Onderhoud/reparatie Marantz PM 17

Gestart door SB_Marantz, februari 01, 2023, 10:18:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Deze versterker had een aantal problemen.
Rotary encoder selector switch, direct switch werkte niet uit circuit. Dus totaal geen signaal. Speaker terminals los, soldeerverbindingen driverboards
,lampje temp meter en de bias stond er flink naast. Foto's in willekeurige volgorde. Filmpjes gaat helaas niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Stefan_o

Na een een trouwe dienst periode van zeker 20+ jaren was het tijd voor een "Spa
weekend " maar dan eentje voor mijn versterker. Hij begon wat klachten te vertonen.
En had wat stof verzameld. Via dit forum in contact gekomen met Wilbert.
Een techneut met passie. Een mond vol technische details (heerlijk) en goede communicatie tijdens het process van de diverse behandelingen.  Erg fijn contact en aanrader
Wilbert nogmaals thanx voor de fijne en snelle service.
Grt daar aan de beesten boel. byebye

phusg

#2
Gaaf om te zien! Ik heb net ook een Marantz PM 17 KI open gehad. Misschien kunt u mij een tip geven om te helpen met een diagnose stellen? Versterker klikt normaal aan en er is zelfs geluid uit beide speakers te horen, maar slechts als de volume knop flink is open gedraaid. Volume is van hetzelfde lage niveau (in beide speakers) als ik de bron op CD of line 1 heb aangesloten. Hierdoor heb ik het idee dat de juiste input niet wordt geselecteerd voor versterking en wat ik hoor door lekkage van het bronsignaal komt.

Er is ook namelijk recentelijk een kleine hoeveelheid kraanwater (een paar eetlepels, waarvan een deel gelukkig op het rooster bleef hangen) rechstactherin op het circuit aangesloten op de RCA inputs gekomen. Nadat dit was opgedroogd, heeft de versterker het nog een aantal keer in totaal een aantal uur prima doorgewerkt, maar nu na een weekje toch omschreven probleem. Daarom opengemaakt en een stoflaag weggezogen en het residu van het water van de printplaat weggehaald met alcohol op een wattenstaafje. Enig idee wat er aan de hand is en welk onderdeel ik mij op moet richten? Moet de RCA input printplaat eruit en onderaan schoon worden gemaakt? Of klinkt het meer als een probleem met de Rotary selector switch? Een jaartje terug begaf het lampje van de temperatuur gauge het, maar dat zal er toch niets mee te maken hebben?