Wat is de volgende stap met Atmos (DSU) en DTSX (NeuralX) ?

Gestart door CBdicX, september 24, 2022, 11:39:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Even wat speculeren nu er 15 kanaal receivers ten tonele komen.
Wat zal de bedoeling zijn voor die 15 kanalen.
Blijft het door hameren op Atmos maar dan met 6 speakers, of gaat het een andere richting op met blijvoorbeeld speakers op de grond ?

Iets "nieuws" zou vloerspeakers (7.2.4.4) kunnen zijn,dus geluid op vloer nivo wat de nog enige open optie is.
Kunnen die schuine Atmos speakers ook gebruikt worden voor de vloer, omhoog gericht  :yes:
Ik zou het DOWNmos of FULLmos noemen :-D

Dingen zoals gekraak van houtenvloeren, grindpaden, water geluid, loop en rij geluiden ect zou wel wat zijn lijkt mij.
Zou meer gebruikt kunnen worden dat het huidige Atmos, boven gebeurd er op Aarde bitter weinig.
Dat Fullmos zou nu al gedaan kunnen worden door die nieuwe 15 kanaal receivers.

Benieuwd of er andere vernieuwingen bedacht kunnen worden, doe je creatieve best  :yes:  :-)

Marvin

Zou bijna willen zeggen; zoek een hobby...
Maar dit is natuurlijk al je hobby.  [emoji23][emoji23]

CBdicX

#2
Citaat van: marvin op september 24, 2022, 12:11:01
Zou bijna willen zeggen; zoek een hobby...
Maar dit is natuurlijk al je hobby.  [emoji23][emoji23]

:-D    :-D:gp:

Marvin

Maar ik kan me wel vinden in geluiden over de vloer, zie dan eerder iets van soundbar achtige luidsprekers, langwerpig langs de plint.

Voorn

Ik denk dat geluiden over de vloer best een volgende stap kan zijn om de geluidsbubbel te vergroten, maar probleem hierbij is denk ik meubilair wat in de weg kan staan. Wanneer ik kijk naar mijn surround speakers dan komen die net boven mijn bank uit,wanneer ik luidsprekers vanaf de grond zou hebben zou het effect een stuk minder zijn lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

Marvin

Meer dan 9.2 is volgens mij moeilijk te realiseren in de meeste woonkamers.
Dus het zal hoe dan ook gericht zijn op een echte bioscoopruimte, maar die luxe heeft niet iedereen.
Persoonlijk heb ik in ieder geval echt wel genoeg luidsprekers om me heen met 9.2.

Marvin

Of heet het dan 5.4.2 ?

Weet ik veel, het zijn er genoeg. [emoji23]

CBdicX

#7
 :yes:

CBdicX

#8
Citaat van: marvin op september 25, 2022, 10:16:48
Of heet het dan 5.4.2 ?

Weet ik veel, het zijn er genoeg. [emoji23]

Wat jij nu gebruikt is 5.x.2 als er 5 (of 7) op oor hoogte, dan de x voor de sub(s) en 2 (of 4) voor Atmos.

Er komt bij mij een nieuwe/veranderde 7.2.4 setup (is nu nog in ontwikkeling) waar maar 3 speakers zichtbaar zijn Front L/R en Center, en ik gebruik geen inbouw speakers, gewoon "normale" speakers !!

Ok, een creatieve setup wat ver buiten de richtlijnen van Dolby, DTS en Auro valt.
Mijn setup leunt zwaar op reflecteren via de muren en plafond.
Werkt meer dan uitstekend, ogen dicht en ik hoor surround speakers links en rechts van mij, en de Atmos effecten van boven komen terwijl de speakers ergens anders uit het zicht hangen  :-D
Wel even puzzelen met het richten van de speakers (tweeters) en dan is een spiegeltje en laserpointer een goede hulp.
Met de Laserpointer en spiegel kan je precies de plek bepalen, op de luisterplek, waar het geluid komt.
Bose is en groot mee geworden, en ook nu wordt het nog steeds toegepast en in zeer dure speaker systemen

Er zijn een aantal merken die de Atmos speakers onzichtbaar in de fronts verwerkt hebben, dat zou ook met vloerspeakers makkelijk kunnen waar nu vaak de reflexpoort zit 😀

CBdicX

#9
Citaat van: Voorn op september 25, 2022, 09:50:58
Ik denk dat geluiden over de vloer best een volgende stap kan zijn om de geluidsbubbel te vergroten, maar probleem hierbij is denk ik meubilair wat in de weg kan staan. Wanneer ik kijk naar mijn surround speakers dan komen die net boven mijn bank uit,wanneer ik luidsprekers vanaf de grond zou hebben zou het effect een stuk minder zijn lijkt me.

2 vloerspeakers aan de voorkant is best te doen, bijvoorbeeld verwerkt in de vloerstaanders zoals ook met Atmos gebeurd, en de voorkant is vaak vrij in zicht.
Maar het is allemaal niet zo spannend hoor, leg maar ergens uit zicht een speakers neer of onder, die ga je echt wel horen  :yes:

CBdicX

#10
Voor wie het spoor een beetje kwijt is in receiver land met mogelijke setups:

5 Kanaal = 5.x

7 Kanaal = 5.x.2 of 7.x

9 Kanaal = 5.x.4 of 7.x.2

11 Kanaal = 5.x.6 of 7.x.4

15 Kanaal = wordt wat ingewikkelder omdat deze (nieuwe) receivers ondersteuning gaan krijgen voor Front/Rear Wide en ik dacht ook Center Height en 4+ Atmos.
Vermoed dat met de 15 kanaal ook de mogelijkheid gaan krijgen om zelf kanalen aan te wijzen, dus welk kanaal wat gaat doen zoals in de X8500H.
Receivers bestaan eigenlijk niet meer.
De AVR = Audio Video Radio is verdwenen met de komst van de AVC = Audio Video Controler modellen, dus zonder FM/AM Radio wat alleen nog in Auto's wordt gebruikt.

Dan ga (kan) je dus setups krijgen zoals:

9.x.6 = 7.x + Front Wide + 6 Hight
11.x.4 = 7.x + Front en Rear Wide = 4 Heights
8.x.7 = 7.x + Center Height + 7 Hight waarvan 1 VOG (TS)

Tja, ik weet het, ik ben een beetje  :-P   :-D
(als ik het fout heb hoor ik het wel)

Voorn

Citaat van: CBdicX op september 25, 2022, 11:09:28
2 vloerspeakers aan de voorkant is best te doen, bijvoorbeeld verwerkt in de vloerstaanders zoals ook met Atmos gebeurd, en de voorkant is vaak vrij in zicht.
Maar het is allemaal niet zo spannend hoor, leg maar ergens uit zicht een speakers neer of onder, die ga je echt wel horen  :yes:
Hier ben ik het mee eens. Momenteel staan mijn fronts op stenen, misschien kan er een (kleine)luidspreker onder ipv steen.
Bose had volgens mij een soundbase die was misschien 5cm hoog en er kwam best veel geluid uit. Mischien een luidspreker op de grond onder de audiokast?
Ik bedenk me ook dat de front speakers vaak een bewuste en persoonlijke keuze is voor mensen, vaak vanwege gewoon stereo gebruik. Ik ben zo iemand die moeilijk afstand zou doen van mijn fronts voor een luidspreker met ingebouwde vloer speakers, gewoon omdat ik heel tevreden ben over mijn luidsprekers.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

CBdicX

#12
Citaat van: Voorn op september 25, 2022, 16:48:30
Hier ben ik het mee eens. Momenteel staan mijn fronts op stenen, misschien kan er een (kleine)luidspreker onder ipv steen.
Bose had volgens mij een soundbase die was misschien 5cm hoog en er kwam best veel geluid uit. Mischien een luidspreker op de grond onder de audiokast?
Ik bedenk me ook dat de front speakers vaak een bewuste en persoonlijke keuze is voor mensen, vaak vanwege gewoon stereo gebruik. Ik ben zo iemand die moeilijk afstand zou doen van mijn fronts voor een luidspreker met ingebouwde vloer speakers, gewoon omdat ik heel tevreden ben over mijn luidsprekers.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Even een dingetje, het is nog niet zover helaas.
Het is maar een hersenspinsels van mijn kant als volgende stap.
Maar er zijn zat mogelijkheden, ook als je de huidige fronts wil behouden, nu nog alleen de update naar
" FullAtmos" 😉🔊

Als het goed is houd Dolby dit forum in de gaten, dus wie weet hoe snel het nu gaat 🤪