S-Direct zonder subwoofer

Gestart door Lapti, april 26, 2008, 16:20:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lapti

Is dit mogelijk?
Ik heb een sr5200 met 2 vivace's '94 als fronts. Had er eerst ook nog een magnat subwoofer bij (weet niet meer welke heb em een tijd geleden verkocht) maar als ik het laag over de vivace's laat lopen vond ik het 10x beter klinken (zal wel niet een al te beste subwoofer geweest zijn dan misschien).
Het probleem is alleen dat de rest op s-direct zoveel beter klinkt dan als die uit staat maar zodra je die aanzet doet de sr5200 geen laag meer over de fronts (alles staat dan op yes in het menu inclusief de subwoofer, onveranderbaar).
Er is voor zover ik weet geen manier dat anders op te lossen dan een goede subwoofer te kopen maarja, die centen he  :no: en misschien had iemand daar een andere oplossing voor?

Andere vraag overigens: ik heb de fronts op mijn pm84 aangesloten en die zit met pre-out op de sr5200 aangesloten. De pm84 heeft niet echt een aansluiting daarvoor maar ik heb em gewoon op de aux1 gezet, voor cd's zit ie gewoon direct op de cd-speler aangesloten.
Mijn vraag is, moet ik als ik de pm luister via de pre-out van de sr5200, het volume van de pm helemaal opendraaien? Ik heb echt geen idee en daarom zet ik em nu op de helft open en gebruik dan de sr5200 gewoon als voorversterker en regel het volume daarmee.

Sorry als het niet helemaal duidelijk is uitgelegd, ik kom nog maar net kijken in de wereld van de audio dus ik heb nog een boel te leren ;)

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

dmeerpa

Je eerste vraag is mij niet duidelijk. Als je de setting Source Direct activeert, dan gaat de SR5200 het bron geluid gewoon versterking zonder één of ander filter te gebruiken. Een Cd, die dus maar uit 2 kanalen bestaat (Links en Rechts) zal enkel en alleen weergegeven worden op je 2 vivace's. Het is niet omdat de Sub op Yes staat in je settings dat hij hem gaat gebruiken. De sub mag dan ook maar enkel en alleen aangesloten zijn via de LOW ingang. Wil zeggen via een RCA kabel vanaf de Sub Pre Out o de receiver naar de sub.

Wanneer je bijvoorbeel Dolby Music zou aanzetten dan worden er filter geactiveerd die je 2 kanaals muziek zullen aanpassen naar meerkanaals indien je hiervoor de nodige speakers hebt, dus ook naar je sub.

Voor je 2e vraag, zou ik de omgekeerde reflex hebben, vast volume op de receiver en volume aanpassen op de pm84. Want je kan door een te hard signalen van de SR5200 de ingangen van je pm84 beschadigen. Nu vermoedelijk zal je het wel merken aan een vervormd geluid dat je te hard gaat.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lapti

Bedankt voor je reactie, ik zal even mijn eerste vraag beter proberen te omschrijven:

Ik ben dus niet meer in het bezit van een subwoofer, waardoor ik dus met source direct aan, ik geen sub laag meer heb in DD of DTS, omdat de sr5200 ervan uitgaat dat als je source direct gebruikt dat je dan DUS een subwoofer hebt en hij het over dat kanaal gooit.
Als je source direct uitzet kan je in het menu kiezen voor: subwoofer: no. Dan gooit hij het sub laag over de fronts, wat ik dus altijd doe aangezien ik geen sub heb.
Het nadeel alleen hiervan is, is dat het minder mooi klinkt met source direct uit (het geheel) alleen heb ik wel sublaag wat ik wel zo mooi vind in een actiefilm. Het mooiste zou zijn dat ik alsnog in het menu, met s-direct aan, de subwoofer op no kan zetten, zodat het én mooier klinkt én ik sublaag heb in DD en DTS.

Hoop dat dit iets duidelijker is!

Over mijn 2e vraag

Ik heb vooralsnog geen vervormingen gehoord alleen nog maar verbeteringen ten opzichte van de sr5200 in zn eentje. Maar als ik het goed begrijp raad je me aan de sr op een bepaald volume te zetten en dan de pm gebruiken als volumeregelaar?
Maar hoe weet ik dan of dat idd de goede manier is en welk volume ik em op moet zetten, de sr voluit?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Stadium III

1: je kunt in de sr 5200 je speakers op grote selecteren hoe heb je dat gedaan?(large ,small )
Als je daarbij de subwoofer op no hebt staan en de rest op yes kun je eventueel nog een LPF,HPF aanzetten bij jou reciever(dit weet ik niet 100% zeker )

Kijk daar eerst maar eens in

2: je Pm 84 volume stand zet je om te beginnen half open en je pakt daar cd of een aux ingang in om het signiaal via de pre out van je sr 5200 te krijgen

Je regelt dan altijd het volume via de sr 5200 dit ook omdat met surround je alles gelijtijdig in volume kunt veranderen

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Nu is het duidelijk voor mij, je hebt geen SUB,maar wilt source direct gebruiken, en die zal inderdaad bij een 2.1, 4.1, 5.1, 6.1 en 7.1 altijd het LFE signaal naar de niet aangesloten sub gestuurd worden.

Er is een oplossing, Mengtafel :angel: je gaat met de preout van je fronts eers naar een mengtafel, en dan ook het LFE out naar de mengtafel, je mixt beide en stuurt die dan pas naar de pm80. Maar dat is inderdaadnogal extreem.

Ik denk dat je gaat mogen sparen voor een subke. nu voor een 800€ heb je een heel goeie SVS  :-D


Wat u 2e vraag betreft, is het misschien beter om het te doen zoals StadiumIII zegt, had geen rekening gehouden met de surrounds. En normaal zal de pré-out wel niet te hard gaan voor de CD ingang van de pm80.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lapti

@Stadium III

Ik heb alles op large staan en heb helaas geen LPF of HPF opties? weet ook niet zo goed wat dat is :)

Zoals je zei doe ik het nu ook, ik heb de preout van de SR aangesloten op de aux van de PM, dus alles wat ik doe via de SR gaat naar de aux van de PM.
Dat is in dit geval
1 mijn pc
2 de dvdspeler

Alleen bij de cdspeler heb ik die direct op de cd ingang van de PM aangesloten. Waarom dan niet mijn pc ook direct vraag je je af? Nou ik heb nog wel es problemen gehad met mn SR en mijn PC waardoor ik dat niet meer aandurf.
"Eigenlijk" zoek ik nog een mooie D/A converter zodat ik mn PM direct op die converter aansluit en de pc op die converter, maarja wederom die centen ;)

@Dmeerpa

Ik was er al een beetje bang voor dat het niet een eenvoudige oplossing zou worden haha. Een mengtafel kopen lijkt me dan zonde van het geld aangezien ik dat dan beter kan gebruiken om een mooie sub aan te schaffen.

Maar in ieder geval bedankt voor de adviezen!  hello
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Stadium III

je kunt ook eens kijken voor een mooie 2e hands subwoofer

Een rel q100e heb je al voor een 250 euro !

Weet niet als dat te doen voor je is maar je komt van je problemen af en maak het .1 signiaal bruikbaar
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4