Ontevreden over stereoweergave op SR4600

Gestart door Slesum, maart 29, 2008, 21:57:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slesum

Hallo,

Ik kijk al een tijdje mee op dit leuke & informatieve forum.

Ik kom toch niet helemaal uit mijn volgende vraag.

Momenteel heb ik een SR4600 met KEF luidsprekers:

Voor:    iQ9
Center: iQ2
Achter: iQ3
Sub:     PSW2010

Nu vind ik het stereogeluid uit de SR4600 nogal mat en rommelig op de iQ9 luidsprekers.
Over de surroundweergave via de SR4600 ben ik tevreden
Mijn DVD/CD-speler is een DV6600.
(ik overweeg om er een CD6002 bij te kopen)

Nu zijn er volgens mij de volgende opties:

* andere surroundreceiver

bijvoorbeeld
SR 6001 voor 750 euro
SR 7001 voor 1000 euro
SR 8002 voor 1200 euro (ringkerntransformator)
Uit testen lees ik dat de SR6001 & SR 7001 weinig zouden verschillen qua geluid

* stereo eindversterker op pre-out
bijvoorbeeld
Rotel RB-06 voor 450 euro
Rotel RB-1072 voor 900 euro

* geïntegreerde stereoversterker op pre-out.

PM4001, PM7001 of PM7001KI
Rotel RA-04 of RA 06

Ik wil dus graag mijn stereo geluid opkrikken.

Hoe denken jullie hier over? Welke adviezen & opties hebben jullie voor mijn "probleem".



Maurice

Ik heb zojuist die KEF's opgezocht, maar die mogen volgens mij wel een behoorlijke versterking hebben.
Wat je kunt doen is inderdaad een losse eindversterker toevoegen. Deze moet de KEF\s prima onder controle houden, waarbij die Rotel 1070 een mooie oplossing is. Het laag en mid/laag zal daar flink van opknappen en strakker gaan klinken.

MOcht je gaan besluiten om uiteindelijk nog een andere receiver aan te schaffen, dan past die Rotel daar ook weer op.
Mijn advies is om eerst eens een eindversterker te lenen en dit uit te proberen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Toevallig weer iemand met KEF speakers die niet tevreden is van zijn geluid. Zelf heb ik al enkele malen KEF speakers gehoord op Marantz en Harman Kardon, en sorry ik vond die ook niet lekker klinken. Of het aan de speakers ligt, ofwel matchen ze gewoon niet met Marantz...

Op die Harman Kardon was het ook de iQ reeks als ik me niet vergis. Ik dacht dat het bij die persoon de iQ7 was als front. Bij hem viel vooral het laag op door zijn afwezigheid.
Nu is er wel een enorm verschil te verwachten als je CD's gaat afspelen op de CD6002 ipv DV6600. Zelf heb ik eerst de CD5001 gehad en die klopte mijn DV7600 al op CD weergave. Nu heb ik de CD6002, die stukken beter is dan de CD5001.

Op welke surround setting staat je receiver voor stereo weergave ?

Speel eens met stereo - Pure Direct en indien aanwezig Source Direct.
Vroeger op mijn Wharfedale Diamond 9.5 had ik een mooiere klank als ik de stereo setting koos, nu op mijn Wharfedale Opus 2 is dit het best op Pure Direct en Source Direct.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

gerard

Ik moet zeggen dat de stereo weergave mij geheel niet tegen valt.
Zelf heb ik de SR4600 en de DV6600vm met Monitor Audio zilver RS6 en ik vind de stereo weergave gecontroleerd en strak.
Ik heb het nog nooit kunnen vergelijken met een andere versterker, het kan vast nog wel beter.

De iQ9 heeft misschien wat meer vermogen nodig, maar de specificaties zijn bijna gelijk aan de RS6 volgens mij.

In mijn opstelling was er eerst ook wat een dik rommelig geluid.
Na de aanschaf van andere LS kabels en veel schuiven, indraaien ed met de luidsprekers is het nu wel goed.

De plaatsing bleek weer eens van zeer grote invloed.
De afstanden tot de wanden hebben veel invloed op de strakheid van de bas.
Indraaien beïnvloed de helderheid en de ruimtelijke weergave (breedte en diepte van het stereo beeld).


