Het testen / vergelijken voor de aankoop.

Gestart door xander32, januari 24, 2010, 11:26:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Na een opmerking van een forumlid v.h. HT-forum kwam ik aan het nadenken over op welke wijze het testen, uitproberen, vergelijken van nieuwe - nog aan te kopen producten, het meeste rendement op zal leveren.

Concreet: hoe vergelijk je nieuwe componenten voor de aanschaf?


Zelf heb ik onderstaande wijze les (?) de afgelopen maanden opgedaan tiijdens het vergelijken van kabels:

Je bent al snel geneigd om heel "technisch" te gaan luisteren, heel specifiek te gaan letten op verschillen tussen de diverse componenten. Ik heb ervaren dat het de kunst is om proberen te gaan genieten, te relaxen tijdens het "beproeven" van de nieuwe componenten. Daarvoor zal je veel, gedurende langere periodes en naar veel verschillende muziek met de nieuwe component in jouw keten moeten gaan luisteren.

Als voorbeeld: in eerste instantie ging ik heel geconcentreerd luisteren, met specifieke cd`s en specifieke tracks en frequent wisselen van de te testen componenten. Dat bracht wel de verschillen aan het licht tussen deze componenten maar niet welke van deze componenten het beste, op langdurige basis mijn luisterplezier zal vergroten.

Vervolgens gaf het aansluiten van 1 nieuwe component en deze gedurende een geruime tijd (minimaal een week) mee te laten draaien, een heel andere uitslag. De ls.kabel welke in eerste instantie uitblonk(veel detail, micro info) bleek op de langere duur onrust te geven in mijn set waardoor ik sneller van software ging wisselen dan wel het volume terug draaide. De kabel welke in eerste instantie het minst op viel is het geworden: met deze kan ik uren achtereen luisteren en gaat het volume steevast omhoog: genieten :yes:.




Hopenlijk kan een ander hiermee ook z`n voordeel doen.


Sander.

WimPeu

Dat is mooi met kabels ed, maar wat als je wat anders wilt proberen. Even 2 of 3 EV's of cd spelers mee naar huis om die dan weken te testen (1 week per EV/CD speler) en naast elkaar vergelijken lijkt me voor de meeste zaken geen optie.

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

#2
Citaat van: WimPeu op januari 24, 2010, 11:53:48
Dat is mooi met kabels ed, maar wat als je wat anders wilt proberen. Even 2 of 3 EV's of cd spelers mee naar huis om die dan weken te testen (1 week per EV/CD speler) en naast elkaar vergelijken lijkt me voor de meeste zaken geen optie.
Klopt Wim, de praktijk is weerbastig :yes:.

De uitdaging is het om een dealer te vinden die daarin mee gaat.
Echter zijn deze er wel. Met het vergelijken van cd-spelers zal ik deze minimaal een week thuis in eigen keten willen hebben.

Ik kan mij voorstellen dat de prijs van betreffende hardware ook zal meespelen voor een dealer: een no-name cd-speler van €99,- een week op proef meekrijgen zal allicht op meer weerstand stuiten dan een speler van €999,-.

Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op januari 24, 2010, 11:59:20

De uitdaging is het om een dealer te vinden die daarin mee gaat.
Echter zijn deze er wel.

Sander.

Ik heb er zo een gevonden hier in Enschede.  pompom
En Wim, is voor jouw maar een goed half uurtje rijden over de (Duitse) A31  :-D Kun je het Peutje eens lekker uitlaten  :wink:

André

WimPeu

Weekje moet kunnen toch.

Maar stel je hebt een CD speler een week in huis gehad en je neemt de volgende mee naar huis om te testen. Dan is het bijna onmogelijk om ze nog te vergelijken. Dan moet je audiofiel geheugen hebben en dat schijnt eigenlijk niet eens te bestaan. Elke luister beurt is afhankelijk van veel meer factoren dan de apparatuur zelf. Veel externe factoren hebben invloed op hoe je geluid ervaard. Als je je top voelt klinkt alles anders dan wanner je moe bent. Ook laat op de avond lijkt je set vaak anders te klinken dan in de ochtend. Allemaal psychisch geleuter maar ik heb dat eens ergens gelezen en zo ervaar ik het eigenlijk ook.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Citaat van: drees62 op januari 24, 2010, 12:05:49
Ik heb er zo een gevonden hier in Enschede.  pompom
En Wim, is voor jouw maar een goed half uurtje rijden over de (Duitse) A31  :-D Kun je het Peutje eens lekker uitlaten  :wink:

André
Ik weet het: daar ga ik mij ook melden voor een cd-speler :yes:.


Sander.

WimPeu

#6
Citaat van: drees62 op januari 24, 2010, 12:05:49
Ik heb er zo een gevonden hier in Enschede.  pompom
En Wim, is voor jouw maar een goed half uurtje rijden over de (Duitse) A31  :-D Kun je het Peutje eens lekker uitlaten  :wink:

André

ik heb een Peu hoor geen Ferrari.. :-D

Half uurtje


1.5 uur..

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Citaat van: WimPeu op januari 24, 2010, 12:07:34
Weekje moet kunnen toch.

Maar stel je hebt een CD speler een week in huis gehad en je neemt de volgende mee naar huis om te testen. Dan is het bijna onmogelijk om ze nog te vergelijken. Dan moet je audiofiel geheugen hebben en dat schijnt eigenlijk niet eens te bestaan. Elke luister beurt is afhankelijk van veel meer factoren dan de apparatuur zelf. Veel externe factoren hebben invloed op hoe je geluid ervaard. Als je je top voelt klinkt alles anders dan wanner je moe bent. Ook laat op de avond lijkt je set vaak anders te klinken dan in de ochtend. Allemaal psychisch geleuter maar ik heb dat eens ergens gelezen en zo ervaar ik het eigenlijk ook.
Volgens mij gaat het hier alweer "de verkeerde kant" op: het audiofiele geheugen. Een component waar je een week lang met veel plezier naar hebt geluisterd blijft wel hangen in jouw geheugen, zonder dat je precies allerlei details op kan dreunen waarom deze beter presteerd voor jou. Luisterplezier, daar gaat het volgens mij om.


Sander.

Marvin

Citaat van: WimPeu op januari 24, 2010, 12:07:34
Weekje moet kunnen toch.

Maar stel je hebt een CD speler een week in huis gehad en je neemt de volgende mee naar huis om te testen. Dan is het bijna onmogelijk om ze nog te vergelijken. Dan moet je audiofiel geheugen hebben en dat schijnt eigenlijk niet eens te bestaan. Elke luister beurt is afhankelijk van veel meer factoren dan de apparatuur zelf. Veel externe factoren hebben invloed op hoe je geluid ervaard. Als je je top voelt klinkt alles anders dan wanner je moe bent. Ook laat op de avond lijkt je set vaak anders te klinken dan in de ochtend. Allemaal psychisch geleuter maar ik heb dat eens ergens gelezen en zo ervaar ik het eigenlijk ook.

en dit is naar mijn mening precies hetgene waar deze audiovriendjes naar zitten te luisteren en daar waar ze kabels ed mee kwalificeren.
heb ik ook gehad, zo'n periode van 'er moet meer zijn' .

Stadium III

Het idd thuis testen van appaatuur is het moeilijkste wat er idd is !
Er zijn hier veel dealers in de buurt die er niet aan mee willen werken om kabels end mee te geven

Eigenlijk is het beste als je een cd spelert wilt kopen om er 3 keuze hebbers mee te nemen en die dan voor 3 weken te testen

Als dit kan is het natuurlijk zeer mooi maar de dealer is wel 3 appareten voor 3 weken weg
Ik denk dat dit ook wel een groot knelpunt is voor de dealers want als 3 mensen dit zo willen doen zijn er al 9 apparaten weg !

Al bij al thuis zelf beleuisteren en testen is wel het beste wat er is
Jammer dat er veel mensen moeilijk over doen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: WimPeu op januari 24, 2010, 12:11:52
ik heb eeb Peu hoor geen Ferrari..

Half uurtje


1.5 uur..


Vind persoonlijk WimPeu ook beter klinken dan WimFer :lol:.


Sander

WimPeu

#11
Citaat van: xander32 op januari 24, 2010, 12:12:29
Volgens mij gaat het hier alweer "de verkeerde kant" op: het audiofiele geheugen. Een component waar je een week lang met veel plezier naar hebt geluisterd blijft wel hangen in jouw geheugen, zonder dat je precies allerlei details op kan dreunen waarom deze beter presteerd voor jou. Luisterplezier, daar gaat het volgens mij om.


Sander.

Het is niet de bedoeling natuurlijk om op wat voor manier dan ook een statement te maken. Dit is slechts gebaseerd op mijn ervaring. Dat iemand anders het anders ervaard kan natuurlijk best. Ik weet ook niet hoe je het anders noemt. Als je een component niet meer thuis hebt en je gaat hem wel vergelijken met iets wat er fysiek staat moet je toch iets van een beeld in je hoofd hebben hoe dat andere component onder de zelfde omstandigheden klonk. Ik kan het met de beste wil van de wereld niet. Dit geldt natuurlijk vooral als je zeg maar CD spelers uit een zelfde prijsklasse gaat vergelijken. 1tje van €1000,- van Marantz met 1tje van €1000,- van zeg maar Denon oid.


Hmmmm WinFer klinkt ook wel goed toch. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Citaat van: WimPeu op januari 24, 2010, 12:19:27
Hmmmm WinFer klinkt ook wel goed toch. :-D
Dat wordt dan ff geen euris meer spenderen aan ht-componenten maar sparen voor een "Fer" :lol:.




Sander.

WimPeu

 :schater: ja zo moet je toch beginnen. Kan ik m'n zoontje een beetje laten wennen. Je weet maar nooit. Las gisteren in de krant dat een 14 jarig jongetje uit Friesland het bij een F1 stal mag gaan proberen. notworthy


Back on topic maar weer..
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

Citaat van: WimPeu op januari 24, 2010, 12:27:41
:schater: ja zo moet je toch beginnen. Kan ik m'n zoontje een beetje laten wennen. Je weet maar nooit. Las gisteren in de krant dat een 14 jarig jongetje uit Friesland het bij een F1 stal mag gaan proberen. notworthy


Back on topic maar weer..

terwijl een Friesch jongentje het vaker in de schapenstal probeerd...... :angel: