De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marantz 81

#255
Ja dat klopt leo  :yes:

eerst stonden ze 3 meter op het hart uit elkaar en in het midden van de ruimte ,inmiddels ben ik vanmiddag gelijk aan de slag gegaan en heb ik men stereo meubel met de boxen een stuk naar links geschoven ( gezien vanaf de bank )  en weer begonnen met die 3 meter uit elkaar het klonk al beter nadat ik het geheel had verplaatst maar stereo beeld was niet goed rommelig en geen echte overgang van links naar rechts

toen ben ik naar 2,4 meter tussen de boxen gegaan 75 cm van de achterwand af ze zo ingedraaid zoals jij gisteren avond uitlegde en heb ik men TV  10 cm van de wand gehangen was 40 cm ( hangt aan een verstelbare beugel ) echt een wereld van verschil  hello kon voor het eerst weer genieten van de kleintjes  :-D pompom er is nog wel wat verbetering te boeken misschien maar nu heb ik  weer een mooi stereo beeld  :yes: en ben ik het galmende gebonk kwijt  byebye




lo

Hey Arjan,

Da's mooi om te lezen. Je ziet eerst experimenteren om in eerste instantie een redelijke plaats voor alles te krijgen. Waarschijnlijk ga je in de toekomst nog wel eens een keer schuiven (heb ik ook regelmatig gedaan om te kijken of het niet beter kon). Ergens vind je een optimum. Goed om te horen dat je set weer aan de basis voorwaarden voldoet en dat je er weer van kunt genieten. Ik heb zo snel nog niet gezien of je al kleine akoestische maatregelen hebt kunnen nemen, maar dat zal ook nog aandacht vragen denk ik. In het andere topic van je had ik ook nog een aanvulling gedaan.

Geniet ervan en blijf bezig :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

die akoustische verbeteringen moet ik me nog eens verder in verdiepen want ik weet eigenlijk alleen de basis ervan  ,voorlopig moet er ook nog een eethoek bijkomen , heb nu een groot vloerkleed en siergordijnen zoals je op de foto kunt zien , heb zelf al gedacht aan absorbtie panelen maar waar ik die dan moet plaatsen hoe groot enzv heb ik geen idee van

het blijft leuk om ermee bezig te zijn  :yes:

groeten Arjan  byebye

HiFi gek

Je zal tevens merken als je je boxen in de lengte richting i.p.v. in de breedte van je kamer plaatst je waarschijnlijk meer diepte gaat krijgen .

Je hebt dan meestal ook minder laag omdat je dei hinderlijke staande golven meteen ook kwijt bent van de achterwand waar je dan meestal met je bank direct tegenaan geschoven zit .

Je krijgt in de lengte opstelling ook meer ademruimte achter je bank t.o.v. de achterliggende wand .
Je kunt je boxen ook verder van de direct achterliggende wand plaatsen op ruim 1 meter zeg maar , dat geeft weer meer diepte werking .
Dan zijn je boxen ook meteen veel verder verwijderd van die nadelige tv tussen de boxen in , ik weet dat dat niet zomaar kan omdat je tv met een beugel aan de muur is gemonteerd .

Maar probeer het maar eens voor de gein , dan kun je horen wat het opleverd , en daarna zet je gewoon de boxen weer terug in je huidige situatie .
Wand ik begrijp natuurlijk wel dat dit niet zomaar even kan om het voor altijd zo te laten staan in de lengte , tenminste dat geld dan wel voor als het winst opleverd , wat in elke situatie weer anders kan wezen .



Groeten  EDWIN  B 

gerard

Mooie opstelling zo, maar wel heel wat anders dan in je vorige kamer. Kan je echt merken dat de ruimte/akoestiek een grote invloed heeft. Je kamer is nu nog vrij hard/kaal, komen je monitor luidsprekers beter tot z'n recht, met grote vloerstaanders had je nu waarschijnlijk veel gedreun.. :|

Indraaien en plaatsing tot de achter en zijmuur heeft idd veel invloed. Veel kleine stukjes schuiven om binnen een bepaald gebied de beste plaats te vinden. misschien ook juist eens niet symetrisch indraaien, als het kan om je luisterpositie.