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

joep

#4
Zou voor de PM7001KI met de CD6002 gaan. De SR4600 is niet voor stereogeluid ontworpen.
Je mag er dan ook voor dat geld niet te veel van verwachten. Ik heb zelfs mijn SR-14 weggedaan voor een beter stereogeluid. Voor zijn geld is de SR4600 als HT versterker echter wel prima.
M.u.v. Krell heb ik nooit een goed samengaan gehoord tussen HT en Stereo maar dat kost enorm veel geld. Ergens zul je een keuze moeten maken. Ga voor HT of Stereo. Koop je zowel een HT als een Stereoset dan is het altijd jammer dat je het bedrag niet aan een van de twee hebt uitgegeven.
De Keff iQ9 (AK57) is echt niet te zwaar voor een SR4600 (AK62). AK waarde van de speaker moet altijd onder die van de versterker liggen en dat is hier o.k.

Slesum

Mannen, bedankt voor de snelle reacties.

@maurice: komende week heb ik een luisterafspraak bij RAF om eens een Rotel eind- en stereoversterker te ervaren op KEF speakers.Ik ga nog bellen of ik de speakers op een SR6001 of SR7001 kan afluisteren (de 8000 serie hebben ze niet in huis)

@ dmeerpa. Ik vind zelf het klankverschil tussen de iQ3 en de iQ7 te verwaarlozen. De iQ9 ervaar ik veel warmer. (bij proefluisteren bij de dealer). De aankoop van de CD6002 lijkt mij ook een vrij grote stap. Probeer dit verschil binnenkort te ervaren bij een dealer.
In stereoweergave, staat er stereo op het display van de 4600.

@ Gerard.. Ik ga deze week eens experimenteren met het "indraaien"  Ik heb trouwens de standaard kabeltjes (interlinks?) tussen mijn CD en receiver. Met een paar betere kabels valt daar vast wel meer uit te halen.

@ Joep: 1 van mijn opties is dus om een stereoversterker bijvoorbeeld de 7001KI of een Rotel RA-06 of RA-1000 serie via de pre-out van de 4600 aan te sluiten. Bij CD-weergave hoef ik dan alleen de CD & stereoversterker aan te zetten. In surround heb ik dan extra ondersteuning door de stereoversterker. Is het gevaar van een stereoversterker koppelen aan de 4600 niet dat ik de versterkers of speakers kan beschadigen?

Heb ik jullie tips nu goed begrepen of zie ik iets over het hoofd.
Zou een "zwaardere" surroundreceiver ook een (goede???) optie zijn?



minguel

Ik speel zelf al ruim 2 jaar naar volle tevredenheid met een SR8500 en de Q7 van KEF. Mogelijk dat de IQ9 ooit in de toekomst mijn Q7 gaan vervangen, maar dat is nu niet aan de orde.

Heb begin dit jaar de IQ7SE en de IQ9 uit nieuwsgierigheid met elkaar vergeleken. Dit was in verschillende zaken met een SR5XXX en de andere keer op een SR8002. Bij de SR5XXX ging de voorkeur naar de IQ7SE en op de SR8002 bleef er niets over van de IQ7.

Een optie zou zijn een aparte stereo versterker (Marantz of Rotel). Als de 4600 over preouts beschikt, kan je volgens mij weinig beschadigen. Als je toch voor een (zwaardere) reciever kiest, probeer dan een afspraak te maken bij een zaak met een combi van bijvoorbeeld een SR8XXX en de KEF IQ9. Ik had en heb het idee dat de IQ9 beter uit de voeten kan met een zwaardere reciever. Kijk ook of je het de moeite waard vind om voor het afspalen van cd's een vergelijking te maken tussen een dvd speler en een dedicated cd speler.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Slesum

@ Minguel: Wat bedoel je met op de 8002 bleef er niets over van de iQ7?

De eerste stap moet/zal volgens mij zijn een andere (surround?) versterker. Ik heb het gevoel dat de overstap van de SR4600 naar een andere (surround?) versterker een grotere stap is dan van een DV6600 naar een CD6002.
Daarna eventueel investeren in betere bekabeling.

minguel

Citaat van: Slesum op maart 30, 2008, 22:43:00
@ Minguel: Wat bedoel je met op de 8002 bleef er niets over van de iQ7?

Dat de de kwaliteiten van de IQ9 icm de sr8002 pas echt te horen waren en dat de keuze op dat moment volledig ging naar de IQ9. De IQ7 moest zijn meerde erkennen in de IQ9.
Vandaar ook mijn vermoeden dat de IQ9 beter uit de voeten kan met een zwaardere reciever.

De stap van een sr4600 naar een andere (zwaardere(surround)) reciever zal groter (verwacht ik) dan van de dv6600 naar de cd6002.

In mijn geval verkies ik de SA7001 boven de DV7001 voor cd stereo weergave.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

SoundZ

Citaat van: Slesum op maart 30, 2008, 22:03:10
Mannen, bedankt voor de snelle reacties.

@maurice: komende week heb ik een luisterafspraak bij RAF om eens een Rotel eind- en stereoversterker te ervaren op KEF speakers.Ik ga nog bellen of ik de speakers op een SR6001 of SR7001 kan afluisteren (de 8000 serie hebben ze niet in huis)

Siesum, zorg dan dat de Rotel bij je thuis komt te staan zonder de positie van de Luidsprekers nog te veranderen en vergelijk door een assistent te laten switchen tussen de 2. Nog beter: zorg voor meer alternatieven. Pak desnoods een willekeurige stereoamp die je nog in huis hebt, en let goed op of de matheid blijft bestaan.

Het is naar mijn idee zeer goed mogelijk dat deze matheid door een verkeerde opstelling veroozaakt wordt. Bij surround valt dit dan niet op, daar de andere kanalen voor voldoende ruimtelijkheid zorgen. Maar ook "gewoon" stereo moet ruimtelijkheid hebben.

Onderzoek dit eerst eens wat uitgebreider, voordat je er een sloot geld tegenaan gooit. Daar heb je hoe dan ook profijt van.


gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

dmeerpa

Citaat van: Slesum op maart 30, 2008, 22:03:10
@ dmeerpa. Ik vind zelf het klankverschil tussen de iQ3 en de iQ7 te verwaarlozen. De iQ9 ervaar ik veel warmer. (bij proefluisteren bij de dealer). De aankoop van de CD6002 lijkt mij ook een vrij grote stap. Probeer dit verschil binnenkort te ervaren bij een dealer.
In stereoweergave, staat er stereo op het display van de 4600.

Probeer eens met behulp van de remote [AMP] de functies PURE DIRECT, dit zal een héééél groot verschil geven in het geluid.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Slesum

Ik zit nu met de griep thuis, daarom mijn luistersessie bij RAF gaat (helaas) niet door.

Heb vandaag een Rotel RA-04 geleend. Ik vind het geluid nu veel meer leven//veel warmer dan op de SR4600.
(Heb de Rotel aangesloten op de pre-out van de Marantz. De analoge uitgang van de DV6600 is nu rechtstreeks aangesloten op de Rotel).

Vandaag ook gebeld met de lokale hifi-winkel. Hun advies is/was om de onderste baspoort van de iQ9's te vullen met het de bijgeleverde "foamprop". Dit helpt wel iets maar het "zangerige" van de bas is nog niet verdwenen.
Morgen zal ik bellen of ze bij mij thuis willen komen luisteren en kijken.

De tip van Gerard zal ik dan ook aan ze voorleggen.

Ik twijfel steeds meer of de iQ9 wel de juiste speaker voor mijn thuissituatie is. Tijdens de luistersessie vond ik ze geweldig. Heb ze niet thuis getest... Ik heb ze nieuw gekocht bij de lokale hifi-winkel, heb er wel vertrouwen in dat we tot een goede oplossing komen.

dmeerpa

Er is nog iets waar je op moeten letten tijdens luistersessies. Sommige speakers lenen zich niet voor alle muziek gengres. Bijvoorbeeld B&O is zeer goed voor klassiek, maar draai er geen techno op, want dan trekken ze op geen bal....
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

gerard

Citaat van: Slesum op april 01, 2008, 19:54:33

Ik twijfel steeds meer of de iQ9 wel de juiste speaker voor mijn thuissituatie is. Tijdens de luistersessie vond ik ze geweldig. Heb ze niet thuis getest... Ik heb ze nieuw gekocht bij de lokale hifi-winkel, heb er wel vertrouwen in dat we tot een goede oplossing komen.


Misschien past de IQ5 (of IQ7) wel beter bij je thuis situatie.
Volgens div. reviews klinken deze types helderder en hebben een stuk minder geluidsdruk in het laag.
Je kan altijd de sub bijschakelen als het nodig is.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes