De set van Carbest

Gestart door carbest, december 14, 2009, 23:45:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carbest

Hallo allemaal!

Ik heb al een paar berichten achter gelaten en topics gestart en dan mag ik me ook wel even voorstellen. Goed, ik ben Ernst-Jan en bijna 26. Ik zit nog op kamers. Mijn Studie Commerciële Economie is bijna afgerond. Ik heb een gezonde autotic. (als je vragen hebt over auto's, stel ze gerust. Ik heb vele al blij gemaakt.) Daarnaast luister ik graag muziek. En daar hoort een goede installatie bij.
Eerst op de geluidsinstallatie van mij vader; Marantz PM54 II en een Marantz CD speler uit dezelfde serie met Visonik Ambassador luidsprekers. Dat klonk mooi. Alleen kon mijn vader mijn herrie niet waarderen.
Met het geld van mijn krantenwijk een Akai set gekocht. Een AM37, geen lolliestoklig dingetje, CD speler, Casettedeck en een tuner. Een mooie geheel. Het geld was bijna op dus goede luidsprekers konden er niet meer vanaf. Ik was volgens mij 700 gulden kwijt. Het spul kon echt snoeihard. Maar vervormde wel en het geluid was bagger. Maar ik was tevreden. De luidsprekers zijn vervangen door gratis verworven Philips speakers. Een hele verbetering. Ondertussen al 18 en een auto op de stoep. (Volvo 480 turbo) en daar ging echt al het geld heen.


De eerste luidsprekers!


De Akai AM37& AM47

Ondertussen had de PM54 II het loodje gelegd en was de AM37 vervangen door een Akai AM47. De 37 ging naar beneden en de 47 naar mijn vaders kamer. Hij had ook een kapotte versterker. Zelf had ik een homecinema rotzooi aangeschaft van LG.
In 2008 hadden beide Akai's het loodje gelegd en wilde mijn vader voor zijn verjaardag een nieuwe versterker. Uiteraard een Marantz. Ik heb gekozen voor een PM4001. Vader helemaal happy en klonk goed op zijn B&O luidsprekers. (Ik had hem getipt dat ze te koop stonden in een warenhuis) Toen ik dat gehoord had begon het bij mij weer te kriebelen.
Via MP een set B&O Beovox S80 aangeschaft.


B&O'tjes

De Akai's waren echt slecht en verkocht via MP. Ondertussen was er een JVC receiver gekomen voor beneden, gekregen van mijn zus. Op MP heb ik een Marantz PM43 gekocht en ik had nog ergens een Cd speler liggen. Klonk wel leuk alleen een beetje bonkerig.


De PM43.

Toen ik vorig jaar op kamers ging was het te bonkerig en heb ik een PM68 gekocht. Deze staat nu weer bij mijn ouders omdat die receiver geen mooi geluid heeft. De PM68 was overbodig geworden omdat ik een PM82 heb gevonden in een tweedehandswinkel.

Dit is dus mijn set op mijn kamer.
Marantz PM82 (150,-)
B&O Beovox S80 luidsprekers (75,-)
B&O LX4500 TV (37,50)
Akai Tuner (??)
Sony DVD speler (90,-)
Lenco platenspeler. (65,-)





Elders staat nog:
Marantz PM68 (90,-)
CD speler van... (35,-)
Ik had nog twee paren BNS speakers. (25,- & 45,-) Maar verkocht aan mijn ouders voor de slaapkamer en woonkeuken.    

Op dit moment ben ik meer dan tevreden. Het klinkt allemaal erg goed en om een stap voorwaarts te maken moet ik mijn bankrekening plunderen. Domweg geldgebrek. Maar toch voor weinig geld en wat handelsdrift toch wat leuk bij elkaar getoverd!

Het is een heel verhaal, hopen dat de moderator het niet erg vind!  
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Marvin

nou, van harte welkom!

lang verhaal, moderator?!
ben je gek, 't is jouw pagina met jouw verhaal...
sterker nog, een goed verhaal...  :-D
die van mij gaat over pils....  clown1

over de buren-beuker die je hebt staan, leuk spul voor weinig zo te zien.
B&O, doe maar luxe....  :-D

mars

Oi carbest,

Ten eerste van harte welkom op de leukste ''hangplek'' voor audioten :lol:.

En een te lang verhaal ? Nee joh juist niet , zo'n mooie uitgebreide post ( met pics nogwel)  zijn juist leuk om te lezen.

Ik zie dat jij ook met een pm-82 draait. Ik op het ogenblik ook .
Leuke amp wel he.

Mijn vraag aan jou ibt de pm-82; wordt jouw versterker veeeeel warmer als je hem in klasse A gebruikt.

O ja ik weet niet of je er al van op de hoogte bent , maar als je klasse A in of uit schakeld moet je eerst je versterker helemaal uitzetten , staat ook in de handleiding.

grtz  mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

carbest

Hoi Mars!

De PM82 is zeker een leuke amp. Ik kan hem mooi uitbouwen met betere speakers, kabels en CD spelers. Dan moet het geluid echt nog een stukkie beter worden  :-D

CiteerMijn vraag aan jou ibt de pm-82; wordt jouw versterker veeeeel warmer als je hem in klasse A gebruikt.

O ja ik weet niet of je er al van op de hoogte bent , maar als je klasse A in of uit schakeld moet je eerst je versterker helemaal uitzetten , staat ook in de handleiding.

Ik vind de warmte ontwikkeling wel meevallen. Ik draai alleen niet hard, misschien ligt het daar aan. Ik had het erger ingeschat. Ik heb gister de boel weer anders gezet dus ik hou het in de gaten hoe dat nu gaat. Ik had in de handleiding gelezen van de PM68/PM78 dat de versterker eerst uit moet om klasse A aan of uit te zetten. Ik speel altijd in klasse A. Maar goed dat je het nog even meldt! 

Groeten,
Carbest
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

lo

Welkom op dit forum en veel post en lees plezier HB

Ik zie trouwens dat je flink hebt ingekocht bij IKEA :-D

Groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

leuk verhaal en veel luisterplezier

hou ook van snelle auto,s  :-D  byebye

Marvin

ik hou meer van die blonde nietsnutten die veelal op de passagiers stoel zitten...  clown1

lo

Wat heb je daar dan aan :evil:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

carbest

Daar heb je weinig aan. Hooguit leuk voor in de file.

Klopt lo, Ikea! Ik ben nogal noordelijk georiënteerd. Volvo, Blonde vriendin, B&O en een Ikea interieur. En wat is het winterweer toch mooi...  :yes:

byebye

   
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

lo

 :-D Prima spul hoor uit het noorden. Ik heb ook zo'n kastje :yes: De rest dan weer niet :|

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

carbest

Het is alweer een tijd geleden dat ik een update heb gedaan dus het word wel weer hoogtijd. Het enige wat nu nog onderdeel uit maakt van mijn hoofdset is de PM82 en de DVD speler. De rest wat op mijn kamer stond staat nu op zolder.

Ergens in het voorjaar van 2010 ben ik weer thuis gaan wonen omdat mijn afstuderen klaar was en de banenjacht in Utrecht compleet was geflopt. In de woonkeuken heb ik de PM82 en de B&O's neergezet maar de eerste avond had ik kortsluiting en was de PM82 kaduuk. Die heb ik laten maken en op zolder neergezet. De B&O's heb ik aan mijn PM68 geknoopt en dat was een leuke combi.

In het najaar van 2010 heb ik een eigen huisje gekregen en ook meteen maar mijn audio inventaris gechecked. Ik kwam tot de conclusie dat ik geen goede CD speler heb en maar één set luidsprekers. Ik was eigenlijk van plan om de B&O's mee te nemen en voor mijn moeder een leuk setje te zoeken. De B&O's had ik voorzien van degelijke aansluitingen.

Ik wilde een CD speler die uit dezelfde of vergelijkbare serie kwam als de PM82. In aanmerking kwam bijvoorbeeld de CD72. Maar omdat ik ook niet te veel geld wilde neertellen voor een spelertje werd het lastig. Totdat ik stuitte op een complete set. Deze set bestond uit een PM80, CD52 SE, equalizer en een SD52. Ook zat er een set JAMO luidsprekers bij. Eigenlijk loste dat een groot deel van mijn probleem op. Ik de CD52 en moeders de Jamo's. De beste man vroeg er wel € 300,- voor. Eigenlijk geen geld want los kun je er veel meer voor krijgen. Ik heb een onbenullig bod geplaatst van € 200,-en de beste man ging tot mijn stomme verbazing akkoord. Na wat heen en weer gemail heb ik op een zaterdagavond na het klussen de set opgehaald. Moest er wel drie uur voor in de auto zitten.
Daar aan gekomen trof ik werkelijk een in nieuwstaat verkerende set aan. Alles zat in de originele doos, ingepakt alsof hij zo uit de winkel kwam. Geen krasje te bekennen en door de boekjes was nooit gebladerd. Kortom, ik kon mijn geluk niet op. Thuis aangekomen de boel aangesloten en genoten. Ik had hem daar niet geluisterd maar het moest wel erg vreemd zijn mocht ie het niet willen doen.

Twee weken voordat ik ging verhuizen gaf één B&O luidspreker de pijp aan Maarten. Toch weer marktplaats op met een budget van € 100,- opzoek naar kwaliteit speakers. Uiteraard weer dun bezaaid. En toch trof ik een set B&W DM330 aan. Vraagprijs € 90,-. Naar wat bieden mocht ik ze ophalen bij een bijzonder slecht Nederlands sprekende man voor € 85,-. Uiteindelijk ingeladen voor € 10,- minder.
Thuis meteen aangesloten en maar gaan spelen. Ai, dat was heel wat anders dan wat ik gewend was. En dat was positief. Erg strak, rustig en gedetailleerd. En zelfs op hogere volumes bleef het verdomde goed klinken. Ik druk mij zachtjes uit. Mijn vader was stront jaloers, hij wilde ze wel overnemen. Ook de PM80 wilde hij wel kopen van mij. Beide keren kreeg ie een nee.

Om de set compleet te maken heb ik een tuner ST40L en voor mijn moeder een Marantz CD63.

En hoe klinkt dat nou. Zowel de luidsprekers als de CD speler hebben het geluid veel goed gedaan. Ik was in eerste instantie bang dat de luidsprekers te veel bas hadden. En dat is leuk maar niet wanneer je in een flat woont. Totaal geen last van en dat komt ook voor een deel door de spikes die ik eronder heb zitten.
Alle verschillende instrumenten en zang hoor ik nu afzonderlijk van elkaar. Voor die tijd klonk het door elkaar heen. Doordat ik alles 'apart' hoor is het veel rustiger om naar te luisteren. Ik kan nu veel langer naar muziek luisteren zonder dat ik er moe van wordt. Daar had ik, toen ik op kamers zat, wel last van. Misschien is moe niet het goede woord maar het luisteren is meer verslavend geworden.

Ik kan met deze set weer een tijdje vooruit en het is voor mij een sport geworden om er zo min mogelijk geld aan te spenderen. Het is allemaal oud met her en der wat beschadigingen maar ik heb toch een mooie set staan voor een leuke prijs. De interlink is in verhouding het duurst!
Ik zal hieronder een opsomming geven met wat ik heb. 

Versterker   Marantz PM82
CD Speler   Marantz CD52 SE
Tuner      Marantz ST40L
Draaitafel   Lenco type Mediamarkt
Luidsprekers   B&W DM330
DVD speler   Sony DV huppeldepup
TV      LG 32L5300
Interlink   Van den Hul

Bij moeders:
Versterker   Marantz PM68
CD speler   CD63
Tuner      Akai ding
Luidsprekers   Jamo studio 160

Op voorraad
Marantz PM80
Marantz SD53
Marantz EQ515
B&O S80 (ze zijn kapot maar ik heb ze nog)
En vast wel nog wat ander spul van bedenkelijke kwaliteit.

Ik weet nog niet wat ik met de voorraad ga doen. De onderste twee regels gaan naar de kringloop. Daarboven kan ik verkopen maar eigenlijk vind ik dat zonde want het verkeerd in nieuwstaat. De PM80 is makkelijk als reserve. Maar het is ook zonde dat het in de doos ligt te verpieteren. 

Upgrades:
Ik wil graag een nieuwe draaitafel. Ik koop toch zo af en toe vinyl en ik hoor dat er nog veel winst te behalen valt.

Op langere termijn weet ik het nog niet. Ik weet niet wat de zwakke schakel is in mijn set maar mijn gevoel zegt toch de B&W's. Maar dat komt voornamelijk dat ik de PM82 zo mooi vind. Die is echt, maar dan ook echt stukken beter dan de PM68.

En dan ook nog wat fotootje.






Life is what happens tot you while your bust making other plans.

carbest

Goedenavond!

We zijn alweer een tijdje verder en ik heb nog steeds mijn huidige set. Al heb ik gisteren wel een set BNS Souncolumn gekocht via marktplaats. Ik was eigenlijk niet opzoek naar wat anders maar ik kwam ze tegen. Bod geplaatst van € 70,- en mocht ze ophalen.
Ik ben er alleen nog niet over uit of deze nou beter klinken dan mijn huidige B&W DM330. Ik heb nu een dag geluisterd en ik zal mijn eerste bevindingen maar eens posten.

De BNS zijn naar mijn idee iets gedetailleerder. Kleine details komen sterker naar voren dan bij de B&W en dat is erg mooi. Nadeel ik wel dat ze aan de schelle kant zijn. Maar dat kan nog veranderen omdat de B&W's verre van dat zijn. (Gewenning) Mijn voorkeur weet ik nog niet. Wat de Souncolumns wel missen is een beetje laag. De B&W's gaan wel een stukje dieper.

We gaan de komende weken lekker plaatjes draaien en dan beslissing maken welke het veld gaan ruimen. Eén ding staat vast. De luidspreker begint met een 'B'....

Kan iemand mij vertellen waar ik BNS moet plaatsen in het 'landschap' van de luidsprekers?

Hier nog even een fotootje, gebroederlijk naast elkaar.


Groet,
Carbest
Life is what happens tot you while your bust making other plans.