Luidsprekers aansluiten op MCR-610

Gestart door Wouter R, augustus 24, 2022, 16:54:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter R

Hallo,

ik heb nu volgende opstelling:
Marantz MCR-610
luidsprekers:
1 paar aangesloten op A: type Wharfedale Diamond 10.1 / 6 ohm
1 paar aangesloten op B: luidsprekers type Apart / 6 ohm

Probleem 1: Als luidsprekers A en B geactiveerd zijn wordt het geluid niet mooi verdeeld over luidsprekerpaar B. Ik heb me al afgevraagd of de verschillende diameter van koperdraad hier het gevolg van kan zijn. De aansluitingen heb ik al tig keren nagekeken op slecht contact.

Probleem 2: Er wordt regelmatig geschakeld van luidspreker A naar B. Het knopje op de afstandsbediening begint te verslijten. Volgens mij is dit ook de enige mogelijkheid om deze overgang te doen.
Oplossingen die ik hierrond al bedacht heb: ik maak zelf een schakelaar op draadpaar B zodat ik manueel de stroom naar de luidspreker kan onderbreken en ik laat de instelling altijd op A + B staan.
Of ik koop een 2de versterker die ik dan aansluit op luidsprekerpaar B, zodat ik ook de oplossing heb voor het eerste probleem en deze desgewenst kan aan- en uitzetten.

Wat zijn jullie opinies hierover?


Hoewie Loewie

Hoi. Het zijn verschillende merken/types luidsprekersets dus dan klinken ze waarschijnlijk anders. Bovendien zal de opstelling van paar A en B akoestisch anders zijn. En hoe is je luisterpositie ten opzichte van de sets? Alles bij elkaar, zal het niet "hetzelfde klinkend" te krijgen zijn, denk ik.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Wouter R

Ik bedoel echt dat de ene luidspreker meer volume heeft dan de andere.

Marvin

Dat zal aan de gevoeligheid van de luidsprekers liggen, als die veel verschillen ga je dat wel horen.

CBdicX

#4
Citaat van: Wouter R op augustus 24, 2022, 22:50:24
Ik bedoel echt dat de ene luidspreker meer volume heeft dan de andere.

Enige oplossing in deze is een receiver met ruimte correctie zoals Audyssey.
Die regelt de volumes per speaker, ook de invloed van de kamer op de speakers en cross-over.
Audyssey krijgt meestal verschillende merken en "anders" klinkende speakers redelijk dicht bij elkaar.
Ik speel thans met 3 merken en geheel anders klinkende speakers, Kef, SVS en Klipsch, na Audyssey is er niets meer van te merken  :yes:

Hoewie Loewie

#5
Citaat van: Wouter R op augustus 24, 2022, 22:50:24
Ik bedoel echt dat de ene luidspreker meer volume heeft dan de andere.
Dat bedoel ik ondermeer ook met "anders klinken". Dat kan liggen aan dat het verschillende merken/types zijn maar ook de akoestiek en jouw luisterpositie. Of bedoel je dat er volume verschil is bij de linker en rechter box van paar B?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

CBdicX

#6
Ik zie sowieso 2 dingetjes die de boel bij samen gebruik in de war kunnen sturen.

Wharfedale is 6 Ohm en 86 dB

Apart is 8 Ohm (volgens de Thomann site) en 90 dB


Maar al zijn ze beide 6 Ohm, die 86 en 90 dB liggen te ver uit elkaar.
Dit gaat nooit zonder "hulp"  van ruimte correctie, of een andere externe volume regelaar bij elkaar passen.
Externe speaker volume regelaars zijn zat te koop.

Dit is een goeie, heb ik in het verleden ook gebruikt voor hetzelfde "probleem"

https://www.allekabels.nl/audio-schakelaar/514/1204362/stereo-luidspreker-volumeregelaar.html




Marvin

Ja de verschillende gevoeligheid ga je horen.
Ze hebben per aangeboden wattages gewoon een luider geluid als de gevoeligheid hoger is.
4 dezelfde luidsprekers zou daar bij kunnen helpen, maar het afregelen kan dan nog steeds niet.

Handige oplossing voor het oprapen, gewoon dat kastje ertussen.