Marantz SR7013 - minder tevreden over het geluid

Gestart door Jahoeg, februari 24, 2022, 15:00:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jahoeg

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb reeds een jaar of 3 een Marantz SR7013 in mijn bezit (nieuw gekocht) waar ik in vergelijking met de SR7011 van een vriend van mij niet zo heel erg tevreden over ben.

Aan de SR7013 heb ik 4 X KEF iQ70's als front en rear speakers  en een KEF iQ60C Center speaker gekoppeld.
(Voorheen had ik overigens ipv 2 iQ70's 2 iQ30's op stands als rear speakers.)

Het probleem is dat de sound van de SR7011 van die vriend van mij (met overigens exact dezelfde speaker set) vele malen beter vind dan de SR7013. 
De SR7011 klinkt vele malen gedetailleerderbij films en muziek en klinkt veel rustiger (gefiltert?) dan mijn SR7013.

Ik heb vanalles al geprobeerd zoals bedrading vervangen en speakers omwisselen. Ook de audyssey calibratie meermaals uitgevoerd (eveneens met gebruik maken van de MultiEQ App en de curves handmatig nog wat naar smaak  aangepast). Het blijft allemaal wat minder lekker te klinken dan de SR7011, wat ik toch niet zou verwachten van een nieuwere uitvoering van deze serie.

Op zich werkt de SR7013 goed en is het geluid ook best wel ok hoor, in vergelijking met een goedkopere receiver. Maar in vergelijking met met de oudere SR7011 lijkt het toch allemaal wat minder te zijn.

Weet iemand of de oudere Marantz SR70* series inderdaad beter klinken dan de nieuwere ?
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt voor de reacties!

pameijer

Nee, de oude series klinken niet beter. Ik denk dat je het verschil in je akoestiek moet zoeken. Welke verschillen zie je in de ruimte van je vriend en jou?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Jahoeg

De accoustiek in mijn kamer is inderdaad minder aangezien ik een U-Vormige woonkamer heb en hij een volledig vierkante.
Maar de helderheid per speaker (voornamelijk de fronts) bij hem en de wat doffe sound van mijn fronts valt me heel erg op.

Zou de optie Dialoogniveau (wat de SR7011 nog had) welke volledig los staat van het center speaker volume hier een rol in kunnen spelen? De SR7013 heeft deze functie niet meer maar daarvoor in de plaats is er onder Audio "Centerniveau aanp." Functie welke 1 op 1 gekoppeld is aan het volume van de center speaker in het Luidsprekers menu.

Is dit "Dialoogniveau" in de SR7011 trouwens een center spread functie?

RHK

#3
Ik heb deze instellingen in mn AV staan dus misschien eens proberen? Bij mij is het geluid gedetailleerd, weliswaar aparte voor en eindversterker, maar experimenteren kan geen kwaad.
Audyssey: ref. level,   Cinema eq: off, dyn.comp: off, dyn.vol.:off, dyn.eq. on en ref. level op 0 db
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#4
Ik denk ook wat pameijer zegt, jij gaat 2 ruimtes met elkaar vergelijken.

Ook speelt mee wat jij ergens anders hoort jij dit niet als "geheugen" kunt gebruiken hoe iets klonk, daar zit dan teveel tijd tussen.
Verschil tussen AVR's zijn echt zeer minimaal wat audio betreft (ook wat Stereo versterkes betreft  :wink: ).

Instellingen, audio aanpassingen wat je kunt gebruiken is wel aanwezig en kan ten voordele uitpakken in bepaalde situaties.

Denk als jij die 7011 bij jou neer zet je geen verschil zult waarnemen met de 7013, in fabrieks setting, dus alles neutraal, niet aangepast !!

CBdicX

Citaat van: Jahoeg op februari 24, 2022, 18:58:04
De accoustiek in mijn kamer is inderdaad minder aangezien ik een U-Vormige woonkamer heb en hij een volledig vierkante.
Maar de helderheid per speaker (voornamelijk de fronts) bij hem en de wat doffe sound van mijn fronts valt me heel erg op.

Zou de optie Dialoogniveau (wat de SR7011 nog had) welke volledig los staat van het center speaker volume hier een rol in kunnen spelen? De SR7013 heeft deze functie niet meer maar daarvoor in de plaats is er onder Audio "Centerniveau aanp." Functie welke 1 op 1 gekoppeld is aan het volume van de center speaker in het Luidsprekers menu.

Is dit "Dialoogniveau" in de SR7011 trouwens een center spread functie?

Dialoogniveau doet niets dan alleen het volume van de Center aanpassen zonder daarvoor in het speaker setup menu te moeten zijn.
Er is ook Dialogenhancement maar dat is geheel wat anders, dat past in een aantal stappen de helderheid van vocalen (de center) aan, dit bevind zich naar mijn weten op duurdere Denon AVR's.

Center spread is een Dolby functie, die verdeeld het Center signaal ipv 100% Center naar: 50% Center, 25% Front links en 25% Front rechts (ongeveer  :wink: )

Jahoeg

Iedereen bedankt voor de reacties!

De ruimte en accoustiek za dan inderdaad wel de boosdoener zijn

Marvin

Je zou nog eens kunnen proberen om zijn front luidsprekers bij jouw te proberen, of andersom.
Dan kan je misschien nog iets uitsluiten.
Maar de ruimte doet het meest met geluid, dus de kans is groot dat het daar aan ligt. 
Je versterker weekendje wisselen kan ook, maar is natuurlijk veel meer werk.

Jahoeg

Hallo Marvin,

Dank voor de suggestie, maar ook dat (meerdere / verschillende speakers aansluiten) heb ik reeds geprobeerd.
Het lijkt er sterk op dat de ruimte / accoustiek nadelig effect heeft op de audyssey meting en resultaten.

Zonder Audyssey klinken de fronts overigens wel helder en gedetailleerd, maar dan mis ik enorm veel dynamiek en klinkt alles wat flauwer.

Marvin

Maar dan zijn er vast wel opties om het geluid meer naar je zin te krijgen. 
Zelf luister ik muziek zonder audyssey, want ik vind die extra laag niet fijn voor muziek.
Gebruik ik enkel voor films.

In welke stand luister je muziek?

Jahoeg

Daar heb je gelijk in! Audyssey voegt niet altijd iets goeds toe.

Muziek luister ik over het algemeen in all Chanel Stereo modus met het volume van de surround speakers aanzienlijk  lager dan die van de fronts.

Soms probeer ik muziek op Dolby Surr. (met center spread aan) maar ben er nog niet over uit welke modus ik prettiger vind. in neig meer naar all chan. stereo.

Marvin

Ik luister ook veel in multi stereo, als je geen audyssey gebruikt kan je met bass en treble spelen.
Ook zit er waarschijnlijk een equalizer op als je audyssey uitschakelt.
Speel daar eens mee, kan als het goed is per kanaal.

Misschien lees ik er overheen, maar een subwoofer zou ook een goeie toevoeging zijn.

Jahoeg

Ja klopt, met audyssey uit kan ik treble en bass handmatig zegelen en is er ook een EQ beschikbaar die eventueel per kanaal ingesteld kan worden. maar daan blijf ik toch wat dynamiek missen.
Ik zal me nog eens verder verdiepen in de mogeljikheden aldaar.

Een subwoofer vind in persoonlijk niet aantrekkelijk.
De KEF iQ70's kunnen het ontbreken van een sub overigens erg goed compenseren.

Marvin

Die EQ wat aanpassen en spelen met wat bass en treble, ook in die volgorde, dan zal je zeker met muziek wel tot een fijnere afstelling moeten komen.

Films zijn wat ingewikkelder, want er zijn inderdaad best veel instellingen met audyssey.
Het toevoegen van een subwoofer(tje) ergens in een donker hoekje, dat gaat je met films denk ik wel bevallen.
Wellicht dat je dat dan op 'direct' kan afspelen en zodoende audyssey ook voor films niet gebruikt.
Veel opties, maar ga eerst eens spelen met die EQ en toonregeling.

Jahoeg

Bedankt Marvin!

Ik ga er zeker mee aan de slag.