Auro3D vs Dolby Atmos over TrueHD - DD+ Streaming - 5.1 - Stereo

Gestart door CBdicX, februari 17, 2024, 12:06:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#45
Citaat van: dmeerpa op februari 25, 2024, 10:42:50Zo merk je dat ervaringen toch verschillen. Ik gebruik steeds Dolby + Neutral:X voor tv programma's en vind conversaties altijd super goed te volgen in tegenstelling met meer kanaalsbronnen zoals DD, DD True HD, Atmos, ... Daar zet ik de center +2db en dialog enhancement op low.

Toen de set opgesteld stond als 7.1 had ik de 4 surrounds zelfs iets harder staan bij tv serries.
Momenteel heb ik een gebrekkige 5.1.4 testopstelling waar de SB ingesteld staan als RH maar amper een 30cm boven oor hoogte bevinden en is het zeker niet nodig om de deze harder te zetten.

Met de Elysian's klinkt Auro-3D wel al beter (de stemmen) maar gisteren merkte ik terug die Echo, en ga ik weer resoluut voor Neutral:X.

Blijft een vervelend dingetje die echo, met gemiddeld gezien wel goede upmixing van Auro.
Jammer, en voor mij gebruik ik Auro, indien nodig, alleen op meerkanaal input.

Voor mij voegt DTS (NeuralX) iets teveel bass toe en maakt het geluid voor mij te "donker".

dmeerpa

#46
Citaat van: CBdicX op februari 25, 2024, 11:40:29Ik ben dan niet "industrieel technisch" geschoold (wel de MTS doorlopen  :wink: ) en pik mijn kennis, die ik dan hier deel, op van andere forums en eigen praktijk testen.
Fijn om wederhoor te hebben en mensen die zaken technisch (kunnen) onderbouwen, en soms ook in twijfel trekken, daar leren wij allemaal van  :yes:

Ik denk (mocht je het al niet kennen) dat Audioholics met Gene DellaSala wel wat is voor je, alles wordt hoog technische nivo getest en uitgelegd, en 9 vd 10 keer worden de fabriekant beweringen en specs met grond gelijk gemaakt.....

Jaja ik kijk soms wel naar Gene zijn video's zoals nu...

What's the Most Important Surround Speaker in Home Theater?
Waar hij het kort heeft over 2 kanaals upmixen naar meer kanaals en Auro-3D eerder een cut en paste oplossing noemt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#48
Citaat van: dmeerpa op februari 25, 2024, 13:08:57Jaja ik kijk soms wel naar Gene zijn video's zoals nu...

What's the Most Important Surround Speaker in Home Theater?
Waar hij het kort heeft over 2 kanaals upmixen naar meer kanaals en Auro-3D eerder een cut en paste oplossing noemt.

Maar ja, dat meer gebruik van de surround speakers is nu net wat Auro meer doet dan Dolby en DTS  :-o
Dat is nu ook mijn weerstand tegen Auromatic, het knippen en plakken naar alle beschikbare speakers, of dit nu moet of niet

Ik heb alles aan de voorkant, bevalt uitstekend, ik hoor genoeg via reflectie van de achterkant komen.

Wel goed dat hij ook vermeld dat "de mens" gericht is op geluiden van voor en zijkant, in mindere mate van achter, en het minste van boven.
Dus ja, wij willen wel de Atmos effecten graag horen, misschien is het dan beter om op je rug te gaan liggen, dan staan de oren in de goede stand .......... :-)

CBdicX

#49
Dit is ook een goede uitleg over Auro en Atmos, waarom Atmos (vaak) niet het gevoel geeft dat hoogte goed gebruikt wordt.
Op de tijdlijn kan je selecteren waarover je wat wilt horen, anders is het een taai uur.....
Het is altijd "grappig" om Duitsers Engels te horen praten  :wink:  :-D


https://www.youtube.com/watch?v=vQavD4-116M

dmeerpa

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Dit is ook wel een aardige.
Ja, Auro doet het (vaak) beter dan Atmos zelf, maar ook hij vind dat de bass te zwaar wordt aangezet door Auro.
Ik dacht dat het kwam omdat Auro3D over DTS-HD loopt, zoals met de Auro test BD die ik heb, maar schijnbaar loopt Auro ook over TrueHD, maar dan ook meer bass  :no:

Ook is zijn conclusie, net als ik  :wink: , dat Auro weinig tot niets doet met een GOEDE !! Atmos mix.
Maar die zijn er weinig, en zeker doet Auro het prima met de DD+ Atmos bestanden van de streamers.
Ik zet bij Auro gebruik Audyssey LFC nu op standje 1 om de bass een beetje terug te dringen.
Dan klinkt het prima en beter dan DSU op >meer< kanaal content, bij Stereo (NLziet) vind ik Dolby DSU prettiger.


https://www.youtube.com/watch?v=E76NVEGYnrk

CBdicX

Ik heb eigenlijk weinig hoop voor de toekomst betreft streaming Atmos.

Huidige "Atmos" via de streamers en download bestaat uit 5.1 of max 7.1 verder niet.
Dit is makkelijk te controleren door de receiver op INPUT te zetten.
Bij een "Atmos" stream blijft de input leeg, als je dan Auro aan zet zal je zien dat het max 7.1 is, zonder hoogte kanalen, en 90% is 5.1 zonder hoogte kanalen.
Dus al deze Atmos streams zijn afhankelijk van upmixing, wat het eigenlijk gewoon 5.1 of 7.1 maakt.

Nou, dat kan ik ook wel af met een optische kabel, daar hebben wij geen eArc voor nodig  :no:

RHK

En ook nog dat EARC regelmatig hinderlijke softwarematige handshake probleempjes kent met de Marantz. Ik heb EARC op mn Lg uitgezet, na Marantz AV uitgezet te hebben, werkt de volumeregeling op je LG ab ineens niet meer, Simplink van LG heeft ook een eigen wil. Zet je die uit, gaat ie de EARC op je LG weer aanzetten. Dus Simplink en EARC op de LG uit. Gaat verder prima zo.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 27, 2024, 19:43:27En ook nog dat EARC regelmatig hinderlijke softwarematige handshake probleempjes kent met de Marantz. Ik heb EARC op mn Lg uitgezet, na Marantz AV uitgezet te hebben, werkt de volumeregeling op je LG ab ineens niet meer, Simplink van LG heeft ook een eigen wil. Zet je die uit, gaat ie de EARC op je LG weer aanzetten. Dus Simplink en EARC op de LG uit. Gaat verder prima zo.

Klopt, (e)Arc kan iemand horendol maken.
Iedere fabrikant geeft er zijn eigen draai aan, helaas is Arc niet een vastgestelde norm, en dat kan voor behoorlijke problemen zorgen.

Ik heb Arc op de Sony tv aan staan, op de C40 uit, anders is het hommels.
En vreemd, het werkt goed zo....

Voordeel van Optisch is dat de receiver zelf niet meer regeld wat er voor codec afgespeeld wordt, de laatste gebruikte upmixer wordt altijd op alles gebruikt, tenzij je een andere kiest.

Er is verder ook geen "codec stress" meer, alles wordt gedownmixed naar DD 7.1 en 5.1, en dan weer hoppa naar 5.1.2 of 4  :yes:

Eigenlijk zoals het nu bij gebruik van Arc ook gaat, het is nagenoeg allemaal 5.1 via streamers en download .....

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Hier geen gebruik van ARC of eARC, alle bronnen gaan naar de receiver, en vandaar 1 kabel naar de TV.
En daar heeft niks te maken of mijn TV het aankan of niet.

  • Mijn receiver heeft meer ingangen
  • bronnen staan dichter bij receiver dan TV, dus kortere kabels
  • TV hangt aan de muur, dus ook minder kabels langs de muur
  • Nooit geen problemen gehad, waardoor ik ook geen noot had om iets anders te proberen. Alhoewel ik me de Cinema 40 wel soms lip sync issues zag als lip-sync aanstaat. Maar dat is misschien omdat ik op mijn bron (e)ARC heb afstaan en de functie dan niet werkt...
  • Ik CEC en ARC als iets gelijkaardigs zag, en schrik had dat dit ook een receiver aanstuurt om automatisch in te schakelen en input te kiezen, wat eigenlijk CEC doet.

Ik ga even kijken of mijn bronnen (x-BOX series X en Telenet TV decoder), (e)ARC hebben en indien wel dat aanzetten om te zien of dit gunstig is naar lip-sync toe.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 28, 2024, 11:57:07Hier geen gebruik van ARC of eARC, alle bronnen gaan naar de receiver, en vandaar 1 kabel naar de TV.
En daar heeft niks te maken of mijn TV het aankan of niet.

  • Mijn receiver heeft meer ingangen
  • bronnen staan dichter bij receiver dan TV, dus kortere kabels
  • TV hangt aan de muur, dus ook minder kabels langs de muur
  • Nooit geen problemen gehad, waardoor ik ook geen noot had om iets anders te proberen. Alhoewel ik me de Cinema 40 wel soms lip sync issues zag als lip-sync aanstaat. Maar dat is misschien omdat ik op mijn bron (e)ARC heb afstaan en de functie dan niet werkt...
  • Ik CEC en ARC als iets gelijkaardigs zag, en schrik had dat dit ook een receiver aanstuurt om automatisch in te schakelen en input te kiezen, wat eigenlijk CEC doet.

Ik ga even kijken of mijn bronnen (x-BOX series X en Telenet TV decoder), (e)ARC hebben en indien wel dat aanzetten om te zien of dit gunstig is naar lip-sync toe.

Lip Sync problemen heb ik absoluut niet, maar is wel een van de meest irritante verschijnsels.

Bij mij dient de Sony Oled als hdmi hub, dus alles aan de tv, bd speler, Zapitti, en voor de rest is het 5 streaming diensten op de tv, Disney +, Netflix, HBO, Sky en NLziet.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 28, 2024, 13:53:46Lip Sync problemen heb ik absoluut niet, maar is wel een van de meest irritante verschijnsels.
Ik ook niet ... als lip sync uit staat  :-D
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX