Breem-Site

Gestart door Snow, oktober 07, 2008, 23:31:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


TurboMarco

"CD-spelers moeten zwaar en robuust uitgevoerd zijn en zeer stabiel opgesteld worden.
   

Deze gedachte is klakkeloos overgenomen van de vinyl-platenspeler waar dat inderdaad zo moet.

Het CD-systeem is verregaand ongevoelig voor trillingen. "

CD-systeem ongevoelig (verregaand,jah zo kan je de uitspraak enigzins dekken)voor trillingen ?? ,heeft die man ooit in een auto met CD speler gezeten?

Ik heb in ieder geval nog geen CD speler meegemaakt die niet ongevoelig is voor trillingen,zo zijn er nog wel meer ervaringen van die breem die niet stroken met die van mijzelf.


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Hoi Marco

Als je al citeert, dan wel volledig. Dit is wat er over trillingen geschreven wordt:

Het CD-systeem is echter in hoge mate ongevoelig voor trillingen van buitenaf. Pas bij ernstige trillingen wordt de weergave onderbroken of stopt het volledig. Er is geen directe relatie tussen frequenties van mechanische trillingen en een evt. resultaat in de luidsprekers.

Ik weet niet wat voor fratsen jij in de auto uithaalt, maar ik heb daar geen last van :wink:

MVG-S

Maurice

Citaat van: Snow op oktober 08, 2008, 18:22:59
Hoi Marco

Als je al citeert, dan wel volledig. Dit is wat er over trillingen geschreven wordt:

Het CD-systeem is echter in hoge mate ongevoelig voor trillingen van buitenaf. Pas bij ernstige trillingen wordt de weergave onderbroken of stopt het volledig. Er is geen directe relatie tussen frequenties van mechanische trillingen en een evt. resultaat in de luidsprekers.

Ik weet niet wat voor fratsen jij in de auto uithaalt, maar ik heb daar geen last van :wink:

MVG-S
Hij rijdt in verlaagde renaultjes ;)
Er is trouwens wel degelijk een relatie tussen mechanische frequenties en resultaat uit de speakers. Indien er trillingen zijn moet de foutcorrectie aan het werk en dat is bij sommige spelers hoorbaar.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HiFi gek

Citaat van: Maurice op oktober 08, 2008, 18:46:49
Hij rijdt in verlaagde renaultjes ;)
Er is trouwens wel degelijk een relatie tussen mechanische frequenties en resultaat uit de speakers. Indien er trillingen zijn moet de foutcorrectie aan het werk en dat is bij sommige spelers hoorbaar.

Hier ben ik het mee eens .
Getuige de vele ontkoppelingvoetjes die er in de handel zijn om je cd speler optimaal te ontkoppelen .
Heb hier zelf ook ervaring mee opgedaan onder mijn cd speler , ik kan het duidelijk horen .
Het is gebaseerd op mechanische trillingen opheffen .


Groeten  EDWIN  B

TurboMarco

ik tik altijd even tegen de lade van een CD speler om te zien of het gevoelig voor het overslaan,de ene speler kan dat beter hebben dan de andere,voor mij is dat bewijs genoeg .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Als ik me niet vergis worden bij auto radio's en bij dragbare CD spelers, buffers gebruikt. Dus de informatie wordt enige tijd op voorhand gelezen, zodat bij hevige schokken de Cd speler de tijd heeft om de informatie opnieuw te lezen. Wanneer de trillingen te heftig zijn of aanhouden krijg je uiteindelijk toch problemen.

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Bearke65

#7
Citaat van: Snow op oktober 08, 2008, 18:22:59
Hoi Marco

Als je al citeert, dan wel volledig. Dit is wat er over trillingen geschreven wordt:

Het CD-systeem is echter in hoge mate ongevoelig voor trillingen van buitenaf. Pas bij ernstige trillingen wordt de weergave onderbroken of stopt het volledig. Er is geen directe relatie tussen frequenties van mechanische trillingen en een evt. resultaat in de luidsprekers.

Ik weet niet wat voor fratsen jij in de auto uithaalt, maar ik heb daar geen last van :wink:

MVG-S
De site van Breem, maar meer nog zijn visie, is al geruime tijd punt van aandacht / discussie op divese fora. Dus niets nieuws onder de zon.

Waar hij tegen ageert en waar ik het in zekere zin ook mee eens ben zijn de "wetenschappelijke" verhalen over klankverbeteringen die sommige hififrabikanten de wereld inslingeren om vervolgens exorbitante prijzen te vragen voor uitgangspunten waar je je van kunt afvragen of de praktijk net zo mooi is als de theorie verkondigt.

Helaas schiet Breem te ver door in zijn missie hifiminnend Nederland met beide benen op de grond te krijgen wat an sich een nobel uitgangspunt is. Hoofdzakelijk baseert Breem zijn visie op een tweetal uitgangspunten:

- Alles wat niet meetbaar is is niet hoorbaar
- Het menselijk gehoor is eenvoudig beinvloedbaar (citaat: Het menselijk gehoor is een tamelijk onbetrouwbaar en volstrekt ongecalibreerd meetinstrument dat zich gemakkelijk laat misleiden door o.m. zelfsuggestie.)

Op basis van deze uitgangspunten baseert Breem zijn "werkelijkheid" over "zin en onzin"

Jammer dat het zo ongenuanceerd is. Want beide beweringen zijn nooit zo absoluut als hierboven wordt geschetst. Ik draai al meer dan twintig jaar mee in de wereld van de audio en speel al bijna 40 jaar actief muziek (piano / vleugel). Ik kan wel zeggen dat ik een getraind gehoor heb en het fenomeen "autosuggestie" en de overige auditieve fenomenen in mijn hersens wel herken.

- Tegenover het uitgangspunt dat alles dat niet meetbaar is niet hoorbaar is kan men ook stellen dat niet alle facetten die te maken hebben met het (natuurgetrouw) reproduceren van muziek (al) meetbaar is.
- Tegenover het feit dat het menselijk gehoor eenvoudig beinvloedbaar is kan gesteld worden dat het menselijk gehoor dermate complex is dat men de volledige werking er nog niet eens van kent. Een Bösendorfer vleugel klinkt bijvoorbeeld bij een lage luchtvochtigheid anders dan bij een hoge luchtvochtigheid. Bij 20 graden anders dan bij 26 graden. Na iedere stembeurt klink mijn paino thuis nét weer even anders als bij de keer daarvoor. Een geoefend oor is zeer gevoelig en in staat de kleinste klanknuances te kunnen waarnemen: iedere geoefende professionele pianist zal dit zeker kunnen beamen.

Zo vinden in het orgaan van Corti diverse proceesen plaats met betrekking tot de omvorming van het akoestisch naar een elektrisch signaal die men nog niet volledig begrijpt. Nog minder van de psycho-akoestische processen die er in de hersenen plaatsvinden die het elektrische signaal betekenis (gewaarwording) geven. Overigens is het wel aardig om te weten dat in het visuele centrum de "verbeelding" plaatsvindt van het akoestisch signaal. Het visuele centrum geeft betekenis (emoties) aan de impulsen die van het auditieve centrum komen. Het auditief centrum doet dit niet en is derhalve dus strikt "neutraal".

Er al eens bij stilgestaan dat ongeveer élk auditief aspect wordt weergegeven in visuele termen? We praten over toonhoogte, lage en hoge tonen, spreken over diepte en breedte in het geluidsbeeld etc etc ... auditieve parameters krijgen pas betekenis als we er visuele begrippen aan koppelen ... :-)

Dat het menselijk gehoor eenvoudig beinvloedbaar is zeker wel waar. Hij spreekt echter over een ongecalibreerd meetinstrument. Hier is geen sprake van: het gehoor is slechts de sensor die akoestische signalen omzet in elektrische waarna de verwerking in de hersenen plaatsvindt. Jan lijkt er zich niet van bewust dat de hersenen de neiging hebben om afwijkingen van de "norm" de corrigeren naar de norm. Als voorbeeld: als we een tijdje kijken naar een groen vlak zullen de hersenen die willen corrigeren naar rood om zodoende neutrale kleur (licht) informatie in de hersenen te genereren. Als we vervolgens naar een wit vlak kijken zien we deze (voor een korte tijd) in roodtinten voordat het witte vlak als wit wordt ervaren. Vice versa voor het witte vlak dat voor een tijdje even groen lijkt te kleuren als we een tijdje naar een rood vlak hebben gekeken.

Hetzelfde geldt ook voor auditieve signalen. Luister eens een tijdje naar muziek met de bas- en treble knop vol open. De hersens merken een afwijking op aan het normatieve auditieve signaal en willen deze afwijking corrigeren. Zodoende wordt er in de hersenen de toonregeling helemaal teroerlelijke schoenenchroefd zodat het uiteindelijke signaal zoals dat wordt ervaren in het hoofd een vlakkere frequentiekarakteristiek heeft dan feitelijk aan het oor wordt aangeboden. Luister daarna eens even naar een neutrale toonregeling en voor een tijdje lijkt her erop alsof laag en hoog in het geluidsbeeld volkomen ontbreken.

Zeker zal er in veel gevallen sprake zijn van zelfsuggestie (als ik veranderingen wíl horen, hóór ik ze zeker) echter hij gaat helemaal voorbij aan dit psycho akoestisch fenomeen van zelfregulatie in de hersenen.

Zoals altijd ligt de waarheid in veel gevallen in het midden. Terecht staat Jan stil bij veel "broodje aap" verhalen die diverse fabrikanten de wereld inslingeren. Daar staat tegenover dat in de loop van decennia veel vooruitgang is geboekt op het vlak van natuurlijke geluidsweergave, en gaandeweg krijgen we ook meer inzicht in de werking van het menselijk gehoor en over het fenomeen "muziekbeleving". Dit alles zal er zeker toe leiden dat in de decades die komen gaan de muziekweergave nog verder vebeterd zal worden. Interessant daarbij op te merken is dat de uiteindelijke kwaliteit van de muziekreproductie niet alleen gelegen is in de weergavekant, maar ook op de opnamekant (v.w.b. techniek en de competenties van de opnametechnici op het vlak van natuurgetrouwe muziekweergave, maar dat is weer een andere (interessante) discussie.

Terug naar het uitgangspunt: of je verschillen "in de marge" hoort (tweaks en tuning) heeft te maken met de kwaliteit van je installatie (het oplossend vermogen) én van de kwaliteit van je gehoor. Om dat deze twee variabelen voor iedereen verschillend zijn ervaart iedereen aanpassingen in de set weer anders. Ik kan alleen maar aangeven dat, zoals mij is gebleken, het wel degelijk zin maakt hoe je CD-speler is opgebouwd en of hij wel of niet is geplaatst op een stevige stabiele ondergrond. Experimenteren met diverse (DIY) tweaks loont zeker. Zo bleken de Vibrapod voeten onder mijn gemodificeerde CD14 het geluid te versmeren, terwijl de Quadraspire voetjes het geluidsbeeld veel transparanter maakten en de muziekinstrumenten veel beter van elkaar scheidden. Kortom: een betere keuze. Hetzelfde was het geval nadat de natuurstenen plateau onder de CD-speler vervangen werd door een 6 cm dikke hardhouten plateau.

Voordat je dingen gaat beweren is het leuk eens om zo onbevangen mogelijk eens te gaan experimenteren met diverse opstellingen, tweaks en overige zaken. Bepaal op basis van jouw ervaringen dan die oplossingen die aansluiten bij jouw wensen en verwachtingen. Daarom is het ook een audiohobby ... J

Veel luisterplezier,

AJ


Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Maurice

AJ,
Geweldig goed verwoord  notworthy
Ik sluit mij helemaal bij jouw verhaal aan, aangezien ik dit herken in mijn eigen belevingssfeer. Ik ben wel blij met de strikte uitleg van Jan Breem, aangezien hij inderdaad veel bla bla wat zogenaamd wetenschappelijk onderbouwd wordt in twijfel trekt, zodat de lezer hopelijk weer zelf kritischer wordt.
Wat dat betreft een aanrader voor elke audiofiel of iemand die de neiging hiertoe heeft.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Bearke65

Citaat van: Maurice op januari 05, 2009, 20:17:18
AJ,
Geweldig goed verwoord  notworthy
Ik sluit mij helemaal bij jouw verhaal aan, aangezien ik dit herken in mijn eigen belevingssfeer. Ik ben wel blij met de strikte uitleg van Jan Breem, aangezien hij inderdaad veel bla bla wat zogenaamd wetenschappelijk onderbouwd wordt in twijfel trekt, zodat de lezer hopelijk weer zelf kritischer wordt.
Wat dat betreft een aanrader voor elke audiofiel of iemand die de neiging hiertoe heeft.
Hoi Maurice

Inderdaad heeft Breem een punt, iets dat jij ook aangeeft. Hij roept vooral op kritisch te zijn iets dat ik zeker kan beamen. Jammer genoeg schiet Jan te ver door, dat heb ik in mijn stuk proberen te beargumenteren.
Het gaat me er niet om, zoals ik helaas te veel constateer op veel fora, om het kiezen bij welk "kamp" je hoort. Ik houd me dan ook buiten iedere discussie dienaangaande.

Ik heb in al de tijd dat ik betrokken ben in de audiobranche dure componenten en accessoires die ik heb getest door de mand horen vallen en diverse eenvoudige tweaks of "witte raven" voor weinig geld veel goeds horen doen. Maar ook vice versa ... er is immers behalve kaf ook koren in de hifiwereld.

Leren luisteren, dat is waar het me om gaat, Vervolgens dan komen tot een eigen oordeel na het uitwisselen van standpunten en ervaringen. De hifihobby is veel te leuke rit om te rijden in plaats van vast te zitten in dogma's  :lol:

Greetzzz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

cheese

Hallo AJ,


ik sluit mij helemaal bij je aan......een ieder van zijn/haar merken en voorkeuren laten genieten en lekker luisteren en genieten van onze hobby.

groeten Cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Maurice

Citaat van: Bearke65 op januari 05, 2009, 22:19:08
Hoi Maurice

Inderdaad heeft Breem een punt, iets dat jij ook aangeeft. Hij roept vooral op kritisch te zijn iets dat ik zeker kan beamen. Jammer genoeg schiet Jan te ver door, dat heb ik in mijn stuk proberen te beargumenteren.
Het gaat me er niet om, zoals ik helaas te veel constateer op veel fora, om het kiezen bij welk "kamp" je hoort. Ik houd me dan ook buiten iedere discussie dienaangaande.

Ik heb in al de tijd dat ik betrokken ben in de audiobranche dure componenten en accessoires die ik heb getest door de mand horen vallen en diverse eenvoudige tweaks of "witte raven" voor weinig geld veel goeds horen doen. Maar ook vice versa ... er is immers behalve kaf ook koren in de hifiwereld.

Leren luisteren, dat is waar het me om gaat, Vervolgens dan komen tot een eigen oordeel na het uitwisselen van standpunten en ervaringen. De hifihobby is veel te leuke rit om te rijden in plaats van vast te zitten in dogma's  :lol:

Greetzzz

AJ
Psies ;)
Zie mijn quote in mijn signature, dat vertelt al veel over mijn instelling. Ik probeer ook altijd zelf proefondervindelijk een mening op te stellen en neem zelden tot nooit iets klakkeloos over van anderen.
En voor weinig geld kun je zeker veel doen, denk bijv aan DIY of soms hele goede maar toch goedkope componenten (bijv DLS en Eltax speakers, intertechnik pluggen ipv WBT).
Helaas moet je inderdaad vaak tot een bepaald kamp behoren op fora, terwijl geen van beiden altijd gelijk heeft.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Bearke65

Citaat van: Maurice op januari 05, 2009, 22:31:05
Psies ;)
Zie mijn quote in mijn signature, dat vertelt al veel over mijn instelling. Ik probeer ook altijd zelf proefondervindelijk een mening op te stellen en neem zelden tot nooit iets klakkeloos over van anderen.
En voor weinig geld kun je zeker veel doen, denk bijv aan DIY of soms hele goede maar toch goedkope componenten (bijv DLS en Eltax speakers, intertechnik pluggen ipv WBT).
Helaas moet je inderdaad vaak tot een bepaald kamp behoren op fora, terwijl geen van beiden altijd gelijk heeft.
Idd leuke quote heb je en op zijn plaats ...

Greetz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

Bert

Dat heb je heel mooi verwoord man , ik ben het met jouw eens


Groeten  EDWIN  B

Bearke65

Citaat van: HiFi gek op januari 07, 2009, 23:08:10
Bert

Dat heb je heel mooi verwoord man , ik ben het met jouw eens


Groeten  EDWIN  B
Hoi Edwin

Thx voor je reactie, ik draai al wat jaartjes mee in de branche en ben ook actief muzikant dus ik heb wel een eigen visie over muziek en hifi ... en na het lezen van dit draadje over (alweer) Breem kon ik het niet nalaten een reactie te geven.

Groetjes!

Bert
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet