vraag over aansluiten MJ Acoustics Pro 50 mk2 subwoofer

Gestart door themaestro, augustus 15, 2022, 20:44:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themaestro

Hallo lui,

ik heb een MJ Acoustics Pro 50 mk2 op het oog en ik bezit een Mystère Ai11 buizenversterker.
Is het mogelijk genoemde sub hier op aan te sluiten en zo ja, hoe doe je dat?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Hoewie Loewie

#1
Hoi. Volgens de site van MJ Acoustics moet dit mogelijk zijn m.b.v. een speciale, door hen aangeboden kabel. Aldus de site:

The High-Level Way for connection
It is helpful to know that you will almost always connect an MJ Sub-Bass system to the input on the rear panel labelled "HIGH-LEVEL INPUT" to achieve Audiophile Augmentation. This connection is best made using our specially developed 4-meter High-Level Lead, the Gold plated spades of which connect to the speaker output terminals of the power amplifier. The connection at the MJ is accomplished using the terminated Neutrik Speakon plug. The purpose of connecting to the speaker output terminals is one of the unique secrets of MJ's success, dating back to 1998. By connecting to the high-level input on the MJ from the amplifier output terminals, you allow the MJ to extract the audio frequency information being sent to the main speakers. This is so important with regard to accurate integration because timing and tonal energy replicate that of the main signal information from the amplifier.  Connection direct to the terminals on the speaker can also be made and in the case of a multiple MJ setup then this is the prefered method for connection.  Not all Mj Subwoofers come with this very special High-Level BASS – Inter-Connect lead so ask your dealer for more information and take a look at the BASS– Inter-Connect page for more information.

High-level connection, using the enclosed cable with the Neutrik Speakon connector can be made without affecting the performance of the amplifier because the MJ's input circuit impedance is 100,000 ohms, in effect not producing any additional demand on the rest of your system. Your power amplifier will not know the MJ is attached.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Dit is de MJ Acoustics toverkabel. Hoe dat aangesloten moet worden op de luidspreker uitgangen van je versterker, zal ongetwijfeld bijgeleverd worden:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Toch iets gevonden hoe dat aangesloten moet worden. Easy does it. Wat ik niet begrijp is dat men rood voor links en geel voor rechts heeft gekozen. Ik zou de (voor mij meer logische) keuze rood voor rechts en wit voor links gekozen hebben. Maar goed, dat is mijn logica. :wink:

1. Stereo Mode:
You connect the 3 bare end wires of the Neutrik Speakon cable alongside your existing speaker cables on the back of your amp as follows:

RED to left + (positive)
YELLOW to right + (positive)
BLACK to ONE of the – (negatives) NOT BOTH.

This is the most common connection for stereo amplifier users who do not have a dedicated sub output and wish to extend the bandwidth and add a new depth dimension to their existing speakers.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Marvin


themaestro

Zeer nuttig Hoewie, erg bedankt.
Reden temeer om voor een MJA te gaan.
Ben nog aan het shoppen.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Hoewie Loewie


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

themaestro

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 18, 2022, 23:40:51
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. :lol:

Mag ik je vragen of je voor een FF of een DF zou kiezen? Er is mij ook een Final S220 FF aangeboden namelijk.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Hoewie Loewie

Hoi. Daarin kan ik  je niet adviseren want ik weet daar verder niets van.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

themaestro

Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

sonsan

#10
Citaat van: themaestro op augustus 19, 2022, 09:31:12
Mag ik je vragen of je voor een FF of een DF zou kiezen? Er is mij ook een Final S220 FF aangeboden namelijk.
Volgens mij zit daar weinig verschil in. Wat ik weet is als je een 'zwevende' houten vloer hebt dat een DF meer ongewenste trillingen in die vloer teweeg kan brengen. Maar ook dat is weer op te lossen met een Auralex Subdude https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ii
Daarnaast is het wel fraai om een FF te zien werken als deze in gebruik is....
Heb je kleine kinderen dan is een DF weer wat 'veiliger' voor potloden e.d......
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

themaestro

Citaat van: sonsan op augustus 19, 2022, 14:04:26
Volgens mij zit daar weinig verschil in. Wat ik weet is als je een 'zwevende' houten vloer hebt dat een DF meer ongewenste trillingen in die vloer teweeg kan brengen. Maar ook dat is weer op te lossen met een Auralex Subdude https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ii
Daarnaast is het wel fraai om een FF te zien werken als deze in gebruik is....
Heb je kleine kinderen dan is een DF weer wat 'veiliger' voor potloden e.d......

Dank voor je input. Klopt het dat een FF minder belastend is voor de buren?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Marvin

Ik denk dat voornamelijk de volume knop belastend is voor de omgeving.

sonsan

Ik denk dat de belasting richting buren met een DF eerder zal voorkomen om de genoemde reden, het meetrillen/resoneren van een zwevende houten vloer. Dus wil je op zeker dan een FF. En uiteraard speelt de volume knop ook een rol hierin....;-)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#14
FF of DF maakt voor de buren niets uit, sub bass is omnidirectioneel.
Ik heb 2 subwoofers achter de TV hangen (Gallo Profile subs) en het is niet te horen waar de bass vandaan komt, zeg maar de Bose melkpakjes truuk.

Ook heef FF vs DF (of anders om) geen enkel voor of nadeel qua bass, of plaats waar deze staat.
Er wordt voor DF gekozen voor het design, dus je kijkt dan niet tegen die woofer aan, of bescherming, huisdieren en kinderen (of volwassenen die met hun handjes praten) kunnen er niet bij komen.

Ik heb wel eens een FF omgedraaid, dus dan met de woofer naar beneden, er 2cm rubber pootjes onder, werkte perfect  :yes:

Ook gepoort of niet, passive radiatoren, bassbin, en wat er nog meer bedacht is, maakt gemiddeld in de praktijk niets uit, het pluurt er allemaal een berg sub bass uit.
En met de plek waar de sub staat moet je gewoon mazzel hebben dat je niet in een 0 zit.
Zit je in een 0 (en ga je aan de volume knop draaien om wat bass te horen) dan zullen de buren meer bass ervaren dan jij zelf  :-D

Aansluiten van NeutriK

Links / Rechts is er niet, subwoofers zijn MONO.

Neutrik kabels hebben meestal Geel, Rood en Zwart.
Geel en Rood gaan op links/rechts (kleur maakt niets uit ondanks wat de manual zegt) en Zwart gaat op 1 van de Zwarte speaker aansluitingen.
Nadeel van neurtik is dat bassmanagement via de receiver NIET werkt, dat dient op de sub geregelt te worden.
Voordeel van Neutrik is dat het op iedere versterker werkt, Stereo en Multichannel, ook met GEEN subwoofer output.

HIGH-LOW converter

Heb je een subwoofer die alleen RCA input heeft (99% van de subwoofers op de markt) en jou versterker heeft GEEN sub out, dan is er altijd nog een HIGH-LOW converter.
Deze converter sluit je exact hetzelfde aan als een Neutrik, dus op de speaker terminals, en aan de achterkant van de kastje zitten 2 RCA OUT, die gaan dan naar de subwoofer input L/R, LFE / R of naar 1 LFE input met een spltter.

Kastje kost iets van 15 euro, dus een HIGH-LOW converter , en je kan iedere sub gebruiken die je wilt, als de versterker geen subwoofer output heeft, meestal Stereo versterkers.
Als "bonus" kan je ook het volume per speaker afregelen   :-)

We even oppassen, ze zijn er ook voor in Auto gebruik, heb je niets aan voor Hi-Fi gebruik, verkeerde aansluitingen voor een "thuis" versterker !!