Stereo of HT versterker

Gestart door GNuldo, maart 24, 2010, 09:07:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GNuldo

Dag Mensen,

Optie 1: PM6003, ST6003 en CD5003
Optie 2: SR6003/6004 en CD5003

Al een tijdje ben ik aan het worstelen met de vraag welke van de bovenstaande 2 opties het zal gaan worden. Ik gebruik een stereo opstelling om voornamelijk muziek te beluisteren. Als de situatie zich voordoet zwengel ik het geluid ook aan voor een filmpje op tv.
Bij de set komt hoogstwaarschijnlijk een subwoofer maar dat is dan ook het max aantal luidsprekers wat erop aangesloten zal worden. Wel zou ik de set nog uit willen breiden met een mediaplayer om ook MP3's makkelijk (en in grote getale) te kunnen afspelen. Met mijn oren is niets mis maar met m'n technische kennis en achtergrond des te meer. Het geluid is bij beide opties goed. De losse componenten leveren kwaliteit, en de receiver levert ook nog een een beetje extra vermogen. Beide klinken goed.

Kortom, wat is de toegevoegde waarde van al de extra functionaliteiten die de receivers bieden tov de basis losse componenten. Is dit een waardevolle toevoeging indien bij bijvoorbeeld het aansluiten van een mediaspeler/hdd om muziek te beluisteren? En welk voordeel bied de separate subwoofer uitgang bij de receiver?
Dit alles in de context van 2 mooie vloerstaande luidsprekers en een optionele sub.

Groeten,

GnuDo




drees62


GNuldo

Yes dank je. Leuk en interessant leesvoer.

Het brengt mij wel op de volgende punten. Gezien de PM6003 en de SR6003 of 6004 in dezelfde klasse vallen, kan ik geluidkwaliteitstechnisch gezien dus beter voor de PM6003 gaan. Maar welke features van de SR variant maken het dan aantrekkelijk om toch overstag te gaan? En wat bieden deze features mij in de toekomst? MP3, HDMI, enz. Of kunnen deze features overgenomen worden door een nog aan te schaffen mediaplayer?

Nog beter zou zijn tweedehands premium apparatuur aan te schaffen maar dat is helaas geen optie.

Gegroet,

GnuDo






Perfect_audio

Citaat van: GNuldo op maart 24, 2010, 10:08:07
Het brengt mij wel op de volgende punten. Gezien de PM6003 en de SR6003 of 6004 in dezelfde klasse vallen, kan ik geluidkwaliteitstechnisch gezien dus beter voor de PM6003 gaan. Maar welke features van de SR variant maken het dan aantrekkelijk om toch overstag te gaan? En wat bieden deze features mij in de toekomst? MP3, HDMI, enz. Of kunnen deze features overgenomen worden door een nog aan te schaffen mediaplayer?

Met de extra versterkers in de SR6004 zou je ook kunnen bi-ampen.
Maar wat dacht van Audyssey in de SR6004, met Dynamic EQ. Als je dat gehoort hebt wil je niet anders meer.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

#4
Citaat van: Perfect_audio op maart 24, 2010, 16:44:54
Met de extra versterkers in de SR6004 zou je ook kunnen bi-ampen.
Maar wat dacht van Audyssey in de SR6004, met Dynamic EQ. Als je dat gehoort hebt wil je niet anders meer.

Ron
Indien je nu en in de toekomst bij stereo wil blijven heeft m.i. Audyssey en Dynamic EQ geen toegevoegde waarde en zou ik zeer zeker voor een dedicated stero versterker gaan, zekers in deze prijsklasse.

En voor het geld van een nieuwe PM6003 of een SR6004 kan je bijvoorbeeld ook een mooie tweede hands PM17 (KI) scoren :yes:.

Echter, twijfel je over meerkanaals: dan is de SR6004 een goede keuze en deze zal je denk ik ook niet teleurstellen betreft het stereo (standje pure direct).


Sander.

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op maart 24, 2010, 16:58:23
Indien je nu en in de toekomst bij stereo wil blijven heeft m.i. Audyssey en Dynamic EQ geen toegevoegde waarde en zou ik zeer zeker voor een dedicated stero versterker gaan, zekers in deze prijsklasse.
.....
Sander.

Zou je dat eens kunnen toelichten? Waarom niet? En, heb je het al eens gehoord?
Je opmerking lijkt voort te komen uit conservatisme t.a.v. moderne mogelijkheden om het geluid zo natuurgetrouw en aangenaam mogelijk te maken.
Mocht je het eens willen beleven, dan ben je bij mij welkom.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

#6
Ik heb niet die ervaring die jij hebt betreft EQ daar ben ik mij van bewust :yes:.
En ik ben misschien idd. wel conservatief betreft het stereo :yes:: deze dient voor mij zo puur mogelijk, zonder EQ en met een dedicated stereo bron en stereo amp.

Echter lees ik wel mee in topics betreft EQ in stereo: hetgeen wat ik daar uit filter is dat EQ de toekomst heeft, ook betreft stereo maar dat momenteel het aanbod van hardware welke echt een toegevoegde waarde heeft betreft EQ nog zeer dun gezaaid is en zeker niet voorhanden is in deze prijsklasse :no:. Een product welke goed schijnt te presteren betreft EQ in stereo is bijvoorbeeld de Lyngdorf TDAI 2200 (stereo amp met EQ) maar daar mag je dan ook €2800,- voor aftikken.

En ik zie net ff van welke hardware jij gebruik maakt :kwijl:: deze bevind zich in een behoorlijk andere prijsklasse dan waarin de ts aan het shoppen is. Betreffende receivers hebben alleen al een heel andere basis / opbouw (gebruikte componenten).


Sander.

WimPeu

Als ik dit zo lees dan is het tijd om eens te gaan luisteren bij Perfect_audio. Ik heb ook niks met dat Audyssey en Dynamic EQ gedaan. Ik heb altijd het idee dat ik graag alles zelf wil afstellen en dat niet graag aan een chip over laat. Maar ik wordt nu wel nieuwsgierig zeg.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

dan nog maar eens Wim, als er iemand is die de juiste setup heeft om dat te proberen.
dan ben jij dat!
ik kan ook wel aan wat extra versterkers komen maar heb de behoefte niet om een demo te ondergaan.
(als de akoestiek klopt heeft dat voor mij geen toegevoegde waarde,-en de akoestiek klopt aardig).

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op maart 24, 2010, 18:01:45
En ik ben misschien idd. wel conservatief betreft het stereo :yes:: deze dient voor mij zo puur mogelijk, zonder EQ en met een dedicated stereo bron en stereo amp.

Oké, dat is een goed uitgangspunt, niks mis mee. Maar........
De ruimte waarin al dat puurs staat te spelen beïnvloedt het (pure) signaal dat jouw oren bereikt.
En dat is wat Audyssey aanpakt en verbetert.
We moeten niet bang zijn voor additionele apparatuur die de nadelige effecten van de ruimte (actief) compenseert, ook al is dat niet analoog maar digitaal.
Vergeet niet dat er veel digitale techniek is gebruikt om het cd'tje te maken.
Voor echt onvervalste analoge muziek moeten we terug naar de plaat en bijbehorende opname/afspeelapparatuur uit die tijd. Maar zeg nou zelf, dat willen we toch niet!

Citaat van: xander32 op maart 24, 2010, 18:01:45
En ik zie net ff van welke hardware jij gebruik maakt :kwijl:: deze bevind zich in een behoorlijk andere prijsklasse dan waarin de ts aan het shoppen is. Betreffende receivers hebben alleen al een heel andere basis / opbouw (gebruikte componenten).

Ja, dat is andere koek, maar dat neemt niet weg dat in bijv. de SR6004 ook al een aardige versie van Audyssey is te vinden. Alle waar naar zijn geld.
In ieder geval is er met akoestiekcorrectie echt erg veel kwaliteit en plezier te behalen. Meer dan met eh....... nou ja die discussie wil ik niet aangaan.
Dat wil ik alleen maar onder de aandacht brengen.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

#10
Citaat van: Perfect_audio op maart 24, 2010, 18:28:47


Ja, dat is andere koek, maar dat neemt niet weg dat in bijv. de SR6004 ook al een aardige versie van Audyssey is te vinden. Alle waar naar zijn geld.
In ieder geval is er met akoestiekcorrectie echt erg veel kwaliteit en plezier te behalen. Meer dan met eh....... nou ja die discussie wil ik niet aangaan.
Dat wil ik alleen maar onder de aandacht brengen.

Ron
Betreft het meerkanaals is met EQ wat mij betreft een duidelijke vooruitgang, daarin zou ik niet meer zonder willen(recent verschillende set-ups uitgeprobeerd, met en zonder EQ). Betreft het stereo in mijn eigen ruimte ben ik tevreden met de zo puur mogelijke stereo opstelling. Echter ontbreekt mij de ervaring wat EQ hierin nog zou kunnen toevoegen.


Sander.

JohnWx

Citaat van: GNuldo op maart 24, 2010, 09:07:01
Dag Mensen,

Optie 1: PM6003, ST6003 en CD5003
Optie 2: SR6003/6004 en CD5003

Al een tijdje ben ik aan het worstelen met de vraag welke van de bovenstaande 2 opties het zal gaan worden. Ik gebruik een stereo opstelling om voornamelijk muziek te beluisteren. Als de situatie zich voordoet zwengel ik het geluid ook aan voor een filmpje op tv.
Bij de set komt hoogstwaarschijnlijk een subwoofer maar dat is dan ook het max aantal luidsprekers wat erop aangesloten zal worden. Wel zou ik de set nog uit willen breiden met een mediaplayer om ook MP3's makkelijk (en in grote getale) te kunnen afspelen. Met mijn oren is niets mis maar met m'n technische kennis en achtergrond des te meer. Het geluid is bij beide opties goed. De losse componenten leveren kwaliteit, en de receiver levert ook nog een een beetje extra vermogen. Beide klinken goed.

Kortom, wat is de toegevoegde waarde van al de extra functionaliteiten die de receivers bieden tov de basis losse componenten. Is dit een waardevolle toevoeging indien bij bijvoorbeeld het aansluiten van een mediaspeler/hdd om muziek te beluisteren? En welk voordeel bied de separate subwoofer uitgang bij de receiver?
Dit alles in de context van 2 mooie vloerstaande luidsprekers en een optionele sub.

Groeten,

GnuDo






ik zou de tuner lekker laten varen en voor dat geld een streamer kopen heb je gelijk de hele wereld onder de tunert en je kan als je wilt vanaf je pc luisteren ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: jwx op maart 24, 2010, 19:40:57

ik zou de tuner lekker laten varen en voor dat geld een streamer kopen heb je gelijk de hele wereld onder de tunert en je kan als je wilt vanaf je pc luisteren ?
Ik zou gezien jouw wensen ook voor de pure stereo gaan, en voor een streamer erbij nemen. Eventueel aangevuld met een mooie d/a converter om het geluid op te krikken. Voor puur muziek zou ik een logitech squeezebox nemen, anders een popcorn hour 200 (of zo iets). De bediening van de squeezebox is echt subliem. In beide gevallen een aparte NAS voor data opslag.

Ongetwijfeld zal een EQ of Audassey een goede room correction toepassen, alleen de voor- en eindversterking zal bij een pure stereo setup beter zijn. ik denk dat die voor- en nadelen zwaarder wegen dan een EQ of Audassey zal kunnen verbeteren.
Let op een goede opstelling van speakers, zorg voor een aantal akoestische trucs (bijv kleed tussen speakers en bank) en je komt een heel eind.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude


GNuldo

Bedankt voor de reacties!

Mijn keuze is gemaakt. Ik ga voor de losse stereo versterker en cd-speler. Een vriend van me die professioneel verstand heeft van akoestiek en dergelijke heb ik gevraagd hoe 'mijn kamer klinkt'. Hij zei me geen zorgen te maken.
In plaats van een tuner zal er een logitech knijpdoos komen die ik 2e hands op de kop kan tikken. Bedankt voor de tip!

Vanwege het design denk ik de combinatie PM6003 en CD5003 te maken. Maar niet voordat ik heb geluisterd naar de PM17. Dan heeft de vriendin maar pech  :-D I'll let you know.

Groeten GnuDo