Nieuwe ontwikkeling in huize CBdicX..........

Gestart door CBdicX, april 24, 2022, 08:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#60
Citaat van: RHK op mei 06, 2022, 18:06:23
Citaat van CBdicX ;
Dus 5.1 en dan kan je als hoogte kanaal invoeren Dolby Enabled (Dolby "kaats" speakers), dat zijn de speakers die jij gebruikt, Height en/of Top, die worden dan allen door Auro gebruikt en zal deze actief zijn.
Front (en Rear) Dolby Atmos worden ook gezien als hoogte speakers door de AVC !

Ik heb dus die Dolby Fronts geselecteerd, maar ik begrijp dat ik ze als heights moet invoeren en niet als Dolby enabled staand  de op de fronts?

Nee hoor, gewoon Dolby speakers selecteren.
Volgens mij krijgen Dolby speakers een iets ander filter mee van Audyssey, meer midden en hoog om het verlies van reflecteren te compenseren.

RHK

Tja, dan ben ik uitgeexperimenteerd, accepteren zoals het is, voor de rest heb ik bubble en effect zat.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op mei 06, 2022, 20:10:39
Tja, dan ben ik uitgeexperimenteerd, accepteren zoals het is, voor de rest heb ik bubble en effect zat.

Accepteren zoals het is, oehhhhhh , gaat mij niet lukken ......

CBdicX

#63
Wel twijfel ik sterk over het "nut" van Rear Height.
De theorie is dat Rear Height actief mee doet op het moment dat er "iets" van achter naar voren beweegt in het hoogte gebied.
Heb je geen Rear Height dan wordt alle data naar de 2 Front Height gestuurd, en dat kan een Height speaker zijn, of een Dolby Atmos speaker.

Er zit vaak in de hoogte mix ook gebruik van Surround of Surround Back.
Dat is duidelijk te horen als ik een DTSX test file speel en er wordt afgeroepen welke speaker er gebruikt wordt.
Bij de text Rear Height hoor ik de Surround Back ook iets mee doen, en als die er niet is doet Surround dat.
Met alleen Front Height gebeurd dit niet !
Alle data gaat alleen naar deze 2 Height speakers, er gaat niets naar de 2 Front L/R speakers.

Dit fenomeen geeft op diverse forums dan ook redelijk wat discussie of het wel zo wenselijk is om voor meer dan Front Height te gaan.
Er zijn setups (vaak in de US) die gebruik maken van 6 hoogte speakers maar het ervaren wordt als een toch wat "wazige" ervaring.
Het geeft een beetje het effect dat als je Surround Back gebruikt die ook amper mee doen, maar als je geen Surround Back gebruikt deze data naar de Surround speakers wordt gestuurd en zo duidelijker hun werk doen......

Marvin

Ja dit had ik ook al een keer voorbij zien komen, heeft me nog laten denken om het bij 2 te houden. 

pameijer

Niet te moeilijk doen, niet te veel lezen. Meer is beter. Groter is beter. Punt  :evil:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

RHK

#66
Toch nog even geprobeerd om ipv Dolby front, 2 ch height te luisteren. Geen waarneembaar verschil. Eens Gemini Man 4k Dolby Atmos in de spelert gedaan. In de startscene van Will Smith met het lange afstand schot op de snelheidstrein wordt wel meer volume naar de Atmos speakers gestuurd. Zoals al gezegd, het is maar net hoe het gemixed wordt en opgenomen. Ik laat het nu zo. Tenminste voor nu, zeg nooit nooit. 8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

Citaat van: pameijer op mei 07, 2022, 12:19:34
Niet te moeilijk doen, niet te veel lezen. Meer is beter. Groter is beter. Punt  :evil:

:gp:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: pameijer op mei 07, 2022, 12:19:34
Niet te moeilijk doen, niet te veel lezen. Meer is beter. Groter is beter. Punt  :evil:

Jij lijkt wel een Yenk, die doen ook alles (en niet alleen in audio) groter en meer.
Zou het te maken hebben met een te kleine leute# ?
😁😁

pameijer

Citaat van: CBdicX op mei 07, 2022, 16:25:12
Jij lijkt wel een Yenk, die doen ook alles (en niet alleen in audio) groter en meer.
Zou het te maken hebben met een te kleine leute# ?
😁😁
Ik doe alles groter en meer  :-D
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

#70
Het is ook vaak het idee "iets" te missen als niet alle mogelijke speaker opties benut worden.
Voor films en TV zou 3.1 genoeg zijn, praten komt uit de Center, alle effecten uit de Fronts.
Surround speakers worden ook al redelijk weinig echt gebruikt, op een dicht slaande deur of langs rijdende auto na dan, voor de rest zijn het ambient geluiden die je vaak niet eens merkt.
Suround Back en Hoogte speakers zijn "opvullers" die je niet gaat missen als ze uit staan.

Maar goed, ik heb het ook hoor, vandaar dat ik zo vaak ben veranderd van setup.

RHK

Voor de zekerheid het spul nog even met de testtonen laten draaien. De Dali's zijn dan wel duidelijk hoorbaar. Dus alles werkt en ze staan weer op Dolbyspeakers front. Maakt ook verder niks uit.  Conclusie is wel, dat je niet teveel moet uitgeven aan een externe amp voor de Atmos speakers, wanneer je die daarvoor nodig hebt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Ik heb voor nog geen €250 aan luidsprekers, kabels en goten de hoogte kanalen gerealiseerd.
Dus het hoeft zeker geen duizenden euro's te kosten.
Beetje inlezen waar die dingen moeten komen te hangen, beetje hulp van forumleden.
En uiteindelijk dik tevreden!

RHK

Ik had de Parasound voor 150 euro op MP, dus dat is ook prima.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op mei 08, 2022, 10:37:29
Ik had de Parasound voor 150 euro op MP, dus dat is ook prima.

Ik heb het nog iets voordeliger gedaan met een PMA520 voor 85 euro incl. verzending.
Kan dat ding altijd weer zo kwijt voor dat geld  :-D