Marantz SR5003 HDMI ingang probleem bij PC

Gestart door marksanne, september 29, 2008, 22:51:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marksanne

Goeieavond,

Mijn 2e Marantz apparaat (naast mijn DCC-82 deck, wie kent ze nog? ;)) is een A/V receiver geworden na heel lang zoeken, vergelijken en budgetbepalen. Het is de SR5003 geworden. Mooi apparaat met een super prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb 'm een paar dagen in huis en behoorlijk enthausiast, echter...

Ik heb 2 HDMI bronnen momenteel aangesloten op Marantz, te weten een Samsung HDTV ontvanger en een PC met een HDMI uitgang. De Samsung HDTV ontvanger werkte direct, de PC ook, echter alleen qua beeld!? Ik heb werkelijk van alles geprobeerd, maar de Marantz weigert geluid van de PC aan te nemen, terwijl als ik de HDMI kabel rechtstreeks van de PC HDMI uitgang in het 42" Panasonic Plasma scherm plug, ik ook het geluid erbij heb. Heel apart.

Het gaat om een PC bestaande uit een Asus socket939 mATX moederbord met AMD Athlon64 3000+ processor, 2GB RAM, 80GB SATA Harddisk, LG DVD/Blu-ray/HD-DVD combodrive en een HIS ATI Radeon HD 2600XT 256MB grafische kaart. Ik dacht eerst dat het aan instellingen op de PC lag, maar na heeeeel lang zoeken en proberen (en uiteindelijk een compleet 'schone' Windows XP installatie) bleek dus dat de PC wel degelijk via HDMI geluid uitstuurde, maar helaas wil de Marantz het niet weergeven.

Aangezien deze PC zo ongeveer de belangrijkste bron van mijn installatie is (achter de Marantz hangt een HDMI splitter die de eveneens 42" slaapkamer Panasonic plasma aanstuurt) is het voor mij erg belangrijk dat ik de zaak werkend krijg, met de Marantz als hart van dit systeem.

Iemand tips/hints/suggesties/enz?

Stadium III

Iig welkom

Je kunt in je marantz selecteren als het goed is wat hij met het HDMI signiaalmoet doen

Moet hij het geluid meegeven of eruit halen en versterken

Als de HDTV ontvanger goed werkt dat de marantz het beeld doorgeeft en het geluid versterkt staat die instelling iig goed

Er kan nog zijn dat je wat extra nieuwe functie's hebt meegekregen op de .003 serie

Meschien dat je eens kunt posten welkefunctie's je allemaalkunt proberen / instellen met hdmi op de reciver
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

marksanne

@Stadium III: (heb zelf trouwens een Strata II :)) bedankt voor het meedenken!

De HDTV ontvanger geeft probleemloos zijn beeld en geluid af aan de Marantz die het geluid versterkt en beeld doorgeeft. Ik heb de HMDI ingangen toegewezen aan de juiste bron. De PC is HDMI ingang nr2 en zowel voor beeld als geluid staat danook HDMI nr 2 geselecteerd voor de PC. Verder staan de HDMI ingangen ingesteld op 'Enable' (de andere mogelijkheid is 'through' welke het signaal onbehandeld/onversterkt door zou moeten sturen, welke ik ook geprobeerd heb, de HDTV ontvanger doet dat inderdaad: de Plasma geeft via de eigen speakertjes het geluid door, maar de PC ... opnieuw alleen beeld).


dmeerpa

Wissel eens de HDMI ingangen op de receiver om. Je weet dat de instellingen voor de HDTV goed zijn. Als het dan werkt dan is het een instelling op de receiver. Werkt het ook niet, moet het iets zijn met het signaal dat de PC verstuurt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

marksanne

Ik heb inderdaad de ingangen ook al (meermalen) gewisseld om zeker te zijn dat het niet een ingangprobleem of ingang-toewijzing is, maar helaas...

Rob G

Dit soort problemen heb ik vaker langs zien komen, al weet ik er  het fijne niet van. Meestal was het probleem toch dat er nog ergens een instelling op de PC op HDMI moest worden ingesteld, ook al stond het ergens anders wel al goed ingesteld. Kijk eens bij de instellingen van het audio/video-programma wat je gebruikt.

Anders kun je ook eens zoeken naar dergelijke problemen en oplossingen op andere fora.

Stadium III

Wat ik iig kan zeggen is dat er eventueel geen HDCP doorgegeven wordt naar reciever van uit de PC

Ik zou iig zoeken ind e pc als verder alles goed werkt!

( heb zelf strata II ook gehad voor de rear )
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sattie

#7
probeer eens de HDMI kabels te verwisselen, ook hier kan weleens verschil tussen zitten, dus de kabel van de pc verwisselen met die van de ontvanger.
En staat de audio formaat detectie op AUTO ?

marksanne

@Rob G: ik heb al voordat ik mijn probleem ging posten het halve internet afgestruind, forums afgespeurd naar vergelijkbare situaties, steeds breder gaan zoeken (niet specifiek marantz / ATI grafische PC kaart e.d.) maar werd nergens wijzer na alle ideeen die ik opdeed.

Maar ik denk net zo goed dat het probleem in de PC aansturing ligt. Je zou verwachten dat anno 2008 (wat zeg ik... bijna alweer 2009!) hele hordes mensen PC en A/V via HDMI aan elkaar geknoopt hebben, maar dat lijkt nog een soort tegen te vallen.

Ik blijf zoeken natuurlijk!


@Stadium III: ik ben dat over de HDCP handshake/versleuteling inderdaad ook tegengekomen als mogelijk probleem, en het 'schijnt' dat Vista daar wel/beter mee omgaat, dus dat maar 'ns gaan proberen (ik vindt het alleen zo'n on-systeem maargoed).


@sattie: Ik zal morgen 'ns een extra kabel kopen van een ander merk, ik heb 2 belkin kabels die naar de plasma's gaan en twee no-name kabels die connectie hebben tussen HDTV ontvanger-Marantz en PC-Marantz. Helaas kan ik de Belkin kabels niet proberen tussen de PC-Marantz, want ze zitten in de muur weggewerkt (de HDMI stekkers pasten niet door de 3 electra buisjes die ik ook heb getrokken voor 'extra' voorzieningen, dus ik heb die HDMI kabels maar ingesloten en afgestuct. Mooi, maar het moet natuurlijk niet mis gaan :)

Oh en inderdaad het audio formaat heb ik ook al geswitched tussen HDMI en 'AUTO' maar helaas.

Er blijft even een paar seconden 'NO DATA' op de receiver verschijnen zodra ik de PC als bron inschakel.

@allemaal: In ieder geval wederom dank voor het meedenken!

Stadium III

Ik denk toch dat je in de hdcp moet gaan zoeken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

ZOu het kunnen dat er een probleem is met de sample rates ?
Misschien staat deze op 192 Khz, maar kan de receiver daar geen weg mee, en uw TV wel, vandaar dat je wel geluid had als je rechtstreeks de PC op de TV aansloot.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

marksanne

@dmeerpa: het zou kunnen, maar ik heb ook diverse MP3's in allerlei 'standaard' formaten geprobeerd en zeker de 320kbps variant zou de marantz toch iets mee moeten kunnen doen, maar helaas...

heb zo-even uit pure 'ellende' maar besloten de driverse voor de onboard realtek HD audiocard te installeren en deze met een analoog stereo signaal naar de versterker te sturen... ach er komt geluid nu uit, maar het is niet wat ik wil.

verder nog wat 'tegenslagen' intussen: als ik HDMI geluid (van de HDTV) afspeel op de Marantz wordt het niet meer in de HDMI output van de Marantz meegegeven naar de plasma TV en dus ook niet naar de 2e plasma TV boven (die zit ook via HDMI aangesloten), dus ook daar heb ik een uitdaging.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

marksanne

Klopt Stadium, maar ik wilde eigenlijk dus het complete HDMI signaal overhouden na de marantz zodat ik het in tweeen kan delen: 1x naar plasma beneden (geluid/geen geluid maakt me niet uit), 1x plasma boven (wel geluid). En met 'through' doet de marantz niets anders dan een heel mooi luxe switchboxje spelen, en daar heb ik 'm niet voor gekocht ;)