Geluidsterkte bij Dolby 5.1

Gestart door josk50, maart 16, 2008, 13:03:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

josk50

Ik bezit een Marantz AV Receiver SR5001 en daarbij een KEF surround set (KHT3005).
Nu is het zo, dat bij een 5.1 programma de dialogen veel zachter zijn dan de surround geluidseffekten. Ik zit dus voortdurend met de AB in de hand om het geluid harder/zachter te zetten. Een voorbeeld: bij normale dialogen in films moet het volume op -19 tot -21 db staan om het goed te kunnen verstaan, en moet ik terug naar ongeveer -28 bij de surround muziek of ander geluid. Ik heb al veel instellingen in het menu aangepast. Zo staat namelijk in 2.3 (speaker level) Center op +6db.
Verder staat menu-item 2.1 (speaker size) normaal op 5.1 ingesteld volgens het manual, dwz. subwoofer Yes, Front L/R large, center small en surround L/R small.
Herkent iemand dit probleem en zijn er mischien nog dingen die qua instelling verbeterd kunnen worden? Ik heb namelijk geen ideeën meer.
Bij voorbaat dank

jos

Maurice

Geen idee hoe de Kefs worden aangesloten. Worden de eitjes direct op de receiver of via de sub aangesloten?

Indien via de receiver:
Zet all speakers op small.
Ga vervolgens met de test tonen het volume over alle kanalen gelijk afstellen. Is een rotgehoor, maar zodra je dit gedaan hebt moet alles goed staan.

Probeer altijd met de neutrale stand te beginnen (dus alle volumes gelijk).

Hopelijk kunnen de HT goeroe's hier meer over zeggen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Rob G

Stel inderdaad alle kanalen op een gelijk volume af. Dit kan d.m.v. het testsignaal, maar probeer het ook eens met een test-dvd. Als je het echt goed wil afstellen kun je dit nog doen met een dB-meter.

Maar wat vind je zelf acceptabel? Vaak klinken de dialogen nou eenmaal wat zachter dan het omgevingsgeluid in de heftigere actiescenes, dat is gewoon de manier waarop de dvd is afgemixt. Probeer diezelfde dvd maar eens bij iemand anders.

Dit kun je zel wat aanpassen door het centerkanaal wat harder afstellen dan de overige speakers. Als je het daar niet mee red kun je ook de andere kanalen zachter zetten. Je veranderd hiermee wel gewoon de weergave, en of het er echt beter door zal klinken moet je zelf beoordelen.

Stadium III

zit idd alles op small en het volume in de reciever op 0 db per luidspreker

dan ga je de crossover secelteren die kun je op 80 100 120 hz zetten net wat je goed vindt klinken

Verder als je alles gelijk hebt kan het altijd wel een zijn dat de stemmen minder hard gaan je kunt dit opvangen door de night functie aan te zetten of als je niet heel de tijd wilt veranderen de DRC funtie aanzetten in je dvd speler

Dynamic range compression ,hiermee worden de stemmen goed weergegeven let wel op dat het geluid niet meer zo lekker kan klinken !

Suc 6 ermee
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ProXius

Ik heb dit ook altijd gehad, vreselijk vervelend hè?
Vooral bij de film iRobot is het gewoon niet normaal meer in mijn mening.

Toch moet ik zeggen dat ik er met mijn huidige set geen last meer van heb.  :?
Marantz SR9600
Marantz CD5001 (Gehakt mods)
Panasonic BD35
Focal Chorus 716V - 700CC V
D.I.Y. 15" Exodus sub + 400w Reckhorn