijn bedoeling, maar dat komt meer voort uit het feit dat ik zelf vrij weinig kan met allerlei formules en getallen waarmee technici steevast hun betoog onderbouwen.
Jij daarentegen doet moeite om het technische aspect uit te leggen in een meer Jip en Janneke taal, waarvoor hulde.

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op februari 26, 2014, 06:46:23
:yes:


Met controle bedoel ik idd. de stabiliteit van een versterker, niet diens vermogen. Al kan je "vermogen" ook weer uitleggen als de capaciteit van een versterker om stabiel te blijven onder wisselende omstandigheden, toch :-).



Klopt , vooral in die duitse audio blaadjes staan mooie metingen waarop je kan zien hoe stabiel een versterker is bij 8-4-2 ohm   , en zeer belangrijk wat dan nog over blijft als de electrische fase verdraait .
En die verdraait altijd omdat de speaker geen lineare weerstand is van X ohm .