Veel luisterplezier in je nieuwe woning  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

@ hifi gek

ja dat weet ik maar zoals ik al eerder zij is het voor mij geen studio  :wink:  zo,n opstelling gaat hier niet samen met zoals ik wil leven in men woonkamer  :-)


@Gerard

ja kan je echt heel goed merken op pagina 16 heb ik het verschil aangegeven van de ruimte,s  en daarbij waren de afstanden tussen de boxen 1,8 meter en luisterafstand 2 meter en de wand achter me als ik ging luisteren op stoel zat er nog 1,5 m tussen mij en de wand achter me en de boxen stonden 1,2 m van de wand af  geen tv tussen apparatuur geen salontafel  houten vloer /vloerbedekking en dik geisoleerd dak met gipsplaten eroverheen ( zolder kamer met schuin dak 6 bij 3,6 meter op de vloer  ) ik luisterde in de lengte ( 6 m ) 

ik had het zelf ook niet zo verwacht omdat deze ruimte ook groter is ,merk wel duidelijk het verschil na het verplaatsen van gisteren nu is het eventueel nog wat fine tuning en acoustiek verbeteren , heb al wel nog ondekt dat ik de linker speaker iets minder ver moest indraaien als de rechter omdat het stereo beeld anders naar links toe trekt , met een paar flinke vloerstaanders had ik idd nog veel meer last gehad van staande golven


JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op november 02, 2010, 23:04:08
@ hifi gek

ja dat weet ik maar zoals ik al eerder zij is het voor mij geen studio  :wink:  zo,n opstelling gaat hier niet samen met zoals ik wil leven in men woonkamer  :-)


Dat zijn punten die nog wel is over het hoofd gezien worden maar wel erg belangrijk en bepalend :


Leven in de ruimte
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op november 02, 2010, 23:04:08
@ hifi gek

ja dat weet ik maar zoals ik al eerder zij is het voor mij geen studio  :wink:  zo,n opstelling gaat hier niet samen met zoals ik wil leven in men woonkamer  :-)



Dat zijn punten die nog wel is over het hoofd gezien worden maar wel erg belangrijk en bepalend :


Leven in de ruimte
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

ja de woning is groot genoeg om er ook nog een aparte luister ruimte te maken ,maar daar heb ik helemaal geen zin in  :no:  zou wel ideaal zijn natuurlijk maar ik wil gewoon relaxt in men woonkamer op de bank zitten en ook met vrienden nog eens een dvd kijken en een biertje drinken de installatie ten allertijde voorhanden hebben  :yes: want ik ben echt een muziek verslaafde  :schater:

lo

Ik denk dat dat helemaal goed gaat komen bij jou pompom
Goed bezig!

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

Arjan


Ik weet dat je gelijk hebt wat leefbaarheid betreft van je woonkamer .

Om mij zelf als voorbeeld te nemen , en jij weet na een aantal bezoeken ook precies hoe het bij mij opgesteld staat .
Een goede en uitgewogen opstelling hoeft zeker niet te lijden onder de leefbaarheid van de woonkamer .
Het is enkel een questie van je meubels zo opstellen dat ze het geluidsbeeld zo min mogelijk negatief beïnvloeden .
Met de opstelling van mijn meubels thuis is de leefbaarheid nog prima te genieten , het enige punt van kritiek in mijn situatie is dat er 1 box half voor de keukendeur staat , maar aangezien ik alleen woond is dat geen probleem , met een gezin had dit niet zo gekunt .

Je kan dus qua opstelling van je boxen vrijwel alles er uit halen wat je ruimte te bieden hebt , als je het maar doordacht doet .

Let wel , ik probeer je natuurlijk niets op te dringen hé .
Ik laat je enkel weten dat het heel goed mogelijk is gezien mijn eigen situatie .




Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

#266
Ik heb inmiddels weer andere Monitor speakers aangeschaft , omdat ik niet kon wennen aan de dynaudio,s in deze woning , niet alleen de acoustische problemen maar het klinkt hiet , te klein als het ware en geen vulling van lage tonen / te ver weg naar het gehoor ,vindt het wel jammer  :cry: want in men vorige luisterzolder was is er helemaal weg van  :kwijl:

vanavond heb ik Klipsch RB81 Monitor speakers gekocht ,deze zijn wel wat groter  :schater: maar ze passen nog gewoon op de dynaudio stands die blijven  :-)  20 cm woofer  :-o :-D  front firing basspoort   :-)


lo

Hey Arjan,

Verrassend zeg maar :-D
Jammer dat de dynaudio's de draai niet in je kamer konden maken.
Veel plezier met deze en geniet ervan :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Stadium III

Hoe bevallen ze ?
Indrukken willen we weten  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES