SR7007 i.c.m. Aircom cooler

Gestart door sonsan, oktober 23, 2022, 16:18:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Citaat van: CBdicX op oktober 24, 2022, 17:04:37
Het kan uiteraard geen kwaad, maar de AVC's van de laatste 5 jaar hebben geen extra koeling meer nodig.
Is dat wel het geval dan wordt dat ingebouwd met stille fans en een traploze temp regeling van 0 naar volle snelheid.
Denk dat zelfs opsluiten in een kast de handel niet meer in de problemen zal helpen.
Maar vanwege garantie staat er voldoende ruimte rondom en niet afdekken  nonono

Ik had de vinnen op 4 volt draaien op een master/slave stekkerdoos.
Draaien dan geheel onhoorbaar en werken meteen.
Er zijn maar een paar merken vinnen die een opstart voltage hebben vanaf 4 - 6 volt, meeste zijn 9-12 volt maar dan draaien ze te snel met teveel lawaai.
Mijn SR7007 is natuurlijk al wat ouder dus die koeling is denk ik wel wenselijk.
De Aircom is (redelijk) stil op standje 1 en 2. Ga je hoger, tot 6, dan heb je een föhn op je receiver liggen. Dat wil je niet!
Ze worden gevoed met 12V en lijken wat materiaalkeuze en vorm betreft erg op de Marantz receivers.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin


CBdicX

#17
Citaat van: sonsan op oktober 24, 2022, 17:17:31

De T8 heeft inderdaad de uitgang naar achteren.

Ik heb al 62 jaar mijn uitgang naar achteren........ L :-D L

sonsan

Omdat ik erg enthousiast ben over de pas aangeschafte Aircom T8 er nog één op de kop kunnen tikken. Nu heeft zowel de receiver als de stereo versterker er eentje op hun dak liggen....

De tweede die ik via MP gekocht heb is wat 'getweaked' door de vorige eigenaar. Er zijn schotjes tussen de ventilatoren gemaakt d.m.v. rubber strips zodat de warme lucht direct naar buiten word geleid en niet gaat circuleren in de kast. Ook aan de onderzijde zit een ring van rubber strips om zo geen valse lucht aan te zuigen. Op zich een goede gedachten lijkt me.

Ik ga eens kijken hoe warm die versterker gaat worden. (Mocht dat toch meevallen (t.o.v. de receiver) de komt er een Aircom te koop....;-)  )
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin


CBdicX

#20
Citaat van: sonsan op november 01, 2022, 16:53:34
Omdat ik erg enthousiast ben over de pas aangeschafte Aircom T8 er nog één op de kop kunnen tikken. Nu heeft zowel de receiver als de stereo versterker er eentje op hun dak liggen....

De tweede die ik via MP gekocht heb is wat 'getweaked' door de vorige eigenaar. Er zijn schotjes tussen de ventilatoren gemaakt d.m.v. rubber strips zodat de warme lucht direct naar buiten word geleid en niet gaat circuleren in de kast. Ook aan de onderzijde zit een ring van rubber strips om zo geen valse lucht aan te zuigen. Op zich een goede gedachten lijkt me.

Ik ga eens kijken hoe warm die versterker gaat worden. (Mocht dat toch meevallen (t.o.v. de receiver) de komt er een Aircom te koop....;-)  )

Een man naar mijn hart  :wink:
Prima verbetering, zeker die rubber ring aan de onderkant, daar zal inderdaad de meeste lucht van de omgeving aangezogen worden, zo op die pootjes, en niet vanuit de kast.
Zal wel van dat isolatie rubber zijn om een deur of raam tocht vrij te maken.

Ook die schotjes binnen forceren de lucht eruit per ventilator, dus ook weer wat beter.
Goede verbetering die zo door de fabrikant overgenomen kan worden, maar ja, dan gaan de $$ spreken, en dit zal een redelijke verhoging van prijs veroorzaken.
En een paar Euro's meer kan het net gevoelsmatig te duur overkomen.
Het is een tacktisch spel tussen prijs en geboden verbetering.....

Jij zit goed met deze verbetering, ik zou de verbeterde op de receiver zetten, die versterker zal wel mevallen zonder HDMI gedeelte.


Geluid van ventilatoren zit altijd in de vorm van de vinnen/schoepen.
Er zijn speciaal ontwikkelde vinnen die stil zijn, echter zuigen die ook minder lucht weg.
Noiseblocker (NB) is zo'n firma met nagenoeg onhoorbare fans.
Dus gaan de vinnen lawaai maken (kapot lager) of maken sowieso teveel geluid, kijk dan naar NB, maar de stille serie is behoorlijk prijzig !!
De frames waar de vinnen in zitten zijn altijd voorzien van rubber om geen trillingen te veroorzaken.
En nog belangrijker, een opstart voltage van beneden de 6 volt, zelfs 4.5 volt voor een aantal modellen !!
Deze hoor je totaal niet op 4.5/5/6 volt en voeren voldoende lucht af op deze lage spanning.
Dus de huidige vinnen kunnen vervangen worden voor stille mochte ze toch wat storend zijn  :yes:

https://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans.php


sonsan

#21
Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Die rubber ring had ik uiteraard al gezien voor de koop (op afstand) maar die schotjes in de behuizing niet. Dat zag ik pas toen ik de cooler thuis had. In eerste instantie baalde ik, waarom iets proberen beter te maken dan de fabrikant dacht ik! Ik wilde eigenlijk ook gelijk die rubber ring aan de onderkant eraf halen.
Maar als je er goed over denkt dat is het nog niet zo'n slechte oplossing lijkt me. Dus heb het maar zo laten zitten.

Het is inderdaad een soort isolatie foam. Wel wat steviger lijkt het.
In de behuizing zitten niet alleen schotjes tussen de ventilatoren maar ook aan de zijkanten zijn schotjes gemaakt zodat de lucht vloeiend naar buiten kan en niet in de hoeken gaat 'zitten'. Er is dus wel over nagedacht!

Dus jij adviseert om dit 'getweakte' model op de receiver te zetten?

Het geluid valt nog wel mee als je niet hoger komt dan standje 2, daarboven ga je ze horen. Ik zag dat de frames van deze ventilatoren ook in rubber zit, dus trillingsvrij.

Maar ik sla die link op, mocht er een ventilator de geest geven dan heb ik een goede vervanger.

(Dat schotje links is de hoek van de behuizing.)


Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

#22
Toch maar besloten om één van de twee Aircom's te koop aan te bieden. De versterker wordt ook bij intensief gebruik nauwelijks warm waardoor de Aircom een beetje werkeloos er bovenop ligt.
Ik hou de "getweakte" versie en de andere gaat de verkoop in. Die is nog geen drie weken oud....
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18503.msg352991#msg352991
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Citaat van: sonsan op november 02, 2022, 16:24:44
Toch maar besloten om één van de twee Aircom's te koop aan te bieden. De versterker wordt ook bij intensief gebruik nauwelijks warm waardoor de Aircom een beetje werkeloos er bovenop ligt.

Die ervaring had ik reeds gedeeld, echt niet nodig. Het zijn geen warmtebakken. Anders was ie er bij mij al thermisch uitgeknald.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#24
Citaat van: RHK op november 02, 2022, 20:05:11
Die ervaring had ik reeds gedeeld, echt niet nodig. Het zijn geen warmtebakken. Anders was ie er bij mij al thermisch uitgeknald.

Heeft ook alleen nut op een receiver van +10 jaar terug.

RHK

Citaat van: CBdicX op november 02, 2022, 20:10:35
Heeft ook alleen nut op een receiver van +5 jaar terug.

Die ook niet, had een SR7008 gekocht in 2014, had er geen last van. Valt best mee met die componenten die ze er in bakken.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#26
Citaat van: RHK op november 02, 2022, 20:25:13
Die ook niet, had een SR7008 gekocht in 2014, had er geen last van. Valt best mee met die componenten die ze er in bakken.

Nou, ik had een Onkyo, ik kon er een ei op bakken  :-o
Die was van 2009 dus inderdaad wel wat verder terug 😉

sonsan

Citaat van: CBdicX op november 02, 2022, 07:36:55
Een man naar mijn hart  :wink:
Prima verbetering, zeker die rubber ring aan de onderkant, daar zal inderdaad de meeste lucht van de omgeving aangezogen worden, zo op die pootjes, en niet vanuit de kast.
Zal wel van dat isolatie rubber zijn om een deur of raam tocht vrij te maken.

Ook die schotjes binnen forceren de lucht eruit per ventilator, dus ook weer wat beter.
Goede verbetering die zo door de fabrikant overgenomen kan worden, maar ja, dan gaan de $$ spreken, en dit zal een redelijke verhoging van prijs veroorzaken.
En een paar Euro's meer kan het net gevoelsmatig te duur overkomen.
Het is een tacktisch spel tussen prijs en geboden verbetering.....

Jij zit goed met deze verbetering, ik zou de verbeterde op de receiver zetten, die versterker zal wel mevallen zonder HDMI gedeelte.


Geluid van ventilatoren zit altijd in de vorm van de vinnen/schoepen.
Er zijn speciaal ontwikkelde vinnen die stil zijn, echter zuigen die ook minder lucht weg.
Noiseblocker (NB) is zo'n firma met nagenoeg onhoorbare fans.
Dus gaan de vinnen lawaai maken (kapot lager) of maken sowieso teveel geluid, kijk dan naar NB, maar de stille serie is behoorlijk prijzig !!
De frames waar de vinnen in zitten zijn altijd voorzien van rubber om geen trillingen te veroorzaken.
En nog belangrijker, een opstart voltage van beneden de 6 volt, zelfs 4.5 volt voor een aantal modellen !!
Deze hoor je totaal niet op 4.5/5/6 volt en voeren voldoende lucht af op deze lage spanning.
Dus de huidige vinnen kunnen vervangen worden voor stille mochte ze toch wat storend zijn  :yes:

https://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans.php
Ik had een mail gestuurd naar AC Infinty met de foto van de 'getweakte' Aircom T8 (rubber afdichtring aan de onderkant) met de vraag waarom zij niet op het idee gekomen zijn om deze afdichting toe te passen. Het leek mij namelijk een prima oplossing.

Ik kreeg daar dit antwoord op (vertaald):

'Bij deze aanpassing zet je meer druk op de ventilatoren omdat er minder inlaat is. Dit kan op den duur de ventilatoren beschadigen. Het is misschien iets effectiever om een vacuüm te creëren, maar het is misschien niet de moeite waard om de levensduur van de ventilatoren te verkorten. Dit valt niet onder de garantie van de ventilator."

Toch de originele Aircom maar gehouden (is nog geen maand oud met garantie) en de "getweakte' inmiddels verkocht.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#28
Citaat van: sonsan op november 08, 2022, 14:27:11
Ik had een mail gestuurd naar AC Infinty met de foto van de 'getweakte' Aircom T8 (rubber afdichtring aan de onderkant) met de vraag waarom zij niet op het idee gekomen zijn om deze afdichting toe te passen. Het leek mij namelijk een prima oplossing.

Ik kreeg daar dit antwoord op (vertaald):

'Bij deze aanpassing zet je meer druk op de ventilatoren omdat er minder inlaat is. Dit kan op den duur de ventilatoren beschadigen. Het is misschien iets effectiever om een vacuüm te creëren, maar het is misschien niet de moeite waard om de levensduur van de ventilatoren te verkorten. Dit valt niet onder de garantie van de ventilator."

Toch de originele Aircom maar gehouden (is nog geen maand oud met garantie) en de "getweakte' inmiddels verkocht.

Nou, ik denk dat het wel mee valt met "meer druk".
Wat de ventilatoren normaal gesproken aan "omgeving lucht" aanzuigen zonder afdichting, zuigen ze nu aan met afdichting en is allemaal lucht wat door de receiver heen aangezogen wordt.

Het zal wel een kosten plaatje zijn maar heeft niets met de levensduur te maken, dat is vooraf (!) bepaald door het type lagers en snelheid van draaien en wordt vermeld in max draai uren voor het fout gaat 
De hoeveelheid "druk" zal in beide gevallen hetzelfde zijn, dat wordt bepaald door de draai snelheid, de hoevelheid aangezogen lucht blijft gelijk, met en zonder afdichting.
De fans zuigen nu meer van de omgeving, met afdichting meer uit de kast die open is aan alle kanten.

Er zijn fans met magnetischer lagers die 10 jaar gegarandeerd worden met minimaal 300.000 draaiuren = 3750 dagen met 8 uur per dag = +10 jaar, en dit op 13.2 volt en 2200 toeren per minuut !!

Denk alleen niet dat Aircom magnetische NB fans gebruikt......... :wink:

sonsan

#29
Toch de nieuwe Aircom ook maar voorzien van een rubber ring. Zo is het aanzuigen van 'valse lucht' uitgesloten. Lijkt me, rekenend houden met bovenstaande antwoorden, toch beter. (Tevens de SR7007 vervangen voor de SR7013....)

Wat me nu wel opvalt is het volgende.

Zonder die rubber ring schommelde de waarde van de Aircom tussen 25 (ventilatoren uit) en 26 graden (ventilatoren aan). Niet hoger.

Nu mét ring blijft de waarde constant op 27 graden staan waarbij de ventilatoren op standje 1 draaien.

Zou dan toch de valse lucht de waarden van de Aircom verlagen en heb ik nu, met de ring (dus afgesloten), de echte luchttemperatuur van de reciever?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50