Denon PMA-2000R reparatie

Gestart door thanatos, januari 13, 2014, 14:12:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Citaat van: Zoldar op januari 13, 2014, 21:02:15
Heel netjes. Waar zie je dat aan, dat de voeding zwaar is opgebouwd?
En denk je dat zo een amp beter clean blijft klinken als iemand er 100 db mee draaid vs een amp met 1 torretje van 30 watt van 5 kg?

De gebruikte componenten. Behoorlijke brugcel er in. Trafo's zelf zijn fors voor 2x80 Watt. Maar dat is niet alles zeggend.

De cijfertjes wel. Als deze gehaald worden.

Een versterker die goed zwaar belast kan worden is op papier de betere. Maar de meeste luidsprekers zijn zo'n vriendelijke belasting dat de meeste versterkers dit gewoon probleemloos aankunnen binnen hun grenzen.

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op januari 13, 2014, 23:04:06


De cijfertjes wel. Als deze gehaald worden.

Een versterker die goed zwaar belast kan worden is op papier de betere. Maar de meeste luidsprekers zijn zo'n vriendelijke belasting dat de meeste versterkers dit gewoon probleemloos aankunnen binnen hun grenzen.
Is uiteraard belangrijker of er nu 160 of 190 watts eruit komen .

Denon pma sa1 is heel leuk als je naar zijn specs kijkt , 2x50 2x100 en dan wat erin zit , dat is echt niet mis een enorme dikke trafo ding weegt 30kg .
Een model waarbij ze niet de watts voor marketing gebruiken  .


Maar even terug komen op de revisie , deze zijn leuk om te doen ?

thanatos

Dit was geen revisie. Wel een 2 voudige reparatie en wat service handelingen tbv betrouwbaarheid.

Vanwaar je kritische vraag over een voorkeur hebben ?

Ja dit werkt prettig. Je kan in een paar handelingen de eindtrapje loshalen. Alles is ruim opgezet. Lees werkruimte. Goede kwaliteit onderdelen. Nette printplaten enz.. Ken voorbeelden genoeg welke niet zo service vriendelijk zijn hoor  :wink:

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op januari 14, 2014, 00:14:45


Vanwaar je kritische vraag over een voorkeur hebben ?


Ik mis iets of begrijp je even niet  :oops:

EasyMar

Mooi verslag Thanatos. Je bent zo langzamerhand een kunstenaar aan het worden in de audio revisie/reparatie in het West(en des) Land(s)  pompom

bas focal marantz

Ik bedoel vindt je deze denon leuk om uitelkaar te halen en te repareren , ik hoor Hall weleens roepen dat die quadro receivers lastige dingen zijn omdat ze flink vol van binnen zitten .

SB_Marantz

Ik zie de relevantie tussen deze Denon en een quadro even niet?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: bas focal marantz op januari 14, 2014, 00:46:48
Ik bedoel vindt je deze denon leuk om uitelkaar te halen en te repareren , ik hoor Hall weleens roepen dat die quadro receivers lastige dingen zijn omdat ze flink vol van binnen zitten .

Quadro's kunnen wel veel werk zijn inderdaad. Heb van mezelf nog een 4230 staan waar ik met de dremel in los kan... kap van de tuner sectie zit zo vast dat alle trucken die ik ken niet werken...   :-o

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op januari 14, 2014, 09:31:37
Ik zie de relevantie tussen deze Denon en een quadro even niet?
Dat je de ene revisie/reparatie leuker vindt dan een andere .
Uitdaging , bepaalde apparaten zijn ondingen om ergens bij te kopen etc .






SB_Marantz

Citaat van: thanatos op januari 13, 2014, 22:56:32
Bijna goed. De service manual spreek van 80 Watt @ 8 Ohm 20Hz-20kHz maar.. komt ie 4 Ohm @ 1kHz sinus. Dit is dus marketing om de dus cijfers een beetje naar de hand te zetten  :wink:

Maar hij doet het keurig. Alleen de betere jongens verdubbelen het vermogen echt bij halvering belasting.

Probeer eens een model 500......... :evil:

Feitelijk zou je een echte vermogens test met een square wave moeten doen....zien wat er dan van over blijft.
1 Khz is peanuts maar dat wist je reeds reeds.  byebye :angel:

Verder, mooi frituurbakje voor de US doeleinden.  :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#25
Om nog even door te zeveren over ''vermogen.''

Kijk maar eens wat deze 170dc doet met een square wave.....clipped iets eerder dan met een 1 Khz sinusje. (zie clip LED'S!

Een sinus is wel handig om te zien of beide kanalen gelijktijding positief en negatief clippen.
Muziek is een verzameling sinussen van verschillende amplitude dus niet zo heftig als een square wave.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

De enige reden waarom ik met 1 khz sinus vermogen test is dat de specificaties van de fabrikant altijd opgegeven zijn onder deze condities. Hiermee kan ik dus zien of de versterker 'doet' wat hij moet doen op dat vlak. In service manual staan meestal de gegevens die minimaal gehaald moeten worden bij 4 en 8 Ohm.

De blokgolf is voor vermogen in de realiteit ook geen representatieve methode. Echter wel een veel zwaardere belasting. Wel kun je hier perfect mee zien of een versterker recht versterkt. Echter over dynamiek of vervormingscijfers zegt het nog niks.

Ik gebruik tijdens reparaties de sinus om te spoorzoeken. Tijdens mijn functie test sinus en blokgolf. Max vermogen test ik altijd met een sinus ook om te kunnen zien of beide kanalen gelijktijdig clippen.  Het blijft toch een beetje als de rollerbank meeting bij de GTI club.. mijne geeft 2peekaa meer  :-D

Wil je perfecte analyse van de versterker heb je een audio analyzer nodig. De meet dynamisch, vervormingscijfers, kanaalscheiding enz enz. De kosten van zo'n apparaat loopt behoorlijk in de papieren jammer genoeg..

SB_Marantz

Ja aber naturlich....je begrijpt wat ik bedoel.
Fabrikanten doen alles met 1 Khz sinds jaar en dag.

Een audio analyzer kan zeker handig zijn,  alhoewel ik zo'n ding feitelijk nooit gemist heb.
Een burst uitvoeren lijkt me ook niet echt noodzakelijk.
Die rise time geloof ik wel wanneer het apparaat in goede conditie verkeerd.

Toch is een blok representatiever dan een enkel sinusje....zie het als een piek met constante amplitude.
Met muziek kun je onmogelijk een vermogens meting doen, dit voor de minder bedeelden onder ons.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Ik zou er graag 1 willen.. maar voorlopig nog even sparen voor een goede.. Voor repairs e.d. niet echt nodig. Maar ik heb wat met cijfertjes en luxe speelgoed zoals ik het zie  :-D

SB_Marantz

Jij zou zo'n ding nog wel kwijt kunnen...............ik niet.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM